Bilbordová kampaň je nudná. Lebo sa nehrá o moc

Kým v susednom Česku si pred eurovoľbami ODS a ČSSD cez bilbordy posielajú drsné odkazy, na Slovensku je predvolebná kampaň vzrušujúca asi ako reklama na účtovnícky softvér. Vari jediný konfrontačný bilbord vytlačil komunistický kandidát Karol Ondriaš, ktorý paroduje plagáty vládnuceho Smeru. Slogan Smer proti kríze zamenil za Smer banánová republika.

01.06.2009 15:58
eurovoľby, Európske voľby, voľby do Európskeho... Foto:
Ilustračné foto.
debata

„Strany nie sú útočné, pretože v týchto voľbách nejde o moc. Ide možno o nejaké výsady a prestíž, ale nerozhoduje sa v nich o reálnej moci,“ myslí si analytik Ján Baránek. Kým v Česku je eurokampaň predvojom jesenných predčasných parlamentných volieb, na Slovensku podľa Baránka strany eurovoľby ako prípravu na budúcoročné parlamentné voľby nevnímajú.

Predvolebnú kampaň však, samozrejme, celkom neignorujú. Stačí sa pozrieť na ulice polepené predvolebnými bilbordmi. Podľa odborníkov sú však plagáty robené často len preto, aby vôbec nejaké boli. Niektoré regióny strany dokonca celkom ignorujú – Strana maďarskej koalície má napríklad aj v polmiliónovej Bratislave len jediný bilbord.

Podľa Baránka kampaň zodpovedá významu, ktorý európskym voľbám pripisujú voliči. „Na Slovensku tieto voľby voliči berú ako bezvýznamné, čo je čiastočne spôsobené aj tým, že v europarlamente máme len kvapkovité zastúpenie,“ pokračuje Baránek.
Výkonný riaditeľ reklamnej agentúry Creo/Young&Rubicam Peter Holík zase poukazuje na to, že strany nevedia dobre a stručne vyjadriť voličom európsku politickú agendu. „Na bilbordoch vidíme viac-menej iba popis hodnôt strán, prípadne náznak politických tém. Čo to však konkrétne znamená, nevieme, chýba tam základný apel a dôvod na voľbu,“ hovorí Holík.

„Predvolebná kampaň by mala byť zameraná najmä na nerozhodných voličov. Ak by však títo voliči mali byť odkázaní len na bilbordovú kampaň, podľa môjho názoru by k voľbám prišlo len veľmi málo voličov,“ myslí si Ľudmila Čábyová z Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity Cyrila a Metoda v Trnave.

Podľa Baránka budú aj pre slabú kampaň eurovoľby zaujímať len úzky okruh voličov. „Pôjde o ľudí z okolia jednotlivých kandidátov, o ich straníckych kolegov. Voliť príde aj časť voličských jadier, silné sú v tomto smere najmä KDH a SMK. Vládny Smer sa zase môže opierať o vysoké preferencie,“ uzavrel Baránek.

Eurokampaň očami reklamných expertov: Zhodnotiť predvolebné bilbordy sa podujali odborníci z reklamných agentúr. Rado Ondřejíček z Lazar~Klostermann a Radoslav Ihnát z Adversu ich známkovali na stupnici od nula do päť hviezdičiek. Zamerali sa na grafické stvárnenie, ako aj na schopnosť reklamy osloviť voličov:

SDL
SDL SDL
debata chyba