Cestovné na rýchle vlaky po prázdninách zlacnie

Lístky na vlaky InterCity premávajúce medzi Bratislavou a Košicami od septembra výrazne zlacnejú. Železnice si od toho sľubujú návrat cestujúcich späť do IC vozňov. Po poslednom zdražení a zavedení neprehľadného systému zliav totiž záujem o cestovanie týmto typom vlakov klesol až o 18 percent.

10.08.2012 17:42
Jozef Schmidt Foto:
Jozef Schmidt (54) je obchodným riaditeľom Železničnej spoločnosti Slovensko opäť po tom, čo na poste pôsobil aj počas prvej Ficovej vlády. Po zmene garnitúr v roku 2010 odišiel do súkromnej sféry. Kedysi pôsobil ako železničný odborár.
debata

„Keďže pôvodné cestovné prinieslo odlev cestujúcich, je tu signál, že to nie je správne. Preto po novom napríklad pri ceste do Košíc zaplatí zákazník namiesto 24 eur od septembra o štyri eurá menej,“ tvrdí obchodný riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Jozef Schmidt.

Železnice vlani rozdelili lístky na IC vlaky do troch cenových skupín podľa toho, ako skoro si ľudia cestu zaplatili. Cestujúci však len málokedy vedeli presne odhadnúť termín, kedy si majú lístok kúpiť, aby ich vyšiel najlacnejšie, a tak často cestovali za plnú sumu. Od jesene to bude inak. Ak si zákazník kúpi lístok 60 až 9 dní pred cestou, zaplatí najmenej. Mierne drahší bude lístok pri kúpe osem dní až jeden deň pred cestou a najviac zaplatí v deň odchodu.

Na nebezpečenstvo, že po prudkom zdražení počet cestujúcich na železniciach výrazne klesne, pred rokom upozorňovali nielen v tom čase opozičný Smer, ale aj časť vtedajšej koalície. Na prípadné straty štátneho dopravcu sa nepriamo skladajú všetci daňovníci.

Cestovné na IC vlaky sa výrazne zníži

Bratislava IC vlaky sú v strate a podľa železničného prepravcu je potrebné robiť všetko pre to, aby sa strata zminimalizovala a nakoniec, aby komerčný produkt priniesol aj zisk. Za prvý polrok klesol počet cestujúcich v IC vlakoch o 18 percent a podľa obchodného riaditeľa Železničnej spoločnosti Slovensko Jozefa Schmidta cestujúci neodídu len tak, pre nič za nič. Preto sa od 1. septembra výrazne mení cenová politika a ceny lístkov na IC vlak pôjdu reálne dole.

Je pravda, že pripravujete zmeny v cenovej politike IC vlakov, ktorú zaviedlo ešte vlani minulé vedenie?
Bola prijatá určitá nová koncepcia, dúfam, že s dobrým úmyslom, ale sa nenaplnila podľa predstáv. Predstava mala byť taká, že keď prinášam a zavádzam niečo nové, tak chcem prilákať cestujúceho. Avšak tento rok nastúpilo do IC vlakov o 18 percent ľudí menej ako obvykle a keďže je tu pokles, je to signál, že niečo nie je správne. Základnou vecou, ktorá bola vo vzťahu s nastaveným cenníkom, mala byť adresne nastavená cena. To znamená, aby zákazník vždy vedel, za akú cenu vo vlaku cestuje. A to tak nebolo. Nenapĺňala sa filozofi a predaja, čím skôr si lístok kúpiš, tým cestuješ lacnejšie. Preto od septembra úplne meníme cenník a ľudia budú teraz presnejšie vedieť, koľko ich cesta do cieľovej stanice bude stáť.

O koľko lacnejšie sa teda bude cestovať?
Napríklad pri ceste do Košíc zaplatí teraz zákazník 24 eur. Od septembra ho lístok vyjde na 20 eur, ak si lístok kúpi 60 až 9 dní pred svojou cestou. Sumu, ktorá prislúcha kategórii C, ktorá bola aj v pôvodnom cenníku.

Čiže cenové kategórie, ktoré zavádzalo minulé vedenie, ostávajú?
Áno, ostávajú aj ostatné kategórie, teda A a B. Za béčkovú cenu dostane zákazník lístok pri kúpe 8 až jeden deň pred cestou a v deň odchodu ho bude mať za plnú cenu. Dokonca lístky na IC 501 Kriváň, ktorý z Bratislavy odchádza o 5:34, budeme predávať za ceny v C kategórii v akýkoľvek deň. Dôležité pri kúpe bude aj deň v týždni, kedy chceme cestovať. Napríklad v utorok či štvrtok môžu byť v niektorom IC vlaku všetky lístky v cene najlacnejšej kategórie.

Ako cestujúci zistí, kedy môže cestovať lacnejšie a kedy si, naopak, priplatí?
Cestujúci bude mať k dispozícii tabuľku, kde budú uvedené dni v týždni a všetky IC vlaky. Cena sa určí podľa toho, kedy chce cestovať. Buď bude rozhodovať čas, ako skoro si lístok kupuje, teda cenové kategórie, alebo si v daný deň kúpi lístok len za najnižšiu cenu. V tomto je tá adresnosť, zákazník musí presne vedieť, za akú cenu cestuje.

