Mestskí policajti dávajú pokuty, ako sa im zachce

Kým muža či ženu v rokoch môže vyjsť zlé parkovanie v meste až na 60 eur, ich mladá dcéra neraz za ten istý priestupok a na tom istom mieste pokutu ani nedostane. O výške pokuty totiž rozhodujú aj osobné sympatie či dokonca nálady dotyčného mestského policajta.

auto, polícia, kontrola, doprava, cesty
Ilustračné foto
Autor:

Keďže nemajú žiadne tabuľky s fixne stanovenými poplatkami, závisí len od nich, akú vysokú pokutu za priestupok udelia. Dodržať musia len jej maximálny strop daný zo zákona. Štátnej polícii pritom ministerstvo vnútra túto možnosť pred rokom a pol obmedzilo, podľa neho ponúkala priestor na korupciu.

Najvyššia pokuta, akú môže mestský policajt udeliť, je 60 eur. Vodič ju môže dostať za nesprávne parkovanie, zastavenie, odbočovanie či vjazd do obytných a peších zón. Rôzny prístup pri pokutovaní je najviditeľnejší pri parkovaní na neprávnom mieste a nasadzovaní „papúč“ na autá.

Náčelníci mestských polícií tvrdia, že presne stanovené výšky pokút by ich obmedzovali. Tvrdia, že ich podriadení o výške pokút rozhodujú podľa závažnosti. Priznávajú, že ich stanovujú veľmi individuálne, ale popierajú, že jedným z hlavných kritérií sú aj osobné sympatie či nesympatie.

„Je rozdiel, keď si vodič uvedomí, že urobil chybu a prejaví nad tým ľútosť, ako keď niekto príde k autu a prvé, čo urobí, je, že vynadá policajtom a začne sa s nimi hádať,“ argumentuje prezident Združenia náčelníkov obecných a mestských polícii Slovenska Ján Andrejko, ktorý si vraj nevie predstaviť formuláciu zákona, ktorý by rátal s rôznorodými situáciami, k akým bežne dochádza.

„Prihliada sa na závažnosť priestupku, najmä na spôsob jeho spáchania a na jeho následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, na mieru zavinenia, na pohnútky a na osobu páchateľa, ako aj na to, či a akým spôsobom bol za ten istý skutok postihnutý v kárnom alebo disciplinárnom konaní,“ tvrdí zástupca náčelníka žilinskej polície Peter Mišejka s tým, že najvyššie pokuty sa zväčša týkajú vodičov, ktorí prekračujú predpisy opakovane.

„,Z našej strany môžeme uviesť, že väčšina vodičov pácha priestupky vedome a uznávajú len svoje argumenty. To, že porušili ustanovenie zákona, je u vodičov až na poslednom mieste v ich argumentoch. Väčšina vodičov vidí len svoje záujmy a svoje potreby,“ pridáva sa zástupca náčelníka trenčianskej polície Petr Vojtěch. „Ak vznikne pochybnosť zo strany vodiča a nesúhlasí so stanoviskom policajta, nemusí pokutu na mieste zaplatiť a má možnosť vyjadriť sa písomne, následne je vec postúpená správnemu orgánu okresného dopravného inšpektorátu,“ dodáva Vojtěch.

V takomto prípade však vodičovi hrozí, že zaplatí ešte viac, pretože okrem pokuty bude od neho polícia vymáhať aj poplatok za správne konanie.

Dopravní analytici nepovažujú možnosť subjektívneho hodnotenia za správnu. „Hoci väčšina policajtov je férová a udeľuje pokutu podľa svojho svedomia, nedá sa to povedať o všetkých a za každých okolností. Aj policajt je len človek,“ konštatuje dopravný analytik Jozef Drahovský.

Podobný názor má aj ďalší odborník Ján Bazovský, podľa ktorého sa priestoru na korupciu pri platbách v hotovosti úplne zabrániť ani nedá. „Chyba je v tom, že policajti potrebujú uložiť nejaké pokuty, pretože sú hodnotení aj podľa tohto kritéria,“ vysvetľuje s tým, že k pokute i odtiahnutiu tak často príde i vodič, ktorý si to zaslúži možno menej ako iný, ktorý na sídlisku blokuje ďalšie autá.

„Hlavné je to, aby si vodič svoju chybu uvedomil. Nie je to o tom, dať vždy maximálnu pokutu, pretože potom by mohli porušovať majetnejší ľudia predpisy aj štyrikrát denne a nič by sa nezmenilo,“ mieni analytik.

Kompetencie miestnych polícií boli na pretrase už pred štyrmi rokmi. Dovtedy totiž mohli podľa zákona okrem súčasných priestupkov blokovať sankcie aj za porušovanie rýchlosti, čo im však nová legislatíva už neumožňuje. Ako však hovorí dopravný analytik Marián Palesch, za najlepšie riešenie by považoval presun všetkých právomocí v doprave na celoštátnu políciu.

