Manažéri železníc dostali opäť 'zlaté padáky'

Odchádzajúci manažéri na železniciach za strany Smer, SNS a HZDS si dali vyplatiť nadštandardné odchodné.

24.09.2010 14:45
Figeľ, Chúpek, Chren Foto:
Minister dopravy Ján Figeľ odvolal šéfa Železničnej spoločnosti Slovensko Milana Chúpeka (vpravo), ktorý dostal podobne ako šéf nákladného Carga vysoké odstupné.
debata (28)

Bývalý šéf nákladného dopravcu – spoločnosti Cargo Slovakia Matej Augustín (nominant Smeru) si po odchode z podniku prilepšil podľa informácií Pravdy o odstupné 154-tisíc eur. Ide o sumu, ktorá sa rovná jeho štrnástim platom. Iný člen predstavenstva Jozef Pavúk (nominant HZDS) odišiel z funkcie s odstupným vo výške takmer 130-tisíc eur a v uplynulých voľbách pritom za stranu kandidoval za poslanca.

Bývalý šéf osobného dopravcu – Železničnej spoločnosti Slovensko Milan Chúpek (nominant SNS) si zase vzal so sebou odstupné vo výške šiestich platov. A k tomu ešte aj náhrady za odmeny. Ako odchodné mu tak ostalo vo vrecku spolu vyše 54-tisíc eur. Nominanti si dali vyplatiť „zlaté padáky“ podobne ako ich predchodcovia, ktorí v roku 2006 odchádzali ako nominanti SDKÚ.

Podľa odborníkov je však také odstupné neprijateľné. „Celkovo by vo všetkých štátnych podnikoch nemalo byť také vysoké odstupné. Je to neetické. Vláda mohla napríklad v rámci úspor, ktoré sú avizované, znížiť odstupné, aby bolo pre vedenie štátnych firiem rovnaké ako pri obyčajných zamestnancoch. Teda dva alebo tri platy,“ zhodnotil Peter Goliaš z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy.

Bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) platy obhajuje. „Všetky zmluvy o výkone funkcií jednotlivých manažérov boli prehodnocované a výrazne oklieštené oproti zmluvám z čias ministra dopravy Pavla Prokopoviča (SDKÚ). Manažérom boli značne znížené najmä zložky mzdy nenárokovateľných častí. Ostatné časti zmlúv zostali štandardne nezmenené,“ povedal k tomu Vážny.

Terajšia vláda už tvrdí, že vysoké platy či odchodné sa opakovať nebudú. Kreslá v štátnych železničných firmách po predchodcoch zo Smeru či SNS už obsadzujú noví nominanti koaličných strán KDH a opäť aj SDKÚ. Posty šéfov v ZSSK Slovensko a nákladnom Cargu už prevzali nominanti KDH. Budúcim šéfom správcu koľajníc – Železníc Slovenskej republiky má byť podľa zistení Pravdy nominant SDKÚ.

Vysoké odchodné pre odchádzajúcich manažérov je sporné aj s ohľadom na finančné problémy podnikov. Nákladný dopravca Cargo sa za minulý rok ocitol v strate vyše 126 miliónov eur. Firma pritom vlani dostala od štátu pôžičku vo výške 166 miliónov eur. Mala ísť na tlmenie dosahov krízy. Spoločnosť prišla totiž o štvrtinu tovaru, ktorý po koľajniciach preváža. Celkovo bol podnik za štyri posledné roky trikrát v strate.

Bývalá Chúpekova železničná firma dopadla vlani ešte „najlepšie“ spomedzi železničných podnikov. Firma dosiahla za minulý rok stratu „len“ 18,5 milióna eur. Podľa medzinárodných štandardov bola však podľa hovorcu spoločnosti Miloša Čikovského v zisku takmer miliardu eur. Dôvodom však boli uznané pohľadávky štátu voči firme, ktoré sa zahrnuli do účtovníctva.

Takzvané zlaté padáky, ktorými si manažéri štátnych firiem tlmia bolesť z odchodu z vysokých funkcií sú obľúbené aj v ostatných štátnych podnikoch. Napríklad v štátnej Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústave si piati členovia predstavenstva za Smer, HZDS a SNS prilepšili nedávno na odstupnom po približne 135-tisíc eur na osobu. Podobne si však mastné odstupné priznávali členovia vedenia daného podniku, keď bol ovládaný nominantmi SMK, SDKÚ, KDH a ANO.

28 debata chyba