Pri páde vrtuľníka asi zlyhal človek

Za pád vrtuľníka pri Seredi môže asi nízka letová výška. Lietadlo totiž podľa svedkov narazilo na oceľové lano, ktoré bolo umiestnené asi šesť metrov nad hladinou Váhu.

04.03.2013 18:06
Pád vrtuľníka do Váhu Foto: ,
Stroj sa pri páde rozlomil na dve polovice. Prvú, ktorá zostala v strede toku, hasiči pritiahli k brehu po nehode.
debata (9)

Miestni obyvatelia ho využívali na vodné lyžovanie. Podľa predpisov v zastavanej oblasti vrtuľník nesmie lietať nižšie ako 300 metrov nad zemou, inde to nemôže byť menej ako 150 metrov. Pri nehode prišiel o život len 13-ročný chlapec, v lietadle boli ešte dvaja pasažieri a pilot. Vrtuľník riadil jeho otec, skúsený pilot Ján Daniš.

Pilotovanie vrtuľníka a lietadla sa riadi predpismi. „Vrtuľník môže letieť vo výške minimálne 150 metrov nad úrovňou terénu. Pri lietaní ponad husto zastavané a osídlené oblasti alebo ponad prekážky je vrtuľník povinný letieť v minimálnej letovej hladine 300 metrov v okruhu 600 metrov od najvyššej prekážky,“ uviedol Martin Němeček, riaditeľ sekcie letovej prevádzky z Leteckého úradu.

Pilot nemal šancu lano vidieť

Náraz na oceľové lano spôsobil prudký odraz vrtuľníka o sto metrov späť, kde sa potom zrútil priamo do stredu rieky. Letecký technik Ján Fiala sa pokúsil situáciu zrekonštruovať. „Lano je ťažko viditeľné a ak bolo sivej farby podobne ako voda, pilot nemohol mať absolútnu šancu vidieť ho. Vletel tam s vrtuľníkom a rotor bol pravdepodobne prvý, ktorý lano zachytil. Poškodenie rotora sa dá prirovnať k odtrhnutiu volantu v aute,“ povedal. Zachytenie rotora následne mohlo spôsobiť odtrhnutie chvosta. Podľa neho možno v takomto prípade hovoriť aj ľudskom faktore. „Pravdepodobne letel v koryte rieky, čo nemal, a priestor si pred letom podrobne nezmapoval. Oceľové lano by však v mape asi aj tak nebolo zakreslené,“ spresnil. Možnosť, že lietadlo narazilo do lana, keď pre technickú chybu spadlo z väčšej výšky, považuje za nepravdepodobnú. „Možno keby pilotovi v 150-metrovej výške začala signalizovať nejaká kontrolka a musel by autorotáciou núdzovo pristáť a rovno by trafil lano. To by musela byť naozaj veľká náhoda. No ak by k tomu aj došlo, tvár miesta, kde sa nehoda stala, by musela byť úplne odlišná,“ zhodnotil Fiala.

Hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Trnave Michal Hanus uviedol, že vyšetrovateľ v Galante už začal trestné stíhanie pre prečin usmrtenia. V prípade obvinenia konkrétnej osoby hrozí za tento skutok trest odňatia slobody na dva až päť rokov. Pilotovi nebol v krvi zistený alkohol. Na vrtuľníku vznikla škoda najmenej za 40 000 eur.

Zvyšok posádky je bez vážnejších zranení

Pilotom vrtuľníka bol 40-ročný Ján Daniš z Bratislavy. Daniš je známy ako reprezentant Slovenska na domácich a medzinárodných automobilových šampionátoch. Hneď po záchrannej akcii bol prevezený do nemocnice v Galante. Hospitalizáciu však odmietol a následne ho previezli na oddelenie traumatológie do Bratislavy.

„Muž je hospitalizovaný v Nemocnici akademika Ladislava Dérera z dôvodu sledovania jeho zdravotného stavu. Nijaké vážne zranenie nemá,“ uviedla Petra Stano Maťašovská, hovorkyňa Univerzitnej nemocnice v Bratislave. Kedy ho prepustia, zatiaľ nevedela povedať.

Podľa informácie, ktorú priniesol portál čas.sk, medzi pasažiermi vrtuľníka sa nachádzal aj Dick Kvetňanský. Slovák s americkým pasom podniká v automobilovom priemysle a preslávil sa vyvinutím nového typu motora, ktorý je účinnejší ako súčasné motory v autách. Zdravotný stav Kvetňanského a pasažierky, 21-ročnej ženy z Banskej Bystrice, je stabilizovaný. Obaja utrpeli len ľahké zranenia. V priebehu dvoch-troch dní ich prepustia domov. Uviedol to primár traumatologického oddelenia Fakultnej nemocnice v Trnave Peter Urban.

