Najlacnejšiu ponuku Hantu vyradili z diaľničného tendra

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. vyradila z tendra na výstavbu vyše 15-kilometrovej diaľnice D1 Hubová - Ivachnová pri Ružomberku najlacnejšiu ponuku slovensko-talianskeho združenia HANT BA DS, a.s. a INC S.p.A.

13.06.2012 10:23
Euro, peniaze Foto:
Ilustračné foto
debata (8)

Slovenská firma so sídlom v Považskej Bystrici následne požiadala diaľničiarov o nápravu rozhodnutia o vylúčení ich združenia z verejnej súťaže. „Naša ponuka spĺňa všetky podmienky účasti verejného obstarávania a preto využívame všetky zákonné možnosti, aby sme mohli realizovať túto zákazku,“ informovala v stredu Miriam Bayerová z materskej spoločnosti HANT BA, a.s.

Spoločnosť INC so sídlom v Turíne, ktorá patrí k najväčším dodávateľom diaľničných stavieb v Taliansku, považuje vyradenie z tendra na výstavbu diaľnice Hubová – Ivachnová za neopodstatnené. „Ako partner, ktorý má väčšinový podiel v konzorčnej zmluve, stojíme za ponúknutou cenou a budeme uplatňovať všetky právne cesty vrátane oboznámenia európskych inštitúcií, keďže tento projekt bude financovaný z prostriedkov Európskej únie a naše vylúčenie považujeme za neopodstatnené,“ uviedla spoločnosť INC v stanovisku, ktoré poskytla v stredu agentúre SITA.

V tendri na výstavbu diaľnice Hubová – Ivachnová otvárali ponuky siedmich uchádzačov 5. marca. Najlacnejšiu ponuku predložilo združenie HANT BA DS, a.s. a INC S.p.A., a to 207,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predstavuje to takmer 45 % zo štátom predpokladanej ceny prác vo výške 465,71 mil. eur. Skupina Inžinierske stavby, a.s. Košice a TuCon, a.s. Žilina navrhla druhú najnižšiu cenu 215,38 mil. eur. Nasleduje ďalšie slovensko-talianske združenie Dúha, a.s. Prešov – Impregilo S.p.A. s ponukou 224,9 mil. eur.

Výstavba diaľnice pri Ružomberku je plánovaná na 1 276 dní, čiže tri a pol roka a financovaná má byť z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava. Ak majú európske peniaze ísť na túto stavbu ešte v tomto programovom období, práce musia začať najneskôr v lete tohto roka, aby mohli byť dokončené do konca roka 2015. Ak vyradené združenie HANTu a INC so žiadosťou o nápravu v NDS neuspeje, môže podať námietky proti vylúčeniu na Úrad pre verejné obstarávanie. Ukončenie tendra sa tak môže značne oddialiť, čo ohrozí použitie eurofondov na diaľnicu v terajšom období a tým aj začatie prác.

INC tvrdí, že ocenila stavebné dielo na základe svojich skúseností s líniovými stavbami omnoho väčších rozmerov. „Pracujeme s cenami, ktoré sú obvyklé na európskych trhoch a rešpektujú všetky požiadavky na kvalitu diela. Skúsenosti nadobudnuté v priebehu mnohých rokov práce nám umožňujú použitie moderných technológií a overených procesov pri riadení stavby, čo výrazne vplýva na cenu diela,“ informovala ďalej INC. Nie je jej jasný postup NDS, ktorá vylúčila ich ponuku, hoci v ďalších prípadoch akceptovala ponuky nižšie o desiatky percent oproti štátnej expertíze.

NDS otvárala ponuky v spomínanom tendri až v treťom termíne. Pôvodne ich plánovala otvoriť 16. januára a následne 16. februára, ale pre námietky záujemcov proti súťažným podmienkam sa tak nestalo. Až keď Úrad pre verejné obstarávanie zastavil konanie o námietkach a v ďalšom prípade Doprastav stiahol svoje výhrady, mohli byť ponuky otvorené v ďalšej náhradnej lehote 5. marca.

Výstavba diaľnice Hubová – Ivachnová s dvojkilometrovým tunelom Čebrať má odľahčiť Ružomberok od väčšiny tranzitnej dopravy. Diaľnica mala byť pôvodne postavená spolu s ďalšími štyrmi úsekmi v rámci prvého balíka PPP. Po súbežnej ceste prvej triedy prechádza denne 16 tis. až 24 tis. vozidiel, pričom najmä na úseku z Ružomberka po začiatok diaľnice v Ivachnovej sa vytvárajú časté dopravné zápchy. Stavebné povolenie na tento úsek D1 bolo vydané v marci 2009. Na úseku budú okrem tunela aj tri križovatky a 21 mostov.

8 debata chyba