Akcia Radar sa odkladá. Polícia nové radary nemá

Cestní piráti si môžu nateraz vydýchnuť, slušným vodičom zostáva len ich naďalej trpieť. Toľko sľubovaná akcia na zvýšenie bezpečnosti a ohľaduplnosti na cestách, ktorá mala začať platiť od tohto leta, sa totiž odkladá.

31.05.2012 20:00 , aktualizované: 01.06.2012 08:03
autá, policajt, kontrola Foto:
Ilustračné foto
debata (64)

Menej nehôd mali zabezpečiť radary umiestnené na rizikových úsekoch na celom Slovensku. Polícia však nové radary ani žiadnu inú techniku nemá. Ministerstvo vnútra ešte len má vypísať súťaž na nákup potrebnej techniky.

Radary mali monitorovať 150 úsekov, 80 z nich malo byť stálych a 70 nasadzovaných podľa aktuálnej situácie v doprave. Kamerový záznam mal polícii uľahčiť vyrubovanie pokút. Policajný viceprezident Ľubomír Ábel pripúšťa, že od júla to možné ešte nebude. „Je to proces, ktorý nevieme z časového hľadiska odhadnúť. Predpokladám, že služba sa bude musieť najprv vysúťažiť, čo je záležitosť ministerstva,“ hovorí.

Posledná novela zákona o cestnej premávke zaviedla novinku – pravidlo objektívnej zodpovednosti, ktoré malo platiť už od júla. Polícia by potom v praxi mohla za dopravné priestupky pokutovať aj na základe kamerového záznamu z radaru. Rezort si od tohto opatrenia sľuboval zníženie nehodovosti o 30 až 40 percent. Polícia by sa navyše vyhla častému doťahovaniu s vinníkmi. Za priestupok by bol zodpovedný majiteľ vozidla.

Do praxe sa však toto opatrenie zatiaľ zaviesť nemôže. Problémom je chýbajúca technika, do ktorej patria nielen merače rýchlosti, ale hlavne informačné systémy potrebné na spracovanie údajov, ich zanalyzovanie a následné rozoslanie pokút nasnímaným vodičom. Ministerstvo vnútra má pritom veľké plány. Okrem 150 radarov plánuje nakúpiť aj 50 PDA zariadení, ktoré budú zachytávať prejazd na červenú. Podľa jeho odhadov by všetko malo vyjsť na 5,9 milióna eur.

„Tiež je potrebné nakúpiť telekomunikačnú a bezpečnostnú infraštruktúru, ktorá umožní prenos údajov z techniky do informačného systému objektívnej zodpovednosti,“ uvádza hovorkyňa rezortu vnútra Emília Kočišová s tým, že v tomto prípade pôjde o ďalších 1,26 milióna eur. Kedy ale k tomuto nákupu dôjde, nevie uviesť a odkazuje na políciu, hoci tá sama obstarávať nemôže.

Polícia preto rozbieha aspoň skúšobné testovanie, pri ktorom si chce pomôcť s vybavením, ktoré už má. „V júni to ideme skúsiť na jednom diaľničnom úseku s tým, čo máme a uvidíme, čo by to v praxi urobilo,“ spresňuje Ábel. Jediný radar bude polícia zatiaľ testovať na 103. kilometri na diaľnici D1 pri Novom Meste nad Váhom. Postupne by chcela pridávať aj ďalšie miesta, najmä kritické nehodové úseky, tunely či obchvaty miest. V najbližších mesiacoch to však nebude.

Rozbehnuté testovanie by malo tiež spresniť, čo všetko bude musieť rezort vlastne nakúpiť. „Určite to nebude nárazové, nebude to nákup 150 radarov naraz. Každá domácnosť kupuje podľa toho, aký má rozpočet a nekupuje ani všetko naraz, lebo na druhý deň by sa jej všetko pokazilo. Podobne aj my budeme technické prostriedky kupovať postupne,“ vraví riaditeľ dopravnej polície Milan Hamar. Podobný systém má dnes zakúpený aj Národné personalizačné centrum, a v najbližších mesiacoch by malo byť jasné, či ho bude možné využívať aj na účely pokutovania.

Moderný automatizovaný systém by priestupok sám vyhodnotil, priradil k značke majiteľa auta a výzvu na zaplatenie pokuty aj odoslal. Bez neho by vyhodnotenie jedej pokuty podľa Hamara trvalo policajtom jednu hodinu. Za jednu službu by tak každý policajt dokázal spracovať asi osem priestupkov. „Zaťažilo by to policajtov, tak že by im to zobralo obrovské množstvo z ich pracovného času a vyhnalo by ich to z ulice do kancelárií, čo nechceme,“ povedal Hamar.

Objektívna zodpovednosť platí vo viacerých európskych krajinách a v susednom Rakúsku, Česku či Maďarsku s ňou majú pozitívne skúsenosti. V priebehu prvých rokov sa vďaka tomu znížil počet smrteľných nehôd až o 34 percent. Dopravný analytik Jozef Drahovský navyše zdôrazňuje aj to, že sa ním zabráni doťahovaniu s políciou. „Dnes totiž majiteľ vozidla môže povedať, že vie, kto šoférom na fotografii je, no je to jeho blízka osoba a jej presnú identitu neprezradí. Za to dostane len poriadkovú pokutu vo výške zhruba šesťdesiatšesť eur,“ vysvetľuje.

Na Slovensku by sa pokutovanie cez záznam z radaru malo vzťahovať len na vybrané priestupky, ako je prekročenie rýchlosti či nerešpektovanie značky Stop. Rezort si od opatrenia sľubuje zníženie nehodovosti o 30 až 40 percent.

Čo sa malo pokutovať na základe kamerových záznamov

porušenie

rýchlosti jazdy – od 15 do 798 eur

zákazu predchádzania – 249 eur

zákazu otáčania alebo cúvania – 99 eur

zákazu zastavenia alebo státia – 198 eur

zákazu vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy – 99 eur

príkazu značky Stoj, daj prednosť v jazde, alebo signálu so znamením Stoj – 300 eur

hmotnosti vozidla – od 99 do 798 eur

prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané – 300 eur

64 debata chyba