Americký pilot, ktorý pristál na vode, odviedol vynikajúcu prácu

Slovenský kapitán Boenigu 737 Peter Švec tvrdí o americkom pristáti na vode bez strát na životoch ako o malom zázraku, lebo išlo o pomerne veľké lietadlo s plnými nádržami. "Keby chcel americký pilot zopakovať manéver na simulátore, tak sa mu to nepodarí," tvrdí slovenský pilot.

16.01.2009 19:35
Peter Švec
Slovenský kapitán Boenigu 737 Peter Švec.
debata

Vo švrtok sa kapitán  Airbusu A 320 Chesley „Sully“ Sullenberger po strete s kŕdľom husí nad New Yorkom rýchlo rozhodol pristáť na rieke Hudson. Nikto nebol ani len zranený. Ako dodáva Švec, lietadlá sú síce konštruované na pristátie na vode, ale treba na to mnoho šťastia a pilotovej zručnosti, aby zostalo v jednom kuse. „Stačila malá vlnka na rieke Hudson a lietadlo by bolo na kusy,“ tvrdí Švec.

Je pristátie na vode bez strát na životoch bežnou vecou, alebo skôr výnimkou?
História letectva pozná viacero prípadov pristátia na vode, ale tento sa určite zapíše ako čosi unikátne. Hlavne preto, že pristátie s veľkým prúdovým lietadlom bez obetí je doslova zázrak.  Najznámejšie prípady z nedávnej minulosti sú pristátia na vode s Airbusom 310 pri Abidžane, kde prežilo len pár cestujúcich a potom pristátie Boeingu 767 pri Komorských Ostrovoch, kde sa zachránila asi tretina cestujúcich.  Pristátia na vode menších lietadiel bez obetí nie sú až také zriedkavé. Ich pristávacia rýchlosť je neporovnateľne menšia a voda ešte nemá vlastnosti betónu.

Takže asi na tom niečo bude, že americký pilot Chesley „Sully“ Sullenberger  sa stal okamžite hrdinom…
Výkon pilota bol bez akéhokoľvek preháňania úžasný bez ohľadu na to, že kombinácia okolností bola nečakane priaznivá.

Priaznivá? V čom?
Vysadenie motorov našťastie nastalo cez deň a vo výške asi tisíc metrov. To mu umožnilo manévrovať pri kĺzavom lete. Ďalej bola dobrá viditeľnosť a rieka Hudson je v tomto úseku dosť široká a priama. Potom tam nebola lodná premávka a voda bola absolútne pokojná a záchranné člny prišli doslova do pár minút. Stačila pritom malá vlna a lietadlo sa mohlo rozlomiť na viac kusov, čo by pri danej energii znamenalo veľa obetí.

//  Štart lietadla, ktoré sa zrazilo s vtákom//

Teraz to vyzerá, že pri tejto zhode okolností bola pristáť brnkačka…
To rozhodne nie. Kapitán bol evidentne veľmi skúsený. Nestratil duchaprítomnosť, pristál doslova podľa odporúčaní. Okrem priaznivých faktorov tam bolo aj mnoho negatívnych okolností, napríklad vysoká váha lietadla. Núdzová situácia nastala krátko po vzlete s plnými nádržami. Pri vyššej váhe je aj vyššia rýchlosť dosadnutia. Nikto z nás pilotov by sa nechcel stať hrdinom po takomto výkone, lebo je to lotéria, ale som presvedčený, že každý z profesionálnej komunity skladá pred výkonom kapitána klobúk dolu.

Je to náhoda, že lietadlo vydržalo v jednom kuse a nepotopilo sa, alebo sú lietadlá tak konštruované?
Moderné dopravné lietadlá sú stravané tak, aby vydržali určité deštrukčné sily a aby vydržali nad vodou pomerne dlhý čas umožňujúci evakuáciu. Aj keď sa to zdá neuveriteľné, ale koeficient prežitia je pre veľkú časť moderných dopravných lietadiel veľmi vysoký, ale je to vždy výsledok kombinácie faktorov – dodržiavania predpisov, úrovne a kvality vycvičenosti, ako aj náhodných faktorov a samozrejme dizajnu lietadla.

