Mestskí policajti dávajú pokuty, ako sa im zachce

Kým muža či ženu v rokoch môže vyjsť zlé parkovanie v meste až na 60 eur, ich mladá dcéra neraz za ten istý priestupok a na tom istom mieste pokutu ani nedostane. O výške pokuty totiž rozhodujú aj osobné sympatie či dokonca nálady dotyčného mestského policajta.

auto, polícia, kontrola, doprava, cesty
Ilustračné foto
Autor: Renáta Jaloviarová

Keďže nemajú žiadne tabuľky s fixne stanovenými poplatkami, závisí len od nich, akú vysokú pokutu za priestupok udelia. Dodržať musia len jej maximálny strop daný zo zákona. Štátnej polícii pritom ministerstvo vnútra túto možnosť pred rokom a pol obmedzilo, podľa neho ponúkala priestor na korupciu.

Najvyššia pokuta, akú môže mestský policajt udeliť, je 60 eur. Vodič ju môže dostať za nesprávne parkovanie, zastavenie, odbočovanie či vjazd do obytných a peších zón. Rôzny prístup pri pokutovaní je najviditeľnejší pri parkovaní na neprávnom mieste a nasadzovaní „papúč“ na autá.

Náčelníci mestských polícií tvrdia, že presne stanovené výšky pokút by ich obmedzovali. Tvrdia, že ich podriadení o výške pokút rozhodujú podľa závažnosti. Priznávajú, že ich stanovujú veľmi individuálne, ale popierajú, že jedným z hlavných kritérií sú aj osobné sympatie či nesympatie.

„Je rozdiel, keď si vodič uvedomí, že urobil chybu a prejaví nad tým ľútosť, ako keď niekto príde k autu a prvé, čo urobí, je, že vynadá policajtom a začne sa s nimi hádať,“ argumentuje prezident Združenia náčelníkov obecných a mestských polícii Slovenska Ján Andrejko, ktorý si vraj nevie predstaviť formuláciu zákona, ktorý by rátal s rôznorodými situáciami, k akým bežne dochádza.

„Prihliada sa na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa, ako aj na to, či a akým spôsobom bol za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní,“ tvrdí zástupca náčelníka žilinskej polície Peter Mišejka s tým, že najvyššie pokuty sa zväčša týkajú vodičov, ktorí prekračujú predpisy opakovane.

„,Z našej strany môžeme uviesť, že väčšina vodičov pácha priestupky vedome a uznávajú len svoje argumenty. To, že porušili ustanovenie zákona, je u vodičov až na poslednom mieste v ich argumentoch. Väčšina vodičov vidí len svoje záujmy a svoje potreby,“ pridáva sa zástupca náčelníka trenčianskej polície Petr Vojtěch. „Ak vznikne pochybnosť zo strany vodiča a nesúhlasí so stanoviskom policajta, nemusí pokutu na mieste zaplatiť a má možnosť vyjadriť sa písomne, následne je vec postúpená správnemu orgánu okresného dopravného inšpektorátu,“ dodáva Vojtěch.

V takomto prípade však vodičovi hrozí, že zaplatí ešte viac, pretože okrem pokuty bude od neho polícia vymáhať aj poplatok za správne konanie.

Dopravní analytici nepovažujú možnosť subjektívneho hodnotenia za správnu. „Hoci väčšina policajtov je férová a udeľuje pokutu podľa svojho svedomia, nedá sa to povedať o všetkých a za každých okolností. Aj policajt je len človek,“ konštatuje dopravný analytik Jozef Drahovský.

Podobný názor má aj ďalší odborník Ján Bazovský, podľa ktorého sa priestoru na korupciu pri platbách v hotovosti úplne zabrániť ani nedá. „Chyba je v tom, že policajti potrebujú uložiť nejaké pokuty, pretože sú hodnotení aj podľa tohto kritéria,“ vysvetľuje s tým, že k pokute i odtiahnutiu tak často príde i vodič, ktorý si to zaslúži možno menej ako iný, ktorý na sídlisku blokuje ďalšie autá.

„Hlavné je to, aby si vodič svoju chybu uvedomil. Nie je to o tom, dať vždy maximálnu pokutu, pretože potom by mohli porušovať majetnejší ľudia predpisy aj štyrikrát denne a nič by sa nezmenilo,“ mieni analytik.

Kompetencie miestnych polícií boli na pretrase už pred štyrmi rokmi. Dovtedy totiž mohli podľa zákona okrem súčasných priestupkov blokovať sankcie aj za porušovanie rýchlosti, čo im však nová legislatíva už neumožňuje. Ako však hovorí dopravný analytik Marián Palesch, za najlepšie riešenie by považoval presun všetkých právomocí v doprave na celoštátnu políciu.

