Bude slovenský internet uvažovať o emigrácii?

Novela zákona o vysielaní a retransmisii, ktorú vo štvrtok prijal parlament, sa dotkne aj slovenských internetových médií.

30.10.2009 13:54
debata

„Prijatá novela obsajuje pasáže, ktoré sa pri implementácii zákona môžu prejaviť ako problematické,“ hovorí Milan Csaplár, predseda Správnej rady Asociácie internetových médií (AIM). Medzi hlavné body novely patrí, že Rada pre vysielanie a retransmisiu bude dohliadať nad tzv. lineárnym vysielaním a službami on-demand na internete. Slovenská republika sa vydala cestou vymenovania (enumerácie) služieb, ktoré spadajú pod reguláciu. Oproti tomu dôvodová správa obsahuje zoznam služieb, ktorých sa smernica netýka. V praxi tak môže dôjsť k nejednoznačnému výkladu zákona.

Aj napriek tomu, že prijatá novela obsahuje pozmeňujúci návrh o znížení pokút pre internetových prevádzkovateľov, stále ide o vysoké pokuty, ktoré neodrážajú reálne príjmy internetového trhu. Tie sú neporovnateľne nižšie ako príjmy televízneho trhu a pre niektoré subjekty môžu mať likvidačné následky. Novela bude taktiež pre domáce podnikateľské subjekty znamenať vysoké dodatočné náklady na zladenie poskytovania služieb a interných procesov so zákonom. Budú tak znevýhodnené oproti subjektom z krajín, ktorých sa novela netýka, alebo je pre ne v praxi nevymožiteľná.

Internetové podnikanie nepozná hranice. Niektorí slovenskí prevádzkovatelia budú z konkurečných dôvodov nútení zvažovať  migráciu do krajín, kde je regulácia liberálnejšia, prípadne tam, kde regulácia internetu neexistuje vôbec.

"Zákony majú mať v prvom rade preventívnu funkciu a samoregulácia je účinný preventívny nástroj, ktorý sa osvedčuje na celom svete. Už v minulosti sme v AIM prijali Pravidlá internetovej reklamy a naši členovia tieto pravidla dodržiavajú, čím sa podstatne podarilo znížiť agresívnu internetovú reklamu. Som presvedčený, že samoregulácia môže fungovať aj v oblasti videoobsahu na internete, a to je to, čo momentálne môže zabezpečiť práve Asociácia internetových médií. V najbližšej dobe chceme prijať Etický kódex internetových médií, ktorý bude záväzný pre členov AIM, “ zakončuje Milan Csaplár.

AIM funguje od mája 2005 ako združenie slovenských médií na internete. V súčasnosti ho tvorí 31 členov.

debata chyba