Cesta v Strečne zbiera v zime ďalšie čierne body

Čelným zrážkam na nebezpečnej ceste v Strečne mali urobiť koniec stredové zábrany, ktoré tam nedávno osadili. Teraz ich cestári musia odstraňovať. V zime robia problémy najmä záchranárom, ktorí sa rýchlo potrebujú dostať k haváriám a zraneným.

05.02.2010 10:45
Strečno Foto:
Cesta po strečnom má od leta tri pruhy. Stredové zábrany v zime robia záchranárom problémy.
debata

Cesta sa zmenila na trojprúdovú len v lete. Vtedy prišli aj opatrenia na zlepšenie dopravy. Neprekážali tri užšie pruhy bez krajníc ani deliace prekážky. Platilo to však, kým nebol sneh.

Mnohí vodiči sa snažia Strečnu v dopravných špičkách vyhnúť. Niektorým sa zmena na tri pruhy nepáči. „Dosť vodičov sa na tento ťah sťažuje. Zmenu na trojpruh neschvaľujem, nie sú tu krajnice, pruhy sú úzke, a najmä chýba odstavný pruh,“ povedal vodič Vratislav Zavadil.

Severný úsek cez Strečno spája Bratislavu s východom. Patrí k najvyťaženejším na Slovensku, s častými dopravnými nehodami s tragickými následkami. Denne cez Strečno prejde 40-tisíc vozidiel. Priemerná denná intenzita nákladných vozidiel je 4 300.

Po polroku prevádzky sú potrebné ďalšie zmeny. V najrizikovejšom úseku je v pravom jazdnom pruhu znížená rýchlosť na 70 kilometrov za hodinu. Stredové zábrany práve miznú. Nie však úplne, cestári ich len preriedia – každých 150 metrov uvoľnia 50-metrový úsek. Pribudnúť by mali aj premenlivé dopravné značky, podobné, ako sú pred tunelmi. Majú včas, ešte pred kritickým lievikom, upozorniť na obmedzenia.

„Aby vodiči stihli zareagovať a prispôsobiť svoju jazdu,“ hovorí Marián Pikuliak zo Slovenskej správy ciest. Takúto zmenu víta aj Miroslav Marton, operačný dôstojník zo žilinskej linky 112. „Pomohlo by, keby signalizačné zariadenie okamžite po nehode stoplo premávku a tým by sa zamedzilo prístupu ďalších vozidiel do úžiny aj zápcham,“ povedal.

Záchranári, sanitky i veľké hasičské autá majú teraz problém predrať sa cez kolóny a úzku cestu so stredovými zábranami. „Najmä v prvých minútach vzniká chaos a zápcha, niektorí vodiči nechcú čakať v kolónach, otáčajú sa, vracajú sa naspäť a bránia príjazdu záchranárskych vozidiel,“ dodal Marton. Spomenul si na situáciu, keď na ceste pri vážnej dopravnej nehode musel pristáť aj vrtuľník.

Pikuliak zo Slovenskej správy ciest zatiaľ nechce špekulovať o tom, že by z úseku zmizli všetky stredové zábrany. Alebo by sa mal zmeniť opäť len na dvojprúdovú cestu.

Práve zástancom iba dvoch pruhov bol ešte pred opravou strečnianskej trasy šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Upozorňoval, že najmä v zime môžu na úzkych troch pruhoch nastať problémy. „Všetky tie riešenia môžu pomôcť len čiastočne, problémy však neodstránia. Dopravnú situáciu v tomto problematickom úseku, kde podľa našich posledných meraní stúpa podiel ťažkej nákladnej dopravy, vyrieši len diaľnica,“ upozornil odborník.

debata chyba