Slovenskú vlajku používa šesťdesiat lodí

Slovensko sa vinou veľkých obchodných námorných lodí môže dostať pod zvýšenú pozornosť Medzinárodnej organizácie pre námornú dopravu IMO. Loď Omer N, ktorá v nedeľu havarovala v dánskych vodách, je od augusta už druhým námorným plavidlom pod slovenskou vlajkou, ktoré stroskotalo. Hoci Slováci nevlastnia žiadnu obchodnú námornú loď, pod slovenskou vlajkou ich po moriach pláva šesťdesiat.

30.10.2007 09:43
Nákladná loď Foto:
Ilustračné foto
debata

Loď Omer N vlastnil Turek, ktorý si vybavil slovenskú vlajku. Pri nehode zachránili z jedenásťčlennej posádky troch námorníkov, jeden je mŕtvy, siedmi nezvestní. V auguste sa pri izraelskej Haife potopila loď vlastnená Izraelčanmi, ktorí tiež mali slovenskú vlajku. Prečo práve slovenskú? Lebo získať ju nie je až také zložité a je to pomerne lacné. Majiteľovi lode stačí 50– až 80-tisíc korún ročne a splnenie predpísaných podmienok.

Marián Jánošík z ministerstva dopravy hovorí, že slovenský Námorný úrad registruje lode podľa pravidiel tzv. námorného registra otvoreného typu. Také majú podľa neho aj Nóri, Nemci, Španieli, Portugalci, Taliani.

„Námorný register otvoreného typu je o tom, že po splnení podmienok sa môže zaregistrovať aj spoločnosť, ktorá nesídli na Slovensku,“ hovorí Jánošík. Popiera však, že na Slovensku sa vlajka získava ľahko, Námorný úrad podľa neho postupuje podľa štandardných pravidiel Európskej únie.

Na Slovensku registrovali pred tri a pol rokom štrnásť veľkých námorných lodí, dnes šesťdesiat. V mnohých krajinách je podmienka, že loď musí mať kapitána z krajiny, ktorej vlajka je na lodi. Lode so slovenskou vlajkou môžu mať kapitána, akého chcú. V susedných Čechách majú zaregistrovaných 360 námorných plavidiel, ale veľkú obchodnú loď len jednu. Ostatné sú jachty.

Bývalý námorník Stanislav Šipkovský hovorí, že miesto, kde havarovala loď Omer N, je frekventované. „Sú tam obmedzené hĺbky, pre lode s hlbším ponorom urobili v mori plavebné dráhy označené bójami. Keď je trochu vietor, bývajú krátke krížne vlny. Nie je to ako na otvorenom oceáne, kde sa dá predpokladať, kadiaľ vlny idú,“ hovorí Šipkovský.

Slovensko sa ešte na jar dostalo aj do pozornosti Európskej komisie. Tá chcela podať na Európskom súdnom dvore žalobu na SR, lebo niektorým lodiam so slovenskou vlajkou vydali certifikáty spoločnosti z Turecka a Bulharska, ktoré neboli uznané úniou. Europoslanec Milan Gaľa (SDKÚ) vtedy požiadal komisiu, aby sa neunáhlila, lebo Slovensko sa snaží o nápravu. Podľa Jánošíka Slovensko požiadalo o uznávanie bulharských a tureckých klasifikačných spoločností, v súčasnosti čaká na odpoveď.

debata chyba