Postačí na zvolenie v I. kole 51% hlasujúcich? Právnici sa nezhodnú

Ústavní právnici sa nezhodujú vo výklade pravidiel prvého kola voľby prezidenta Slovenskej republiky. Nie je jasné, či kandidátovi na zvolenie za prezidenta stačí v prvom kole, ktoré bude 21. marca, viac ako polovica platných hlasov všetkých zúčastnených voličov alebo viac ako polovica platných hlasov všetkých oprávnených voličov. Podľa Ústavy SR je za prezidenta "zvolený kandidát, ktorý získa nadpolovičnú väčšinu platných hlasov oprávnených voličov".

16.02.2009 16:23
Komunálne voľby Foto: ,
Ilustračné foto
debata

V Ústave SR sa ďalej píše, že "ak ani jeden z kandidátov nezíska potrebnú väčšinu hlasov voličov, koná sa do 14 dní druhé kolo volieb. Do druhého kola volieb postupujú dvaja kandidáti, ktorí získali najväčší počet platných hlasov. V druhom kole volieb je za prezidenta zvolený ten kandidát, ktorý získal najväčší počet platných hlasov zúčastnených voličov.“

Ústavný právnik Radoslav Procházka sa k téme v súčasnom predvolebnom období nechce vyjadrovať. Ako ďalej povedal svoj právny názor prezentoval vlani v Hospodárskych novinách. Pre vydanie denníka z 8. októbra 2008 v článku „Vďaka Mečiarovi boduje Gašparovič“ uviedol, že je to otvorená otázka. "Ja sa domnievam, že sa väčšina má počítať z platných hlasov a platné sú len tie, ktoré sú odovzdané,“ uviedol.

Podľa Kresáka je výklad Ústavy jasný

Naopak, ústavný právnik Peter Kresák považuje „pokus o otvorenie diskusie“ o obsahu tejto časti ústavy (odsek 4 článok 101– je citovaný vyššie, pozn. redakcie) v súvislosti s blížiacimi sa voľbami prezidenta za „zjavne neopodstatnený z viacerých dôvodov“. Pri čítaní tohto ústavného článku si podľa Kresáka „azda aj menej pozorný čitateľ všimne, že na označenie potrebného počtu hlasov nositeľov moci – voličov, na dosiahnutie určitého výsledku, použil ústavodárca v jeho obsahu dve zásadne odlišné označenia“. V prvom kole voľby prezidenta, keď sa hovorí o „nadpolovičnej väčšine platných hlasov oprávnených voličov“ je podľa Kresáka oprávnený volič "osoba, ktorá je nositeľom aktívneho volebného práva“. Podľa zákona o voľbe prezidenta právo voliť prezidenta majú všetci občania Slovenska, ktorí v deň voľby dovŕšili 18 rokov veku a zdržiavajú sa na území Slovenska. Ide o približne 4 250 000 voličov.

„Oprávnený volič sa pritom samozrejme môže, ale nemusí, zúčastniť týchto volieb,“ pripomína ústavný právnik. Inak je to v druhom kole volieb hlavy štátu, kedy je za prezidenta zvolený ten kandidát, ktorý získal najväčší počet platných hlasov zúčastnených voličov. Tým sa podľa Kresáka tieto dve skupiny voličov úmyselne a jednoznačne odlíšili. „Slovné spojenie ´nadpolovičná väčšina platných hlasov oprávnených voličov´ totiž označuje nadpolovičnú väčšinu všetkých občanov oprávnených voliť prezidenta a slovné spojenie ´ najväčší počet platných hlasov zúčastnených voličov´ označuje najväčší počet hlasov tých oprávnených voličov, ktorí sa zúčastnili na voľbách prezidenta SR,“ zhrnul svoje stanovisko Kresák.

„Pôvod a zmyslel tohto odlišovania je spojený s postavením priamo voleného prezidenta, snahou dosiahnuť jeho čo najväčšiu legitimitu v ústavnom prostredí a čo najvyššiu mieru celonárodnej zhody na osobe hlavy štátu, ktorú si vyberajú priamo občania.“ Preto podľa Ústavy, „ak sa v prvom kole nepodarí žiadnemu kandidátovi na funkciu prezidenta dosiahnuť podporu nadpolovičnej väčšiny všetkých oprávnených voličov, nasleduje štandardné znižovanie kritérií na zvolenie niektorého z kandidátov v kole nasledujúcom, utvorením reálnych podmienok výber hlavy štátu s najväčšou (už nie nadpolovičnou) podporou voličov. Z uvedeného jednoznačne vyplýva, že celá diskusia o ´údajnom spore´ je vedená o neexistujúcom ústavnom probléme,“ dodal Peter Kresák.

Rozhodnúť by mohol Ústavný súd

Údajný problém okolo výkladu Ústavy v prvom kole voľby prezidenta by mohol vyriešiť Ústavný súd. Ten však podľa jeho hovorcu Jozefa Skybjaka od svojho vzniku až doteraz nevydal žiadne rozhodnutie k voľbe prezidenta. „Neriešil ani podobnú vec, v ktorej by vydal rozhodnutie, ktoré by sa dalo analogicky aplikovať aj na voľby prezidenta,“ uviedol ďalej Skybjak. O výklad Ústavy ho môžu požiadať len oprávnené osoby – aspoň 30 poslancov parlamentu, prezident, vláda, súd a generálny prokurátor.

Sporný výklad ústavy v prvom kole volieb prezidenta znamená možné spory v prieskumoch volebných preferencií. Tri výskumné agentúry – Ústav pre výskum verejnej mienky (ÚVVM) pri Štatistickom úrade, agentúra MVK a spoločnosť GfK Slovakia potvrdili, že pri aktuálnych prieskumoch voličských preferencií k marcovým voľbám prezidenta vychádzajú pri počítaní percent v prospech jednotlivých kandidátov z počtu zúčastnených voličov. Preferencie sa teda počítajú z tých respondentov, ktorí by využili svoje voličské právo a išli by voliť.

Slováci doposiaľ vždy rozhodli v II. kole

Marcové prezidentské voľby sú v poradí treťou priamou voľbou hlavy štátu, dovtedy volil prezidenta parlament. Zatiaľ sa nestalo, že by voľby vyhral niektorý z kandidátov na prezidenta už v prvom kole. Žiadny v ňom ešte nezískal nadpolovičnú väčšinu zo všetkých oprávnených voličov ani zo zúčastnených voličov – teda tých, ktorí prišli k volebným urnám.

Súčasný prezident Ivan Gašparovič pri ohlásení opätovnej kandidatúry na post hlavy štátu 23. januára uviedol, že ak niektorý z kandidátov vyhrá prvé kolo volieb, nemal by to byť ústavno-právny problém.

debata chyba