Strany tvrdia, že do komunálnej kampane neinvestujú

Investícia parlamentných strán do kampane pred komunálnymi voľbami nebude veľká. Kandidáti na starostov a primátorov miest si ju budú zväčšia financovať z vlastných zdrojov alebo darov. Napríklad kresťanskí demokrati z centrálnej úrovne nedajú kandidátom ani euro.

18.10.2010 10:14
Ftáčnik, Vášáryová Foto:
O kreslo primátora v hlavnom meste budú súperiť nezávislý Milan Ftáčnik s podporou Smeru (snímka hore) a Magda Vášáryová s podporou pravicovej koalície.
debata (9)

Opozičný Smer vyčlenil na kampaň osem miliónov korún. Podľa generálneho manažéra Jána Richtera strana mieni z centrálnej úrovne robiť kampaň, ktorá bude motivovať voličov, aby prišli k volebným urnám. „Komunálne voľby považujeme za veľmi dôležité, a preto aj v krajských mestách kandidujú ľudia, ktorí pôsobili v exekutíve,“ hovorí Richter. V Košiciach kandiduje exminister zdravotníctva Richard Raši, v Banskej Bystrici exminister dopravy Ľubomír Vážny, v Žiline zase bývalý šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma.

Predstavitelia SDKÚ podporia kandidátov na starostov a primátorov svojou účasťou na mítingoch. Ako to bude s finančnou podporou z centrály, člen Prezídia SDKÚ Tomáš Galbavý nevie. Zatiaľ sa o tom oficiálne nerozprávali. Rovnako je to podľa poslanca Pavla Hladkého v SaS.

Most – Híd vynaloží na mobilizačnú kampaň 50-tisíc eur. Pôjde o inzeráty a články v médiách. Oslovovať chcú tiež prostredníctvom direct mailov.

Kandidáti KDH si budú podľa poslanca Pavla Abrhana platiť kampaň sami a prispejú im miestne kluby. Strana však pomôže osobnou účasťou lídrov na mítingoch a centrála vydala pre regionálne štruktúry príručku, ako oslovovať voličov.

V komunálnych voľbách zohrávajú dôležitú úlohu regionálne médiá. Sieť regionálnych novín regionPress vlastní manželka poslanca parlamentu Igora Matoviča z hnutia Obyčajní ľudia. Noviny sa dostanú po celom Slovensku takmer do každej domácnosti. Matovič sa spolu s ďalšími tromi kolegami hnutia vďaka výdatnej prezentácii v regionálnych periodikách prekrúžkoval na kandidátke SaS do parlamentu.

Na otázku, či v komunálnych voľbách podporí nejakých kandidátov, povedal, že Obyčajní ľudia nemajú žiadnych vlastných kandidátov. Sústreďujú sa na veľkú politiku, pretože chcú v nej zmeniť pravidlá fungovania. Tam, kde vznikli pravicové koalície, si vie predstaviť podporu kandidátov. Nemá však chuť podporovať kandidátov v regiónoch s rozdrobenou pravicou. „Keď sú hlúpi, nech si kandidujú samostatne,“ povedal Matovič.

Prestížny súboj čaká hlavné mesto Bratislavu. Doteraz bol primátorom vždy kandidát pravice. Kľúčový súboj o kreslo primátora zvedú nezávislý Milan Ftáčnik s podporou Smeru a Magda Vášáryová s podporou pravicovej koalície. Ftáčnik volebné aktivity financuje z osobného vkladu 25-tisíc eur a úveru 30-tisíc eur.

Vášáryová si pred vyše mesiacom otvorila úver. Ďalším zdrojom budú jej úspory, dary a príspevok SDKÚ, čo vyplýva z koaličnej zmluvy. Koľko plánuje vynaložiť na kampaň, nevedela povedať. „Kampaň len začínam. V krízovom období, keď ľudia majú hlbšie do vrecka, nebudem zbytočne vyhadzovať peniaze. Ja som dobrá gazdinka,“ povedala.

Najmä v mestách sa kandidáti prezentujú bilbordmi, kde informujú o svojich základných posolstvách. Pre voličov však majú podľa sociológa Martina Slosiarika z agentúry Focus zmysel aj nové médiá ako internet.

9 debata chyba