Majú vytypované miesta, kde pokutujú

Ako je možné, že niekto zaplatí za zlé parkovanie 10 eur a iný za to isté 60? Rozmedzie pokút by pre vodičov mali zaručovať spravodlivosť, ale stáva sa aj to, že k papuči na aute vodiči prídu, len aby policajti vykázali dobré výsledky. Dopravný analytik Ján Bazovský vraví, že pri blokových pokutách sa korupcii zabraňuje ťažko.

Ministerstvo vnútra od minulého roka zaviedlo sadzobník pokút za dopravné priestupky, kde je ich výška presne stanovená. Jedným z argumentov bolo, že ak je dané len rozmedzie, v rámci ktorého sa policajt môže pohybovať, ponúka to priestor na korupciu. V prípade pokút udeľovaných mestskou políciou sa však nič nezmenilo. V jej prípade to nie je problém?
Neviem, či sa pri platbách v hotovosti vôbec dá zabrániť nejakým spôsobom korupcie. Tie tu budú vždy. Rozmedzia v zákone sú v zásade stanovené preto, lebo keď dvaja ľudia spáchajú rovnaký priestupok, nemusí to byť to isté. Okrem závažnosti by sa pri pokutovaní mala zohľadňovať miera zavinenia, úmysel, to, či ide o cestného piráta alebo človeka, ktorému sa to stalo len výnimočne a tak ďalej. Rôznosť pokút má zabezpečiť spravodlivosť, nie len zákonnosť. Zjednotenie sankcií, ktoré môžu udeliť štátni policajti, v rámci celého Slovenska bolo spravodlivé, ale keď sa na to pozrieme z druhej strany, opäť to nie je správne.
Aký výchovný efekt má totiž pokuta vo výške 60 eur v Bratislave, kde je priemerná mzda rádovo vyššia ako na východe a aký v Prešove, kde to pociťujú ľudia úplne inak?

Nie je však problém rôznych pokút vypuklejší práve pri mestských policajtoch?
Pri mestských policajtoch je to obdobné ako pri štátnych. Takisto postupujú podľa priestupkového zákona a aj keby policajný náčelník vydal pokyn pre všetkých miestnych policajtov o presnom pokutovaní, policajti by to nemuseli akceptovať, lebo tak je nastavený zákon. Opäť tu musíme prihliadať na rôzne okolnosti. Mestskí policajti si z toho niekedy robia výsledky, pretože keď si zoberieme napríklad len niektoré sídliská, kde vodiči neraz parkujú na takých miestach, kde by si papuču aj zaslúžili, väčšinou ju nedostanú. Keď však nejaký chudák zaparkuje pri priechode pre chodcov pred hypermarketom, takmer vždy si ho nájdu. Podľa môjho názoru majú mestskí politici jednoducho vytypované lokality, kde vyberajú pokuty. Chyba je tiež v tom, že sú hodnotení aj podľa toho, koľko pokút vyberú.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
policia, inteligentne auto, Soitron, kontrola identity, kontrola

Najviac pirátov polícia chytila v regiónoch Nitry a Prešova

01.10.2014 12:00

Šoféri z Nitrianskeho a Prešovského kraja dostali od začiatku roka najviac pokút. Policajti ich na ceste nezastavili, rozkaz o zaplatení pokuty im poslali.

SDKÚ

Mládežníci budú mať kongres o odchode z SDKÚ

01.10.2014 11:07

Kongres, na ktorom bude Nová Generácia rozhodovať o zotrvaní v SDKÚ, respektíve o vystúpení z nej, sa uskutoční 5. októbra.

božena

Krupina môže prísť o výrobu Boženy

01.10.2014 10:00

Po protestoch odborárov, ktorí žiadali, aby krupinská firma doplatila zamestnancom trojmesačné krátenie miezd a obmedzila prepúšťanie, sa objavila zaujímavá správa.

Ontake, sopka

Na chrliacej japonskej sopke našli ďalšie obete

01.10.2014 12:06

Japonské pohotovostné zložky v stredu našli na sopke Ontake telá ďalších viac ako 10 obetí minulotýždňovej erupcie, ktorých počet sa tak zvýšil na 48.

policia, inteligentne auto, Soitron, kontrola identity, kontrola

Najviac pirátov polícia chytila v regiónoch Nitry a Prešova

01.10.2014 12:00

Šoféri z Nitrianskeho a Prešovského kraja dostali od začiatku roka najviac pokút. Policajti ich na ceste nezastavili, rozkaz o zaplatení pokuty im poslali.

Ukrajina, Doneck, letisko

Ukrajinská armáda vyjednáva o výmene doneckého letiska

01.10.2014 11:34

Ukrajinská armáda rokuje s povstalcami o výmene určitých území, kde je vystavená tlaku separatistov.

SDKÚ

Mládežníci budú mať kongres o odchode z SDKÚ

01.10.2014 11:07

Kongres, na ktorom bude Nová Generácia rozhodovať o zotrvaní v SDKÚ, respektíve o vystúpení z nej, sa uskutoční 5. októbra.