Majú vytypované miesta, kde pokutujú

Ako je možné, že niekto zaplatí za zlé parkovanie 10 eur a iný za to isté 60? Rozmedzie pokút by pre vodičov mali zaručovať spravodlivosť, ale stáva sa aj to, že k papuči na aute vodiči prídu, len aby policajti vykázali dobré výsledky. Dopravný analytik Ján Bazovský vraví, že pri blokových pokutách sa korupcii zabraňuje ťažko.

Ministerstvo vnútra od minulého roka zaviedlo sadzobník pokút za dopravné priestupky, kde je ich výška presne stanovená. Jedným z argumentov bolo, že ak je dané len rozmedzie, v rámci ktorého sa policajt môže pohybovať, ponúka to priestor na korupciu. V prípade pokút udeľovaných mestskou políciou sa však nič nezmenilo. V jej prípade to nie je problém?
Neviem, či sa pri platbách v hotovosti vôbec dá zabrániť nejakým spôsobom korupcie. Tie tu budú vždy. Rozmedzia v zákone sú v zásade stanovené preto, lebo keď dvaja ľudia spáchajú rovnaký priestupok, nemusí to byť to isté. Okrem závažnosti by sa pri pokutovaní mala zohľadňovať miera zavinenia, úmysel, to, či ide o cestného piráta alebo človeka, ktorému sa to stalo len výnimočne a tak ďalej. Rôznosť pokút má zabezpečiť spravodlivosť, nie len zákonnosť. Zjednotenie sankcií, ktoré môžu udeliť štátni policajti, v rámci celého Slovenska bolo spravodlivé, ale keď sa na to pozrieme z druhej strany, opäť to nie je správne.
Aký výchovný efekt má totiž pokuta vo výške 60 eur v Bratislave, kde je priemerná mzda rádovo vyššia ako na východe a aký v Prešove, kde to pociťujú ľudia úplne inak?

Nie je však problém rôznych pokút vypuklejší práve pri mestských policajtoch?
Pri mestských policajtoch je to obdobné ako pri štátnych. Takisto postupujú podľa priestupkového zákona a aj keby policajný náčelník vydal pokyn pre všetkých miestnych policajtov o presnom pokutovaní, policajti by to nemuseli akceptovať, lebo tak je nastavený zákon. Opäť tu musíme prihliadať na rôzne okolnosti. Mestskí policajti si z toho niekedy robia výsledky, pretože keď si zoberieme napríklad len niektoré sídliská, kde vodiči neraz parkujú na takých miestach, kde by si papuču aj zaslúžili, väčšinou ju nedostanú. Keď však nejaký chudák zaparkuje pri priechode pre chodcov pred hypermarketom, takmer vždy si ho nájdu. Podľa môjho názoru majú mestskí politici jednoducho vytypované lokality, kde vyberajú pokuty. Chyba je tiež v tom, že sú hodnotení aj podľa toho, koľko pokút vyberú.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Roman Brecely

Minister dopravy Roman Brecely podal demisiu

30.08.2016 15:04

Odchádzajúci minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely v utorok podal demisiu. Potvrdila to rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

paneuropska vysoka skola, Jaroslav Ivor, Mutnansky

Ivor: Pod prokuratúrou môže byť inšpekcia nezávislejšia

30.08.2016 14:00

Policajná inšpekcia prejde pod Generálnu prokuratúru. Podľa bývalého šéfa policajných vyšetrovateľov Jaroslava Ivora navrhovaný model nie je u nás úplne neznámy.

dieťa, plyšák, posteľ, choroba

Štát dá na svojich poistencov menej peňazí

30.08.2016 12:00

Každý rok pri rozpočte ten istý spor. Pre zdravotníkov dôležité číslo, ktoré hovorí, koľko štát zaplatí v budúcom roku za svojich poistencov.

Roman Brecely

Minister dopravy Roman Brecely podal demisiu

30.08.2016 15:04

Odchádzajúci minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely v utorok podal demisiu. Potvrdila to rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Rosenfeldov palác, žilina

Rosenfeldov palác v Žiline otvoria po piatich rokoch

30.08.2016 15:00

Rosenfeldov palác nie je palácom len preto, že to má v názve, ale vzhľadom ho znovu aj pripomína. Už to nie je schátraná budova, do ktorej zateká a kde opadávajú kusy omietok.

Estónsko

Estónsky parlament nezvolil prezidenta ani na druhý pokus

30.08.2016 14:56

Ani na druhýkrát nedokázal estónsky parlament zvoliť novú hlavu štátu. Žiadny z troch kandidátov nezískal v utorňajšom druhom kole podporu dvoch tretín poslancov.

Hollande

Hollande o obchodnej dohode s USA: Nerovnováha je očividná

30.08.2016 14:41

Francúzsky prezident Francois Hollande označil rokovania o dohode o voľnom obchode medzi Európskou úniou a USA za nevyvážené.