Sneh sa sype. Vodič sipí. Sypač predsa nespí

Keď zima zasype cesty snehom, vodiči vzplanú hnevom. Nenadávajú však na hlavného vinníka, na počasie, ale na cestárov. Kde toľko trčia? Prečo jazdia so zdvihnutou radlicou? Nie všetky výčitky sú oprávnené.

17.02.2009 17:58
Doprava, cesta, sneh Foto: ,
ilustračné foto.
debata

Snežné pluhy v meste jazdia 20-kilometrovou rýchlosťou, mimo mesta 50-kilometrovou, a predsa majú niečo spoločné s automobilovými pretekármi. Jazdia po tom istom okruhu. „Majú vymedzenú trasu s presne vypočítanou dávkou soli. Nevyhýbajú sa iným cestám, jednoducho nemôžu vybočiť, nevystačili by s posypom a nedokončili by hlavné trasy,“ naznačil šéf bratislavského zimného dispečingu Jaroslav Soročin.

Hlavné mesto je rozdelené na štyridsať takýchto okruhov. Podľa počtu pluhov. Praha ich má asi 120, Viedeň 160.

Nie každý okruh má štart a cieľ na základni, kde pluhy naberajú soľ. K niektorým trasám sa autá musia zrýchlene presúvať. Preto je niekedy vidno, ako pluh jazdí so zdvihnutou radlicou. „Spustený pluh auto spomaľuje. Zdržovalo by sa a ostatné úseky na trase by dovtedy zasypalo,“ dodal Soročin. Apropo, prečo soľ? Je účinnejšia, lacnejšia ako niektoré chemické posypy a na jar znižuje prašnosť ciest.

Mestský pluh je pomalší, pretože je k cestám a okoliu šetrnejší ako medzimestský. Na špici radlice má namiesto ocele gumu, aby nepovytrhával rôzne poklopy. Sneh len odhŕňa na krajnicu, kvôli chodcom a budovám ho nemôže vyhadzovať dva metre od vozovky.

debata chyba