Armáda chce nové dopravné lietadlá

Aké lietadlá budú prepravovať vojakov na mierové misie namiesto starých ruských antonovov? Armáda momentálne zvažuje, ktoré z troch americkej, španielskej alebo talianskej výroby si vyberie.

08.10.2006 23:00
Antonov An-24 Foto:
Lietadlo Antonov An-24.
debata

Zároveň hľadá spôsoby, ako nájsť miliardy korún na ich zaplatenie. Či však k nákupu dôjde, je otázne. Hoci nové vedenie armády označilo zaobstaranie nových dopravných lietadiel za prioritu budúceho roka, pri rokovaniach o štátnom rozpočte sa s takouto veľkou investíciou zatiaľ nepočíta.

Odborníci navyše upozorňujú, že ak by sa o nákupe rozhodlo, celý proces aj tak potrvá niekoľko rokov. „Ak by sa už aj teraz rozhodlo, že sa idú nové lietadlá kúpiť, minimálne dva roky sa sem žiadne nové lietadlo nedostane,“ predpokladá bývalý vojenský dopravný pilot Juraj Rozník. Ako spresnil, je to dlhodobý proces, ktorý zahŕňa okrem zaškolenia pilotov či technikov aj vypracovanie nových príručiek a iných predpisov.

O nákupe či inej forme získania dopravných lietadiel pre armádu by mala rozhodnúť vláda. Či to bude ešte tento rok, ministerstvo obrany v piatok nepovedalo. Armádni leteckí odborníci pripravili štúdiu, ktorá posudzuje možnosti financovania nových strojov, minister obrany František Kašický ju však zatiaľ ešte nepodpísal. Hovorca ozbrojených síl Milan Vanga potvrdil, že v hre sú tri typy lietadiel – americký hercules, španielske casa a taliansky spartan.

„Potrebujeme najmenej tri dopravné lietadlá,“ uviedol náčelník Generálneho štábu Ľubomír Bulík. Nie je vylúčené, že ich bude ešte viac, keďže okrem lietadiel pre vojakov sú zastarané aj stroje, prepravujúce ústavných činiteľov, ktoré zatiaľ patria pod rezort vnútra.

„Je jedno, ktoré z tých troch lietadiel tu bude, závisí to od politického rozhodnutia a podmienok, ktoré jednotlivé firmy ponúknu. Podstatné však je, aby nezostalo len pri slovách a nejaké lietadlá sa získali,“ myslí si Rozník. Ako dodal, antonovy, ktoré armáda má, už nevyhovujú. „Niežeby boli zlé, sú však vývojovo zastarané. A L-410 sú zasa príliš malé,“ dodal bývalý vojenský pilot.

Armáda po januárovom zrútení An-24 využíva dnes už len dve lietadlá An-26 a malé prepravné L-410. Práve po tragickej havárii sa dostala do popredia otázka nákupu nových strojov. Minister Kašický uviedol, že osobne by uprednostnil ofsetové programy, čo znamená, že firma, ktorá dodá lietadlá, sa zaviaže na Slovensku investovať určitý objem peňazí. „Keď uvažujeme, že by sme urobili nielen nákup, ale aj kombináciu nejakých ďalších foriem, napríklad lízingu či prepojenie na ofsety, viem si predstaviť, že určité veci by sa dali urobiť,“ povedal nedávno Kašický.

Viacerí ekonómovia nákup nových strojov nevidia zatiaľ príliš reálne, upozorňujú na viazanie výdavkov, ktoré vláda nariadila jednotlivým ministerstvám. „Ak by sa však v rámci ofsetov našlo vhodné partnerstvo pre slovenský priemysel alebo ak by sa pri lízingu rozumne nastavili splátky, vzhľadom na vysoký hospodársky rast a klesajúcu nezamestnanosť by bol nákup možný,“ myslí si, naopak, ekonóm zo SAV Pavol Kárasz.

debata chyba