Diaľnica pri Ružomberku bude v roku 2016

Meno konkrétnej stavebnej firmy, ktorá postaví 15,25 kilometra dlhú diaľnicu medzi Hubovou a Ivachnovou aj s dvojkilometrovým tunelom Čebrať, by malo padnúť už tento týždeň.

22.05.2012 20:00 , aktualizované: 23.05.2012 08:00
cesta, diaľnica, výstavba Foto:
Ilustračné foto
debata

Najlacnejší rozpočet predložilo slovensko-talianske združenie firiem Hant BA DS a INC S.P.A Turín s cenou 207,5 milióna eur, čo je 40 percent z odhadovaných stavebných nákladov, ktoré štátna expertíza určila na 507 miliónov eur. Podľa dvoch zdrojov blízkych súťaži sa však uvažuje nad vylúčením tejto ponuky pre neobvykle nízku cenu.

Predstavitelia novej vlády už avizovali, že najnižšie ponuky v tendroch sa budú vyraďovať, za čo si vyslúžili kritiku opozície. Spoločnosť Hant však bola pri diaľničných tendroch dvakrát vyradená aj za minulej vlády, a to pre sporné referencie. Na informáciu, že by nemali uspieť ani pri Ružomberku, spoločnosť včera priamo nereagovala. „Nemáme žiadne nové informácie ohľadom spomínaného úseku,“ uviedla hovorkyňa Hant BA DS Miriam Bayerová.

Druhú najnižšiu cenu v tendri – 215,3 milióna eur, núkajú Inžinierske stavby Košice spolu so žilinskou firmou TuCon. Podľa odborníkov sú výrazne nižšie ceny oproti odhadom štátu zvláštne.

„To, čo sa v poslednom období deje s cenovými ponukami, je nezdravé. Buď štátna expertíza nie je urobená správne, alebo cena ponúkaná stavebníkmi pôjde na úkor kvality. Verejné súťaže by totiž mali priniesť úsporu najviac dvadsať až tridsať percent, nie viac,“ myslí si analytik Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.

Diaľničný úsek pri Ružomberku sa mal pôvodne dokončiť v priebehu roka 2015, no pre neustále namietanie podmienok tendra stavebnými firmami nie je tento termín už aktuálny. ,,Odhadovaný termín dokončenia úseku Hubová – Ivachnová je február 2016, avšak všetko záleží od toho, kedy bude zmluva so staviteľom podpísaná. Môže to byť aj neskôr," načrtol v rozhovore pre denník Pravda generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš. Podľa Gajdoša spomínaná štvorprúdovka pri Ružomberku nie je jedinou, ktorá sa do užívania odovzdá neskôr, ako sa plánovalo.

Časový sklz sa očakáva pri diaľniciach na východe krajiny. Rezort dopravy odhadoval, že po prešovskej diaľnici prejdú autá už v roku 2014, reálne to pripadá do úvahy až v polovici roku 2015. ,,Prípravy meškajú najviac na obchvate Prešova. Začiatok výstavby je naplánovaný na polovicu roka 2015, hotový by mal byť v roku 2019. Do začatia výstavby nám zostáva dlhé obdobie, čiže je potrebné urýchliť proces prípravy," pokračuje v rozprávaní Gajdoš.

Zmluva na výstavbu levočskej časti diaľnice D1, medzi Jánovcami a Jablonovom spolu so 635-metrovým tunelom Šibenik, je síce už pár dní podpísaná, je však otázne, kedy bude dokončená. Krajský súd v Bratislave totiž vydal predbežné opatrenie, čiže stavenisko by malo byť zatiaľ nedotknuté. ,,Súdne konanie sa dotýka rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie, my vec monitorujeme. V prípade, že by práce museli byť z nejakého dôvodu zastavené, tak by sme k tomu pristúpili," pripúšťa Gajdoš.

Kompletné diaľničné prepojenie hlavného mesta s Košicami sa pravdepodobne začne črtať až v rokoch 2019 či 2020. V roku 2018 sa plánuje sprejazdniť najpotrebnejší úsek D1, medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou s osemkilometrovým tunelom Višňové.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba