„Potrebujeme pripraviť mladých ľudí na zemestnania, ktoré dnes možno ešte neexistujú,“ odkázal eurokomisár pre školstvo, vzdelávanie, kultúru a multilinguistiku Ján Figeľ členským štátom „dvadsaťsedmičky“ a školám v nich. Taktiež zdôraznil, že je dôležité, aby sa deti na školách naučili základné zručnosti, ako je dobre čítať. V tejto oblasti sa výsledky detí v Európskej únii v posledných rokoch zhoršili. V roku 2000 malo podľa štúdie PISA ťažkosti porozumieť textu 21,3 percenta detí, v roku 2006 táto čiastka narástla na 24,1 percenta.
Brusel vyzýva členské štáty, aby sa ich školy zamerali na praktické schopnosti, ktoré budú mladí ľudia v živote potrebovať. Medzi ne patrí práve zvýšenie čitateľskej gramotnosti a schopnosti počítať, ďalej posilnenie schopnosti učiť sa. Podľa Európskej komisie by sa rovnako mala zvýšiť kvalita učiteľov a zamestnancov škôl. Mali by sa častejšie a kvalitnejšie vzdelávať.
Európskej komisii robia taktiež ťažkú hlavu výsledky detí z migrantských rodín. V porovnaní so svojimi vrstovníkmi častejšie predčasne ukončujú školskú dochádzku a menej sa ich hlási na školy vyššieho stupňa. Ešte viac ich znepokojuje to, že deti z migrantských rodín druhej generácie dosahujú v škole horšie výsledky ako deti z migrantských rodín prvej generácie.
Lepšie zabezpečení rodičia sa snažia nedávať svoje deti do škôl s vysokým podielom žiakov z rodín migrantov. Komisia zdôrazňuje, že k účinným riešeniam patrí predškolská výchova, jazykové doučovanie, medzikultúrne vzdelávanie a predovšetkým odstaňovanie segregácie na tých školách, z ktorých sa stávajú „ghetta“.