Aké sú zásady pri núdzovom pristávaní na vode? Čo musí pilot spraviť, aby sa lietadlo nerozlámalo?
Toto bol priam učebnicový prípad núdzového pristátia bez času na prípravu. Všetko bolo  v rukách chladnokrvnosti a rozvahy posádky.  Až vyšetrovacia komisia zistí, ktoré úkony z núdzových postupov stihla posádka prečítať a urobiť, lebo čas bol naozaj krátky. Je evidentné, že kapitán vydal rozhodujúci povel na to, aby ľudia v kabíne zaujali polohu, ktorá výrazne zvyšuje šancu na prežitie. Inak pristátie na vode sa vykonáva tak, aby bola čo najnižšia rýchlosť dotyku s hladinou. Pokiaľ možno bez náklonu, s čo najviac natiahnutým lietadlom, čiže prvý dotyk by ideálne mal byť chvostovou časťou. Ak je na to čas, tak sa vydá pokyn na presadenie cestujúcich do prednej časti lietadla.

//  Zábery z testovania motorov pri náraze s vtákmi//

Ako sa piloti pripravujú na takéto situácie? Dá sa to vôbec? V takýchto situáciách asi príručky idú bokom…
Vo všetkých kvalitných leteckých spoločnostiach sa venuje obrovská pozornosť núdzovým prípadom. Rozhodujúcim predpokladom je pravidelne sa opakujúci výcvik. Zároveň existujú príručky výrobcu lietadla, ktoré priamo predpisujú postup v núdzových situáciách. A na­pokon má pilot pravidelný výcvik na simulátore, ale aj tak je najdôležietjšia prax v realite. Nie všetko sa dá nacvičiť a veľmi veľa závisí od rozhodovacieho procesu pilota, teda ako rýchlo a správne sa dokáže rozhodovať. Existujú úlohy, ktoré pripravujú pilota na kĺzanie a dosadnutie bez motorov, alebo na pristátie v podmienkach podobných tým, ktoré zažila posádka Airbusu 320, ale každý prípad je špecifický a tento bol tiež unikátny. Čas bol veľmi krátky a neumožňoval učebnicový perfekcionizmus. Je pravdepodobné, že nebol čas na dokončenie všetkých postupov z príručky. Rozhodujúce je niečo iné. Kapitán mal doslova pár sekúnd na zhodnotenie situácie a rozhodnutie tak, aby spôsobil čo najmenšie škody. Jeho rozhodnutie síce mohlo spôsobiť obete na palube lietadla a kapitán to určite vedel, ale zároveň v husto zastavanom priestore zabránilo rozsiahlym škodám a stovkám obetí na zemi, preto je rozhodnutie kapitána čosi úžasné. Vyšetrovacia komisia bude mať čas na vyhodnotenie detailov a celého postupu, ale cieľom nebude osočovanie posádky, cieľom bude poučenie pre celosvetovú leteckú komunitu. Už teraz je možné bez zveličovania  povedať, že posádka prejavila vysoký profesionalizmus, a len preto mohla a zaslúžila si mať aj šťastie a zapísať sa do histórie niečím unikátnym – nulovým počtom obetí.

Nehodu spôsobil kŕdeľ vtákov, ktorý odstavil obidva motory a z prúdového lietadla sa stal klzák. Dá sa nejako predchádzať stretom s vtákmi, alebo je to jednoducho vyššia moc a vždy je tam to riziko?
Zrážka s vtákom nie je pre pilota nič výnimočné, ale ani niečo veľmi časté. Vo svojej kariére pri asi osem tisíc letoch som mal okolo 30 zrážok s vtákom. Zrazil som napríklad s dravcom nad Tatrami v noci a v hustých oblakoch. Keby sme leteli rýchlejšie, mohlo to dopadnúť oveľa horšie. Rozsah škôd závisí aj od veľkosti vtáka a husi, ako to bolo v americkom prípade, patria do kategórie, ktorú piloti naozaj neradi stretnú. Z hľadiska vyhýbacieho manévra má menšie možnosti pilot veľkého lietadla oproti malému. Vo výške okolo tisíc metrov mala posádka stále veľmi malú rýchlosť, čiže nemohla manévrovať. Navyše narazila nielen do jednej husi, ale do celého kŕdľa. Nasali tak veľkých a kompaktných vtákov do obidvoch motorov. Išlo o veľmi nepriaznivú zhodu okolností. Išlo o unikátny prípad a dúfam, že aj zostane unikátnym.

Záchranári vyťahujú ľudí z potápajúceho sa...
Pasažierom prichádza na pomoc loď.
+4Akoby zázrakom sa pri pristávaní na vode...
debata chyba