Bratislavské letisko dokáže vykrývať prevádzkové náklady

Bratislavské letisko si udržalo aj v roku 2011 schopnosť vykrývať svoje prevádzkové potreby, vrátane financovania základných opráv a údržby dráhového systému, ako aj časti nákladov súvisiacich s druhou etapou výstavby nového terminálu.

30.12.2011 12:51
Nový terminál na letisku v Bratislave Foto:
Nový terminál na letisku v Bratislave
debata

Letisková spoločnosť pri hodnotení tohto roka neuviedla, aký očakáva hospodársky výsledok a nespomenula ani plánované celkové výnosy a počet vybavených cestujúcich. „Podnikateľský a finančný plán na rok 2011 vychádzal z vývoja hospodárenia spoločnosti v predchádzajúcich rokoch. Kým do roku 2009 boli hlavné ciele letiska zamerané na rozvoj a zabezpečenie rastu výkonov spoločnosti odrážajúc priaznivú situáciu v leteckom priemysle, od roku 2009 sa do ekonomických ako aj prevádzkových výkonov spoločnosti začali premietať dopady celosvetového ekonomického poklesu a konkurzu niektorých leteckých spoločností, ktoré mali negatívny vplyv na počet vybavených cestujúcich ako aj celkových výkonov a finančného stavu letiska,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s. Dana Madunická.

Letisko neuviedlo ani predpokladaný hospodársky výsledok a výnosy v roku 2012. V roku 2010 prehĺbilo stratu o 80,2 % na 4,84 mil. eur, pričom mimoriadne účtovné položky súvisiace s výstavbou a zariadením prvej etapy nového osobného terminálu sa na strate podieľali objemom 3,5 mil. eur. Bez týchto nákladov by bol výsledok lepší o polovicu. Tržby letiska z vlastných služieb vlani klesli o 10,4 % na 23,11 mil. eur. Najväčšie letisko na Slovensku tvrdí, že počas celého roku 2011 viedlo aktívnu obchodnú politiku zameranú na stabilizáciu vzťahov a výkonov u existujúcich dopravcov, ako aj na vytvorenie východísk pre rozvoj aktivít nových leteckých partnerov. „Výsledkom tohto snaženia bolo rozšírenie portfólia letiska o dvoch nových prepravcov začiatkom a počas trvania hlavnej letnej sezóny,“ uviedla Madunická.

České aerolínie (ČSA) koncom júna tohto roka začali prevádzkovať pravidelné linky z Bratislavy do šiestich európskych miest s dvadsiatkou letov týždenne. Neskôr však zrušili najprv lety do Bruselu, Barcelony a Ríma a začiatkom decembra aj zostávajúce tri linky do Paríža, Amsterdamu a Larnaky. Ešte predtým prestala fungovať dlhoročná linka českého národného dopravcu z Prahy do Bratislavy. Znovuobnovená pravidelná linka z Moskvy do Bratislavy, ktorú prevádzkuje ruská letecká spoločnosť UTair Aviation, funguje naďalej a podľa letiska záujem o ňu rastie. Počet letov pri spojení s moskovským letiskom Vnukovo sa zvýšil zo štyroch týždenne na jeden denne. Írske nízkonákladové aerolínie Ryanair, ktoré sú na letisku v slovenskej metropole hlavným prepravcom, otvorili v lete novú linku na ostrov Gran Canaria. Využívajú ju nielen slovenskí, ale aj rakúski a maďarskí klienti.

„V závere roka zároveň letisko získalo ďalšieho nového dopravcu. Nórske nízkonákladové aerolínie Norwegian Air Shuttle už spustili predaj leteniek z Bratislavy do dvoch škandinávskych destinácií – nórskeho Osla a dánskej Kodane,“ pripomenula Madunická. Linka do Osla bude fungovať od 28. marca 2012 v stredu a sobotu a do Kodane od 3. mája vo štvrtok a v nedeľu. Nórsky dopravca pritom presunie z Viedne do Bratislavy oba lety týždenne do Kodane a jednu týždennú frekvenciu do Osla. „Práve presunutie týchto spolu troch týždenných frekvencií z Viedne do Bratislavy je výsledkom aktívnej obchodnej politiky Letiska Bratislava. Svedčí to o tom, že Bratislava je šikovnou alternatívou Viedni a má potenciál stať sa atraktívnou bránou pre vstup do strednej Európy,“ dodala Madunická.

debata chyba