Nízke ceny za diaľnice odďaľujú výstavbu

Lacné ponuky stavebných firiem na výstavbu diaľničných úsekov ústia do sporov a paradoxne tak čoraz viac odďaľujú začiatok termínu ich výstavby.

05.09.2012 06:08
Žilina, diaľnica Foto:
Po vyše dvoch rokoch sa zrušila napríklad aj súťaž na stavbu žilinského obchvatu – diaľnice D3 Žilina, Strážov – Brodno.
debata (28)

Pri výstavbe severnej diaľnice D1 sa o tom presvedčilo minulé vedenie ministerstva dopravy a teraz sa podobný problém zopakoval aj pri súťaži na obchvat Žiliny, ktorá bola po dvoch rokoch ťahaníc zrušená.

Najnižšie ceny vyvolávajú často námietky a nutnosť prešetrovania zo strany Úradu pre verejné obstarávanie. Stavebné stroje počas preverovania ísť na diaľnicu nesmú a v neposlednom rade hrozí aj prepadnutie eurofondov. To, že diaľničnú výstavbu brzdia výkony Úradu pre verejné obstarávanie, si všimol aj rezort dopravy na čele s Jánom Počiatkom (Smer).

„Nie je to len pocit, ale reálny fakt. Podcenenie tejto záležitosti zo strany bývalej vlády viedlo k tomu, že nastali určité posuny a oneskorenia vo verejnom obstarávaní úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom,“ vraví ministrov hovorca Martin Kóňa. Zo zatiaľ šiestich tendrov na výstavbu severnej diaľnice D1 sa najnižší rozpočet zmietol zo stola trikrát, a to na úsekoch Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a Fričovce – Svinia.

Vo všetkých prípadoch chcel najlacnejšie stavať Hant BA DS, ktorý zo súťaže musel odísť pre údajne pochybné referencie či nízku cenu. Investor, v tomto prípade Národná diaľničná spoločnosť, porovnáva súťažnú cenu so štátnym odhadom. Podľa dopravného experta Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného tu môže nastať problém.

„Štátna expertíza vychádza z úplne prvotnej projektovej dokumentácie, keď je len zakreslená akási čiara na mape, kadiaľ diaľnica povedie. Neráta sa tu s násypmi či druhom postavených mostov,“ uvažuje Palčák. Rozdiely medzi cenami sú totiž príliš veľké.

Napríklad verejná súťaž o stavbu osemkilometrového tunela Višňové, ktorá sa ešte stále vyhodnocuje, priniesla najnižšiu cenu 338,3 milióna eur. Štát odhadoval dať na túto diaľnicu takmer 900 miliónov eur. Ponuka s najnižším rozpočtom na ružomberskú diaľnicu vo výške 207,5 milióna eur bola vylúčená pre neobvykle nízku hodnotu. Aj najvyššia ponuka je však v porovnaní s odhadovanými štátnymi nákladmi nižšia o 41 percent.

Ministerstvo chce preto systém zmeniť. „Dnešná legislatíva je zlá, a preto veríme, že novela vyrieši súčasné problémy, keď sa verejné obstarávania nezmyselne naťahujú obštrukciami neúspešných uchádzačov a zabezpečí, že na verejných súťažiach na výstavbu diaľnic sa budú zúčastňovať firmy, ktoré majú potenciál stavať diaľnice,“ dodal Kóňa, pričom zopakoval, že najnižšia cena bude aj naďalej dôležitým kritériom pri tendroch, ale nie jediným.

Spoločnosť Hant BA DS kritiku dlhodobo odmieta. „Sme presvedčení, že naše vylúčenie z dôvodu nízkej ceny nie je opodstatnené. Cenové hladiny ponúk sú aj v iných súťažiach o niekoľko desiatok percent nižšie ako odhadované ceny,“ uviedla Miriam Bayerová, hovorkyňa Hant BA DS.

Vylúčená firma takmer vždy podá námietky proti rozhodnutiu, v prípade diaľnice pri Ružomberku sa malo začať stavať už minulú jeseň a teraz musí štát rokovať s komisármi v Bruseli, aby povolili výstavbu na dve fázy. Po vyše dvoch rokoch sa zrušila súťažna stavbu žilinského obchvatu – diaľnice D3 Žilina, Strážov – Brodno. Diaľničiarom to prikázal Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý posudzoval, či najnižšia cena za diaľnicu stavbárov zo Skansky vo výške 163 miliónov eur je neobvyklá alebo nie. „Využijeme všetky možné kroky na ochranu našich investícií,“ reagovala na to v stanovisku Skanska.

Zdĺhavé riešenia námietok a kontroly úradu kritizuje aj dopravný analytik Ondrej Matej (SDKÚ). „Úrad pre verejné obstarávanie je nefunkčný a neplní si svoje povinnosti. Je to veľká brzda. Predlžuje si zákonom stanovené lehoty, dáva si vypracovávať rôzne analýzy a posudky. Je potrebná jeho zmena,“ tvrdí Matej.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba