Diaľnicu pri Ružomberku možno Brusel nezaplatí

Financovanie 15–kilometrovej diaľnice medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorej súčasťou je aj dvojkilometrový tunel Čebrať, dostane možno stopku od Európskej únie.

14.06.2012 12:47
Diaľnice Foto:
Ilustračné foto
debata (19)

Konzorcium stavebných firiem Hant BA DS a INC S.p. A. Turín, ktoré ponúklo diaľničiarom najlacnejší rozpočet na výstavbu tejto časti diaľnice D1, nie je spokojné s ich vylúčením z tendra. Ak sa Brusel s námietkami stotožní, môže to výstavbu už tak meškajúcej diaľnice zdržať.

„Vyradenie z tendra považujeme za neopodstatnené. Stojíme si za ponúknutou cenou a budeme uplatňovať všetky právne cesty vrátane oboznámenia európskych inštitúcií, keďže tento projekt je financovaný z eurofondov,“ tvrdí Miriam Bayerová, hovorkyňa konzorcia, ktoré predmetnú štvorprúdovku chcelo postaviť za 207,5 milióna eur.

Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku upozorňuje, že komisia môže konať. „V prípade vážnych pochybení alebo zneužívaní prostriedkov rozpočtu únie môže Európska komisia rozhodnúť o tom, že projekt nebude z eurofondov preplatený. V tom prípade by sa zazmluvnené náklady projektu museli hradiť v plnej miere zo štátneho rozpočtu,“ vraví Králik, ktorý zároveň dodáva, že ak nenastane prípadná náprava vo veci, Európska komisia môže prípad predložiť Súdnemu dvoru Európskej únie.

Podobného názoru je aj analytik Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika Ivan Kuhn. „Ak Európska komisia bude mať pochybnosti o spôsobe, ako prebehlo obstarávanie, môže pozastaviť preplácanie výdavkov na tento projekt,“ myslí si Kuhn. Rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer) sa k prebiehajúcemu tendru zatiaľ vyjadrovať nechce a podľa hovorcu ministra dopravy Martina Kóňu nechcú ani špekulovať o možných rozhodnutiach v Bruseli.

Podľa tvrdenia odbornej komisie Národnej diaľničnej spoločnosti je suma, ponúknutá Hant BA DS a talianskou INC S.p. A. Turín, neobvykle nízka. Štátna expertíza totiž stavebný náklad odhadla na 507 miliónov eur, čo znamená, že v prípade akceptácie najnižšej ponuky by štát ušetril štyridsať percent vyčlenených prostriedkov. „Buď štátna expertíza nie je urobená správne, alebo cena ponúkaná stavebníkmi pôjde na úkor kvality. Verejné súťaže by totiž mali priniesť úsporu najviac dvadsať až tridsať percent, nie viac,“ nazdáva sa podobne ako diaľničná spoločnosť dopravný expert Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.

Druhá najlacnejšia ponuka od Inžinierskych stavieb Košice a žilinskej firmy TuCon so špecializáciou na stavby tunelov bola v hodnote 215,3 milióna eur a tretie v poradí, slovensko–talianske združenie Dúha a Impregilo S.p. A., prišlo s ponukou 224,9 milióna eur. Vyradené konzorcium trvá na tom, že ponúkaná cena bola reálna. „Spoločnosť ocenila stavebné dielo na základe svojich skúseností s líniových stavbami omnoho väčších rozmerov. Pracujú s cenami, ktoré sú obvyklé na európskych trhoch, a rešpektujú všetky požiadavky na kvalitu diela,“ povedala za INC S.p. A. Turín Bayerová.

Diaľničný úsek pri Ružomberku sa má dokončiť vo februári roku 2016. Ak však bude mať Brusel pochybnosti o tendri, môže to byť aj neskôr. Kompletné diaľničné prepojenie hlavného mesta s Košicami sa však pravdepodobne začne črtať až v roku 2020. V roku 2018 sa plánuje sprejazdniť najpotrebnejší úsek D1, medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou s osemkilometrovým tunelom Višňové. Na tento úsek však zatiaľ nie je zabezpečené úplné financovanie. Pomôcť s peniazmi naň má štátu aj Európska investičná banka. Banka by mala poskytnúť preklenovací úver do roku 2014, od ktorého bude môcť krajina čerpať nové eurofondové prostriedky.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba