Diaľničná spoločnosť chce zrušiť súťaž na diaľnicu na Kysuce

Diaľnica D3 od Žiliny smerom na Kysuce sa zrejme v najbližšom čase nezačne stavať. Podľa informácií Pravdy totiž Národná diaľničná spoločnosť uvažuje, že súťaž na prvý úsek diaľnice v dĺžke 4,2 kilometra v najbližších dňoch zruší.

06.03.2010 12:59
Diaľnica, kamión Foto:
Ilustračné foto
debata

Chce tak urobiť napriek tomu, že mala na stole až štyri ponuky od stavebných firiem. Komisia vyberajúca víťaznú firmu sa totiž zdráha zákazku priklepnúť najlacnejšej ponuke. Zatiaľ nie je jasné prečo.

Ponuky stavebných firiem
predkladateľ cena bez DPH v miliónoch eur
Skanska BS 163,40
OHL ŽS Brno 199, 47
Doprastav + Váhostav SK 218,39
Trnavská stavebná spoločnosť 268,35

NDS už v minulosti postupovala podobne, čo spôsobilo veľký škandál. Pri súťaži na postavanie a prevádzkovanie mýta totiž diaľničná spoločnosť vyhodila najlacnejšiu ponuku pre ,,príliš nízku cenu" a ďalšie dve pre formálne chyby. A veľkú štátnu zákazku za 750 miliónov eur priklepla najdrahšej ponuke. Prečo sa nízka cena štátu nezdá, zatiaľ NDS nevysvetlila. Pritom minister dopravy Ľubomír Vážny za posledné štyri roky niekoľkokrát zopakoval, že bude bojovať o zníženie nákladov na výstavbu jedného kilometra diaľnice a zlacnenie stavania.

Na stavbu diaľnice D3 pri Žiline od Strážova po Brodno koncom februára prišli spolu štyri ponuky. Od spoločnosti Skanska, ktorá dala najlacnejšiu ponuku, zasa NDS žiadala vysvetlenie, prečo je cena taká nízka – len 163 miliónov eur. ,,Vysvetlili sme to na 16 stranách, za cenou si stojíme, dokážeme totiž stavať bez dodávateľov, čo stavby zvyčajne predražuje," povedala Magda Dobišová, hovorkyňa spoločnosti Skanska. Komisia uvažovala nad vylúčením najlacnejšej ponuky, po škandále s mýtom sa však diaľničná spoločnosť obáva vyhadzovať za príliš nízku cenu.

,,Vylúčenie za neobvykle nízku cenu zákon pripúšťa. Je to dôvod, ktorý má chrániť obstarávateľa pred rizikom, že do súťaže sa bude hlásiť niekto s nereálne nízkymi cenami a stavba zostane nedokončená. Je to však citlivý dôvod, ktorý by mohol byť zneužitý," spresnila Helena Polónyiová, odborníčka na verejné obstarávanie.

Podľa nej však rušenie súťaže nie je možné z rozmaru, ale len z dôvodov presne vymenovaných v zákone. To je napríklad, keby všetky ponuky boli vylúčené alebo neprišla žiadna. ,,Najčastejšie firmy pri rušení súťaží tvrdia, že postupujú podľa zákona. Využívajú ustanovenie, že možno súťaž zrušiť, lebo sa významne zmenili okolnosti, za ktorých bola vyhlásená. Mali by však povedať, čo sa tak významne zmenilo," doplnila Helena Polónyiová.

Dôvod rušenia nie je jasný, stavba je totiž už 12 rokov pripravovaná a sú na ňu aj peniaze, má byť financovaná z eurofondov.

debata chyba