Bratislava potrebuje dôstojnosť

Pojem "bohatá Blava" je relatívny. O Bratislavu sa síce bijú súkromní investori, pôsobí v nej parlament či prezident, možno tu aj najviac zarobiť. Samotné mesto však skôr živorí. Je vysoko zadlžené, nemá peniaze na rozvoj. Nové betónové mrakodrapy tak často míňajú vozidlá MHD, ktoré už aj dvakrát prekročili životnosť.

03.11.2010 06:29
debata (498)
Bratislavská radnica na Hlavnom námestí. Foto: Branislav Benčat
radnica, Bratislava Bratislavská radnica na Hlavnom námestí.

Ani prívlastok „hlavné mesto“ nie je pre Bratislavu náležitý. Ročný rozpočet má okolo 250 miliónov eur. Na porovnanie, susedná Praha hospodári s 2,2 miliardy a Viedeň až s 11 miliardami eur ročne.

Komunálne voľby 2010.
Komunálne voľby 2010 Komunálne voľby 2010.

Bratislavská kasa sa plní iba z podielových daní od necelého polmilióna obyvateľov s trvalým bydliskom, ďalej z daní z nehnuteľností, niekoľkých miestnych daní a z predaja a prenájmu mestského majetku.

Na reprezentačné povinnosti hlavného mesta nedostáva metropola od štátu ani korunu. Aj metro či rýchlodráhy v hlavných mestách všade naokolo financovali zo štátnych rozpočtov. S výnimkou Bratislavy.

Voľby v Bratislave

*** o kreslo primátora** sa uchádza 7 kandidátov, o funkcie starostov v 17 mestských častiach celkovo 79 záujemcov
*** o 45 kresiel mestského** zastupiteľstva Bratislavy sa popasuje dokopy 277 kandidátov
*** o celkovo 266 pozícií** v 17 miestnych zastupiteľstvách chce zabojovať 1 097 uchádzačov
v roku 2006 prišlo v Bratislave k volebným urnám 33,85 percenta oprávnených voličov


Bratislava má ako jediné mesto na Slovensku zákonnú povinnosť starať sa o cesty I. a II. triedy na svojom území. Vybraté dane z motorových vozidiel, ktoré by jej mohli poslúžiť ako finančný zdroj, však plynú do pokladnice bratislavskej župy. Tá na opravu komunikácií v metropole neprispieva. Pritom najmä z územia kraja dochádza do Bratislavy za prácou, vzdelávaním či zábavou denne okolo 200-tisíc ľudí a tí takisto opotrebúvajú vozovky či tvoria odpad, o ktorý sa tiež musí postarať mesto. Ba aj zlacnené električenky študentom v najväčšom slovenskom univerzitnom meste dotujú zase len „domáci“ Bratislavčania.

Od platieb daní z nehnuteľností sú viaceré štátne, verejné či cirkevné inštitúcie oslobodené. No mesto je aj z ulíc pred ich budovami povinné odpratávať sneh. Ak prídu do pešej zóny ochraňovať Busha a Putina tanky, škody po nich opäť neuhrádza štátna, ale len mestská kasa.

A podobné je to aj s postavením primátora. Hoci v susednom Rakúsku je viedenský „Bürgermeister“ po prezidentovi a poslancoch tretím ústavným činiteľom, na Slovensku, zatiaľ, takmer nikým. Úloha zmeniť to bude popri riešení iných vážnych problémov Bratislavy pre nástupcu Andreja Ďurkovského rovnako dôležitá.

Kandidáti na primátora:

 
Milan Ftáčnik Foto: Pravda, Robert Hüttner
Milan Ftáčnik Milan Ftáčnik
(54), nezávislý kandidát, terajší starosta mestskej časti Petržalka a mestský aj župný poslanec |
Magdaléna Vášáryová Foto: SITA
Magdaléna Vášáryová Magdaléna Vášáryová

(62), SDKÚ, poslankyňa Národnej rady aj Bratislavského samosprávneho kraja

*** kandiduje** s podporou strany Smer

*** napriek tomu, že Smer je v pravicovej Bratislave nepopulárny, viacerí analytici predpovedajú, že voliči uprednostnia jeho prehľad v komunálnej politike, znalosť problematiky mesta a limity financovania niektorých kľúčových projektov
*** pravica vládne v Bratislave
prakticky od roku 1989 a vážne kauzy, ktoré sa s jej pôsobením spájajú, sú už pre mnohých Bratislavčanov nestráviteľné
*** verejne známa osobnosť, bol aj poslancom Národnej rady či ministrom školstva za niekdajšiu SDĽ .[tal]{align:cen­ter} | *** má podporu aj KDH, SaS, Mostu-Híd a OKS
*** v jej prospech** môže hrať, že Bratislava je baštou SDKÚ
*** v komunálnej** politike nemá skúsenosti
*** oproti triezvym volebným sľubom** jej najväčšieho súpera sama prichádza so smelšími víziami, zdroje ich financovania však neodhaľuje
*** známa osobnosť**, bývalá herečka, veľvyslankyňa v Rakúsku a Poľsku, v dvoch ostatných parlamentných voľbách sa prekrúžkovala z nižších pozícií na kandidátke na popredné miesta

Ďalší kandidáti:
Marek Blaha (29), predseda SDĽ, (podporuje ho aj Strana zelených)
Jozef Bonko (49), technik (nezávislý kandidát)
Ján Budaj (58), ochranár a mestský poslanec (Zmena zdola, Demokratická únia Slovenska, Demokratická strana)
Alojz Hlina (40), podnikateľ a manažér (nezávislý kandidát)
Stanislav Pánis (60), ekonóm (Slovenská národná jednota)

Hlavné problémy mesta

slabá pozícia metropoly – Bratislava si plní aj povinnosti hlavného mesta, na ktoré však nedostáva štátne dotácie, navyše nepôsobí ako jednotne riadený celok, ale skôr ako zhluk 17 „obcí“ – mestských častí

kritická dopravná situácia – chýba metro alebo jeho obdoba, MHD je v katastrofálnom stave, vozidlá sú staré, ubúda liniek, nefunguje integrovaná doprava, Starý most je zatvorený, nedokončený je diaľničný okruh, rozšíreniu viacerých preťažených mestských komunikácií zabránila nepremyslená zástavba

živelná a nekoncepčná výstavba – pánmi v metropole sú developeri, ktorí svoje objekty stavajú bez záväzkov upraviť aj príjazdové trasy či parkovanie, pokuty za stavby postavené či zbúrané načierno sú smiešne, z mesta mizne zeleň, viaceré predražené novostavby sú pritom prázdne, iné zhotovitelia postavili nekvalitne a musia ich v krátkom čase rekonštruovať

obrovská zadlženosť – dlh mesta sa pohybuje na úrovni zhruba 80 miliónov eur, čo je asi tretina jeho ročného rozpočtu, ešte za primátora Petra Kresánka prišla metropola o miliardy korún v skrachovanej Slovenskej kreditnej banke, berie si však aj ďalšie úvery, napríklad z Dexie banky si požičala viac ako 80 miliónov eur na výstavbu električkovej rýchlodráhy, ale minula ich na rekonštrukciu zimného štadióna či tendre Dopravného podniku na nákup nových autobusov

netransparentné riadenie – investorské prostredie je korupčné, verejné súťaže sa donedávna vôbec nekonali, majetok sa s „požehnaním“ poslancov zastupiteľstva predával vopred vybranému záujemcovi, konkrétni investori mali „podchytené“ aj konkrétne mestské časti

498 debata chyba