Český prepravca zažaluje Slovensko

Nevydarená policajná akcia, pri ktorej Turci zadržali českého vodiča, bude mať zrejme dohru na súde. Česká prepravná spoločnosť, ktorej patril kamión prevážajúci chemikáliu, chce zažalovať Slovensko.

30.12.2010 12:18 , aktualizované: 23:55
lipšic, spišiak, polícia Foto:
Minister vnútra Daniel Lipšic (vľavo) trvá na tom, že polícia nepochybila, na snímke s policajným prezidentom Jaroslavom Spišiakom.
debata (145)

Už po Novom roku plánuje podať trestné oznámenie, civilnú žalobu i žiadosť o náhradu škody. Tvrdí, že výroky ministra vnútra Daniela Lipšica (KDH) a policajného prezidenta Jaroslava Spišiaka poškodili jej meno. Slovenská polícia o nevyjasnených podrobnostiach prípadu naďalej mlčí.

Majiteľ českej spoločnosti Martin Pavlát je z prístupu slovenskej strany rozhorčený. „Vzhľadom na škody, ktoré vznikli zadržaním nášho vozidla a šoféra Zdeňka Pekaru v Istanbule, a výroky z tlačovej konferencie policajného prezidenta a ministra vnútra, ktoré hrubo poškodili meno našej firmy u domácich a zahraničných partnerov, rozhodli sme sa podať trestné oznámenie,“ zdôvodnil.

O žiadaní odškodného uvažuje i samotný český kamionista, ktorý strávil Vianoce v tureckej väzbe a uvalením ročného zákazu vstupu na územie Turecka zrejme príde o prácu. Slovensko pritom už v podobnom prípade za chybu polície platilo. Slovák, ktorému v januári tohto roka policajti po cvičení policajného psa nechali v batožine vzorku výbušniny, dostal od štátu vyše 18-tisíc eur odškodného.

Polícia naďalej tvrdí, že tajná operácia prebehla v súlade so zákonom. Ako Pravda už v štvrtok infor­movala, policajti v snahe odhaliť drogový gang využili takzvaný inštitút kontrolovanej dodávky, kde sa vyžaduje súhlas a dohľad prokurátora. Hovorkyňa generálneho prokurátora Svetlana Močková vo štvrtok potvrdila, že všetky zúčastnené orgány zákon dodržali. Vec podľa nej dozoroval Úrad špeciálnej prokuratúry. „Každý postup slovenských policajných zložiek bol konzultovaný s dozorujúcim prokurátorom,“ uviedla.

Špekulácie však vyvoláva fakt, či v tomto prípade skutočne išlo o inštitút kontrolovanej dodávky, v rámci ktorého polícia trestnú činnosť iba tajne sleduje a do priebehu prakticky nezasahuje. Otázniky vyvoláva osoba Milana Mikláša. Ten si v mene slovenskej spoločnosti Mozachem objednal transport anhydridu kyseliny octovej maskovaného za dezinfekčný prostriedok pre turecký Červený polmesiac. Pavlátovi Mikláš po prezradení celej veci tvrdil, že spolupracuje so slovenskou políciou. Údajne nie je policajný agent, ale je „ešte nad políciou“.

Polícia o Miklášovi mlčí. „Ak sa tam aj niekto taký objavil, určite to nebol policajt,“ povedal Pravde Spišiak. Na otázku, či na operácii nespolupracovala tajná služba a či Mikláš nebol jej agentom, neodpovedal Lipšic ani Slovenská informačná služba. „Nevyjadrujeme sa k prípadom, ktoré sú predmetom konania Policajného zboru,“ uviedol hovorca SIS.

Spoločnosť Mozachem, ktorá vystupuje ako sprostredkovateľská firma v oblasti obchodu a služieb, podľa obchodného registra podniká v oblasti nakladania s iným ako nebezpečným odpadom. Už asi rok nesídli na adrese uvádzanej v obchodnom registri. Jej vlastníčku Jelu Molnárovú sa Pravde nepodarilo zastihnúť ani na domácej adrese. Akým spôsobom je Milan Mikláš s Mozachemom spojený, nechcel prezradiť ani Molnárovej manžel. Firemný mobil spoločnosti totiž dvíha on, médiám však telefón ihneď zloží.

Napriek kritike slovenskej strany, že za neúspech celej akcie môžu tureckí policajti a vyhláseniu Lipšica, že je to dôkaz nepripravenosti Turecka na vstup do EÚ, Turecko zatiaľ nevydalo oficiálne stanovisko k prípadu. Nečinné zostáva jeho veľvyslanectvo v Bratislave, turecká polícia a ministerstvo zahraničných vecí, ktoré Pravda oslovila e-mailom. Odpoveď nedostala.

Opozícia v štvrtok o­pätovne konštatovala, že v akcii zlyhala aj slovenská polícia, ktorá ohrozila život českého vodiča kamióna a tiež obyvateľov, ktorí boli na trase tohto vozidla. Bývalý minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) vyzval políciu, aby zverejnila dokument, ktorým slovenské ministerstvo vnútra informovalo všetky zainteresované krajiny, že kamión má všetky potrebné povolenia a bezpečnostné prvky a že zodpovedá všetkým normám na prepravu nebezpečnej látky. Kaliňáka tiež zaujíma komunikácia medzi 14. a 24. decembrom, keď sa po zlyhaní GPS zariadenia kamión v Turecku údajne stratil. „Radi by sme videli, ako sa polícia snažila zachraňovať českého kamionistu. Jediný, kto poslal materiály, bol Eurojust,“ povedal Kaliňák.

Inštitút kontrolovanej dodávky

  • v roku 2006 počas pašovania kokaínu z Francúzskej Guiney na Slovensko
  • v roku 2006 pri pašovaní cigariet z Hamburgu do Maďarska
  • v roku 2007 policajti na žiadosť Europolu kontrolovali kamión z Turecka, ktorý prevážal drogy
  • v roku 2009 o pomoc požiadali Česi pri sledovaní dodávky s tureckým heroínom
145 debata chyba