Vrtuľník sa v nedeľu podvečer zrútil do Váhu blízko obce Horný Čepeň pri Seredi v okrese Galanta. „Boli sme v neďalekom lese a zrazu sme začuli výbuch a volanie o pomoc. Pribehli sme k brehu, kde už boli nejakí ľudia, ktorí nám povedali, čo sa stalo. Postupne prichádzali policajti, sanitka aj hasiči. Zhromaždili sa tu desiatky ľudí z okolia a snažili sa záchranárom pomáhať,“ povedal jeden z očitých svedkov tragédie. Podľa neho nehoda mala spôsobiť aj uzavretie Dolnej Stredy. Vrtuľník sa zlomil na dve časti. Tú prvú vytiahli hneď priamo z rieky, druhú odplavil silný prúd. Hasičom sa ju podarilo odstrániť až za tmy. Vyplavilo ju na breh pri Dolnej Strede v okrese Galanta.

Profesionálny letec: Pilot mohol letieť nízko

Každý pilot musí dodržiavať určitú výšku letu. Ak pri lete narazil do lana vo výške do 10 metrov, jednoznačne ide o porušenie leteckého predpisu. Pre Pravdu to uviedol Radoslav Horňák, riaditeľ leteckej školy SNA v Košiciach.

Akú minimálnu letovú výšku musí dodržiavať pilot vrtuľníka?

Pilotovanie lietadla či vrtuľníka sa riadi predpisom. Sú však rozdielne podmienky pre lietanie v noci a cez deň. Pre lety za dennej viditeľnosti je zakázané letieť nad husto zastavanými miestami vo výške, ktorá je menšia ako 300 metrov. Kdekoľvek inde je zakázané letieť vo výške menšej ako 150 metrov nad zemou alebo nad vodou. Ak pilot nemá podaný letový plán, do západu slnka musia lietadlá pristáť.

Lietadlo narazilo približne o 17.15 h do oceľového lana asi vo výške šiestich metrov.

Takže to mohlo byť pred západom slnka. Vtedy platí predpis na lietanie počas dňa. Určite bol však nízko, pretože trasa, akou letel, je zastavaná oblasť.

Lietanie v noci sa klasifikuje od akého času?

Hranicou je západ slnka, ktorý sa však posúva v závislosti od obdobia. V zime je stanovený inak, v lete inak. V nedeľu bol napríklad v Košiciach západ slnka o 17.15 h. To znamená, že dovtedy musí byť lietadlo alebo vrtuľník už na zemi. Západ slnka pri Seredi môže byť posunutý o 20 minút, takže tu predpis neporušil. Nesplnil ho kvôli tomu, že letel nízko.

Musí pilot nahlásiť vopred dráhu, kadiaľ bude letieť?

Nie, nemusí nahlasovať nič. Išlo o klasický súkromný vrtuľník. Rovnako ako si niekto kúpi auto, niekto si zaobstará vrtuľník. Princíp je rovnaký, ani vodič auta nemusí nahlasovať trasu, ktorou pôjde. Ak hovoríme o lietaní cez deň, tak určite nie.

Takže netreba hlásiť ani predpokladanú dráhu, ani informáciu, že plánuje letieť?

V praxi to funguje tak, že ak chce pilot letieť trebárs z Košíc do Prešova, nepotrebuje nikomu hlásiť, že chce letieť. Ak napríklad chcem letieť vo výške do 1 500 metrov, nemusím nikoho informovať. Jediné, čo musím urobiť, je prihlásiť sa na vežu. Teda tam, kde je riadený okrsok, sa musím prihlásiť. V Seredi nie je nijaký takýto okrsok, takže nikto o pilotovi nemusel vedieť.

Každý pilot má licenciu. Nepotrebuje absolvovať v rámci nejakého obdobia skúšobné lety?

Licencia pilota platí 24 mesiacov. Raz za spomenuté obdobie musí pilot absolvovať nejaký let, aby mu licencia neprepadla. Predpis hovorí, že ak má pilot prestávku dlhšiu ako tri mesiace, najprv musí ísť s inštruktorom na tzv. rozlietanie.

Môže nehoda súvisieť aj s tým, že pilot dlhšie nelietal?

Teraz sa začína jarné obdobie, piloti sa rozlietavajú. Samozrejme, môže sa stať, že po dlhom zimnom období pilot, ktorý nelietal, zabudne. Lietanie totiž nie je bicyklovanie. (lu)

Výletný vrtuľník, ktorý sa so štyrmi pasažiermi...
Výletný vrtuľník, ktorý sa so štyrmi pasažiermi...
+10Výletný vrtuľník, ktorý sa so štyrmi pasažiermi...

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba