Analýza: Zbaviť Harabina moci nad súdnictvom nepôjde ľahko

Vrátiť súdnictvo aspoň na úroveň pred Štefanom Harabinom nebude pre novú vládu jednoduché. Volebné programy pravicových strán síce naznačujú, že justíciu čaká zemetrasenie, zbaviť moci jej vrcholného predstaviteľa Harabina však nepôjde ľahko.

17.06.2010 09:10
Kaliňák, Harabin Foto:
Štefan Harabin z čias, keď šéfoval rezortu spravodlivosti, v rozhovore s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom.
debata (44)

Predseda Najvyššieho súdu Harabin sa na čelo súdnictva dostal po druhý raz vlani v júni. Jeho funkčné obdobie je päťročné, presahuje teda horizont novej vlády.

Z funkcie ho môže odvolať Súdna rada. Jej členovia sú však svojmu predsedovi naklonení. Ak by ho mala odvolať, museli by sa v nej vymeniť viacerí členovia. Vláda a parlament majú dokopy šesť nominantov. Na získanie väčšiny by musel konať aj prezident, ktorý má tiež troch členov, alebo sudcovia. Tí majú ôsmich.

Takéto úvahy sú však zrejme zbytočné. Funkcia predsedu Súdnej rady je spojená s funkciou šéfa Najvyššieho súdu. Zákon neurčuje dôvody, pre ktoré ho možno odvolať. Ústavný súd v minulosti rozhodol, že tak možno urobiť iba za skutky, pre ktoré môže byť odvolaný z funkcie sudcu. Harabin by sa musel dopustiť vážneho disciplinárneho previnenia, alebo by musel byť trestne stíhaný.

„Nesúhlasíme s takýmto výkladom. Náš názor je taký, že k základným ľudským právam patrí prístup k povolaniu, nie však prístup k funkcii,“ povedala hovorkyňa združenia Za otvorenú justíciu, sudkyňa Katarína Javorčíková. Tá pripomína, že disciplinárne môže šéfa Najvyššieho súdu stíhať Ústavný súd, ten tiež dáva súhlas s jeho trestným stíhaním.

Ďalšou možnosťou, ktorú pravica ponúka vo svojich programoch, je rekonštrukcia Najvyššieho súdu. SDKÚ, ktorej má pripadnúť rezort spravodlivosti, sľubuje odobrať správnu agendu a vytvoriť samostatný Najvyšší správny súd. Právni experti sa zatiaľ nezhodli, či by to znamenalo aj nové vedenie Najvyššieho súdu.

O post by Harabin prišiel, ak by sa pravici podarilo presadiť reformu celej súdnej moci. Napríklad, ak by sa oddelila funkcia predsedu Najvyššieho súdu od funkcie predsedu Súdnej rady. Na to však treba zmenu ústavy, a teda aj hlasy budúcej opozície.

„Je možné premyslenou zmenou legislatívy upraviť kompetencie predsedu Súdnej rady tak, aby nemohol svojvoľne a despoticky vládnuť v justícii, čo mu súčasné právo do veľkej miery umožňuje. A tiež možno zabezpečiť, aby pri nasledujúcej voľbe boli kritériá nastavené tak, že sa tam môže dostať len človek slušný a kompetentný,“ ponúka ďalšie riešenie riaditeľka združenia Via Iuris Zuzana Aimaq-Fialová.

Situáciu v slovenskej justícii podľa nej nezachráni výmena na vrcholových postoch, aj keby bola jednoducho uskutočniteľná. „Výmena Štefana Harabina nie je nevyhnutnou podmienkou na naštartovanie ozdravenia súdnictva,“ tvrdí Fialová.

Budúci poslanec za KDH Radoslav Procházka zdôrazňuje, že viac ako riešenia viazané na konkrétne osoby je potrebné prijať ústave vyhovujúce a dlhodobo udržateľné opatrenia a pokúsiť sa nájsť zhodu naprieč celým parlamentom. „Treba sa vyhnúť praxi odchádzajúcej vlády, ktorá sa pravidlá pokúšala meniť v priamej závislosti od toho, čo v danej chvíli lepšie zodpovedalo osobným želaniam a potrebám doktora Harabina,“ uviedol.

44 debata chyba