A čo lístky na IC vlaky pre cestujúcich s vernostnými kartami? Tie takisto zlacnejú?
Nie, zľavy typu Klasik či Junior sme nemenili a zostávajú na pôvodnej úrovni. Pri kúpe cez internet na rozdiel od lístkov na ostatné vlaky nebude žiadna zľava.

Spomínali ste, že v IC 501 Kriváň bude stále najlacnejšie cestovné. Znamená to, že tento vlak je najmenej obsadený?
Presne tak. Je to tým, že sú špičky a sedlá, a keď chceme, aby IC vlaky premávali pravidelne, nemôžeme takýto vlak len tak škrtnúť. Nemôže premávať, len keď je na sto percent vyťažený. Musíme teda správne nastaviť cenovú politiku, preto sme prišli s tým, že cestovné do tohto IC vlaku bude každý deň rovnaké.

Cenník meníte aj preto, že IC vlaky sa ponorili do straty. Bolo podľa vás dobré riešenie prestať poskytovať štátne dotácie na IC dopravu?
Možno sa malo najskôr pristúpiť k príprave vyčlenenia spod zmluvy so štátom. Mala sa správne nastaviť cenová politika, marketing, ešte viac ľudí prilákať do IC vlakov a potom, keď by boli IC vlaky ziskové, tak sa mali vyčleniť spod štátnych dotácií.

Na slovenské trate by chcel prísť s IC vlakmi aj český súkromník RegioJet. Neobávate sa toho?
Každý má právo prezentovať svoje ambície. My sa musíme snažiť, aby sme zabezpečili ziskovosť našich IC vlakov.

RegioJet však poskytuje vo svojich vlakoch vyšší komfort. Myslíte si, že ľudia cestujúci slovenskou prvou triedou majú pocit vyššieho štandardu?
Myslím si, že ho majú, a myslím si, že dostávajú za tú cenu lístka všetko potrebné. Každý cestujúci dostane automaticky v prvej triede kávu, čaj či minerálku. Stevard mu to ponúkne. Ľudia to možno nevedia, ale je to tak. Jednoducho, keď cestujem prvou triedou, vypýtam si nápoj a dostanem ho zadarmo. Takisto má cestujúci k dispozícii dennú tlač.

Minulé vedenie sľubovalo v IC vlakoch zavedenie internetu, terajšie chce projekt pozastaviť. Ako to je?
Keď nastúpilo nové vedenie na železnice, bežala skúšobná prevádzka wifi pripojenia v IC vlakoch. Požiadali sme preto spoločnosť, ktorá ju prevádzkovala, aby ju na skúšku nechala ešte do konca júna. Chceli sme to potom vyhodnotiť. Z analýzy bolo zjavné, že veľmi spokojných s internetom bolo 70 percent cestujúcich a dalo nám to jasný signál k rozhodnutiu s wifi pokračovať. Technický problém však môže byť v tom, ako to bude so silou signálu, pretože napríklad v Bujanovskom tuneli signál vypadáva. Cestujúci však ten výpadok nepocíti, pretože stránku ma načítanú a môže pracovať, a keď to vezmem z pohľadu celej vyše 400–kilometrovej trate, tak takýchto výpadkov je minimum.

Čiže wifi vo vlakoch nakoniec bude?
Generálny riaditeľ rozhodol, že na tento projekt sa peniaze nájdu. Minulé vedenie peniaze na wifi pripojenie nenaplánovalo. Avšak v rámci objemu peňazí na investície sa vyberie, čo sa realizovať nebude a z toho sa potom zaplatí wifi pripojenie. Objem prostriedkov sa teda do konca roka nezmení.

Koľko vás bude stáť prevádzka wifi pripojenia?
Nekonkretizoval by som, aké presne náklady na prevádzku internetu budeme mať. Aj vzhľadom na to, že sa testovali traja operátori. Čiže záležať to bude od toho, ako sa dohodneme s konkrétnym operátorom a ako bude ten internet využívaný ľuďmi. Či budú vo vozni štyria alebo dvadsiati, a či všetci budú mať záujem sťahovať dáta. Myslím si, že v rámci počiatočnej investície na zavedenie internetu sa budeme pohybovať v rozmedzí 3,5 až 5–tisíc eur na jeden vozeň. Uvidíme akú cenu prinesie verejné obstarávanie.

Wifi pripojenie je iba v prvej triede IC vlakov. Prečo?
Dôvodom je množstvo zdrojov, ktoré máme na to vymedzené. Uvažujeme, že by sme poskytovali wifi pripojenie v celom IC vlaku. Možno v ďalekej budúcnosti prídu na rad aj iné typy vlakov, ale teraz je prioritou IC spojenie. Pretože z môjho pohľadu je to nutnosť vo vlakoch vyššieho štandardu.

Ako rýchlo sa železniciam podarí projekt wifi pripojenia dotiahnuť do konca?
Spravím všetko pre to, aby internet v IC vlakoch bol do dvoch mesiacov sprevádzkovaný a fungoval.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba