Železničiari hľadajú spôsob, ako na IC vlakoch zarobiť

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) pripravuje opatrenia na zvrátenie nepriaznivého vývoja v hospodárskych výsledkoch prevádzky rýchlikov InterCity (IC).

08.08.2012 13:36
Peniaze, euro, peňaženka Foto:
Ilustračné foto
debata (6)

 Ich súčasťou bude aj zmena systému predaja cestovných lístkov.  Potvrdil to riaditeľ odboru komunikácie v štátnom vlakovom osobnom dopravcovi Tomáš Šarluška.

IC vlaky sú zatiaľ stratové, hoci dopravca predpokladal, že si na seba zarobia aj po vyradení zo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme. Od začiatku tohto roka premávajú medzi Bratislavou a Košicami už bez dotácií od štátu a za vyššie ceny v závislosti od času zakúpenia cestovného lístka. K hospodárskym výsledkom prevádzky IC vlakov ani k obchodnej stratégii pri ich manažovaní sa prepravca nechce vyjadrovať z dôvodu obchodného tajomstva.

Rozhodnutie o oddelení IC vlakov od výkonov vo verejnom záujme, ktoré si objednáva a uhrádza ministerstvo dopravy, sa podľa neho neukazuje ako zlé. A to napriek tomu, že prevádzka týchto vlakov vyššej kategórie je stále stratová. „Eliminácia cenovej regulácie v prípade týchto vlakov dáva dopravcovi šancu naplno využiť trhové mechanizmy na vyrovnanie ponuky a dopytu. Tieto vlaky majú potenciál na to, aby si dokázali na seba zarobiť,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa pre agentúru SITA. Ministerstvo dopravy podľa neho v súčasnosti neuvažuje o vrátení IC vlakov do verejných výkonov, ak budú naďalej prerábať. Nevidí totiž dôvod, prečo do objemu dotovaných železničných výkonov zarátavať aj tieto nadštandardné výkony, ktoré majú potenciál na samofinancovanie. Podiel IC vlakov na celkových výkonoch ZSSK bol vlani takmer 4 percentá.

Na 445-kilometrovej trati Bratislava – Košice v súčasnosti jazdia v oboch smeroch denne tri páry rýchlikov IC Kriváň, Tatran a Gerlach (predtým Šariš). Vlak Rysy premáva len smerom do Košíc v pracovných dňoch a Chopok obojsmerne v nedeľu. Podľa návrhu nového grafikonu vlakovej dopravy 2012/13 budú medzi hlavným mestom Slovenska a metropolou východu krajiny v prevádzke denne v oboch smeroch štyri súpravy IC vlakov Tatran, Gerlach, Chopok a Ďumbier. Pritom Chopok do Košíc a Gerlach do Bratislavy nebudú premávať v nedeľu. IC vlak Solisko bude jazdiť z Bratislavy do Košíc vo štvrtok a v piatok a opačne v nedeľu, Kriváň len z Košíc do Bratislavy v piatok. Nový cestovný poriadok v osobnej železničnej doprave bude platiť od 9. decembra nasledujúcich dvanásť mesiacov.

Železničná spoločnosť Slovensko pri zvýšení cestovného vlani v novembri sľubovala rozšírenie a skvalitnenie služieb. Napríklad, v drahších IC vlakoch mala zaviesť bezdrôtové pripojenie na internet. Tento zámer vlakový dopravca, ktorý má od apríla nové vedenie, zatiaľ neuskutoční a cestujúci si budú musieť počkať. „Pre tento rok bola investícia do wifi pripojenia pozastavená z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov,“ informoval Šarluška v stredajšom vydaní denníka Pravda. Internet sa do IC vlakov zaviedol v marci na trojmesačnú skúšku. Spolu s kávou či dennou tlačou to podľa novín mala byť akási náplasť na to, že lístky do IC vlakov zdraželi o niekoľko eur.

Bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec pre Pravdu uviedol, že zavedenie internetu považovali za štandard, ktorý má byť poskytovaný v IC vlakoch. V priebehu tohto roka malo byť podľa neho wifi pokrytie v každom vlaku tejto kategórie vo vozňoch prvej triedy. Tvrdí, že zavedenie internetu v prvej triede v rýchliku IC Gerlach sa medzi cestujúcimi ujalo, sila pripojenia bola spoľahlivá a signál vypadol len na dvoch miestach. „Preto to vnímam ako úplne zlé manažérske rozhodnutie, že sa v projekte nepokračuje. zavedenie wifi nie je totiž vôbec nákladná investícia, na ktorú by nebol dostatok financií,“ dodal Kravec. Náklady na wifi pripojenie v jednom vagóne mali podľa neho dosiahnuť najviac 5 tis. eur, no tender na dodávateľa tejto služby by priniesol ešte nižšiu cenu.

Internetové pripojenie vo všetkých vozňoch majú na Slovensku vlaky súkromného dopravcu RegioJet jazdiace od marca tohto roka na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. RegioJet pred časom pre Pravdu uviedol, že by sa chcel do troch rokov dostať aj na hlavnú trať Bratislava – Košice a prevádzkovať IC vlaky. „Je teda pravdepodobné, že aj v nich by sa potom ľudia mohli pripojiť na internet či zadarmo dostávať teplé a studené nápoje,“ dodal denník. Rozhodnutie o tom, či v IC vlakoch zriadiť wifi, alebo nie, označil rezort dopravy za čisto manažérske rozhodnutie železničnej spoločnosti.

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave a má základné imanie vo výške 212,441 mil. eur.

6 debata chyba