Diaľnica do Bratislavy už funguje ako trojpruhová

Vodiči už jazdia na úseku diaľnice D1 v smere zo Senca do Bratislavy v troch jazdných pruhoch.

26.10.2009 11:21
Nehoda upchala diaľnicu Foto:
Ilustračné foto
debata

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) totiž v predstihu začala postupne otvárať rozšírené časti frekventovanej cesty medzi hlavným mestom a Trnavou, informoval v pondelok hovorca NDS Marcel Jánošík. Na celom takmer 38-kilometrovom ťahu sa má jazdiť v troch užších pruhoch obojsmerne v polovici novembra.

„V noci z 24. októbra na 25. októbra sme začali proces realizácie trojpruhového usporiadania na tomto úseku,“ poznamenal v tlačovej správe Jánošík. Po otvorení by NDS chcela ďalej rozšíriť cestu tak, aby vznikol aj štandardný odstavný pruh, dodal.

NDS otvorí prerobenú časť diaľnice v predstihu. Stavebné práce boli pôvodne naplánované do mája 2010, neskôr sa termín ukončenia posunul na koniec tohto roka. Rekonštrukcia cesty bola rozdelená na viacero častí, ktorých výstavba na seba nenadväzovala. Vodiči na vyťaženom cestnom ťahu museli strpieť viaceré dopravné obmedzenia, vrátane dočasne zníženej rýchlosti.

Po otvorení prvej etapy rozšírenia úseku D1 plánuje Národná diaľničná spoločnosť pokračovať prácami v druhej etape, cieľom ktorej bude násypové rozšírenie telesa diaľnice tak, aby vznikol aj štandardný odstavný pruh. „Súčasťou projektu by mal byť aj nedávno schválený zámer ministerstva dopravy, podľa ktorého sa paralelne s telesom diaľnice D1 vybudujú dve súbežné dvojpruhové cesty s jednosmerným vedením premávky po každej strane,“ informovala Národná diaľničná spoločnosť. Druhá časť prác, spočívajúca v úplnej rekonštrukcii D1 Bratislava – Trnava, by sa mala začať najskôr koncom roka 2012 a ukončená by mohla byť v roku 2015. Projektová dokumentácia na územné rozhodnutie a stavebné povolenie majú byť totiž pripravené do konca roka 2012. Náklady na úplnú rekonštrukciu zatiaľ nie sú známe.

Súbežné cesty budú akousi „diaľničnou zbernicou“ pre okolité obce, mestá a priemyselné parky s možnosťou ich úrovňového napojenia. Budú sa napájať na teleso diaľnice D1 v miestach existujúcich mimoúrovňových križovatiek. Takýto návrh riešenia výrazne zvýši kapacitu kolabujúcej dopravy na trase Bratislava – Trnava, pričom vybudovanie postranných súbežných ciest umožní tak napojenie okolitých oblastí na diaľnicu, ako aj možnosť regulovať dopravu počas údržby, alebo veľkých kolíznych situácií.

debata chyba