Základné školy sa vrátia k preplneným triedam

Triedy na základných školách budú od budúceho roka plnšie. Najviac sa toto opatrenie ministerstva školstva dotkne prvákov.

29.05.2013 11:00
trieda, žiaci Foto: ,
Ministerstvo školstva navrhuje od budúceho roka zvýšiť počty žiakov v triedach základných škôl.
debata (35)

Kým teraz môže byť v prvých triedach základných škôl najviac 22 detí, po novom by ich malo byť 28. Pre druhý stupeň základných škôl sa maximálny počet žiakov v triede má zvýšiť z 28 na 30. Navrhuje to novela školského zákona, ktorú predložil rezort do pripomienkového konania.

Riaditelia základných škôl sú zo zvyšovania počtov žiakov v triedach zhrození. Tvrdia, že v školách je oproti minulosti viac žiakov s poruchami správania a učenia a ak sa budú zvyšovať počty žiakov v triedach, prejaví sa to na kvalite vzdelávania. „Každý súdny človek vie, že pri počte 25 detí sa učí lepšie ako pri tridsiatich a učitelia sa im môžu viac venovať. Kopeme školstvu hrob,“ hovorí Anna Chlupíková, riaditeľka základnej školy v Novákoch.

„Súhlasím aj s veľkými počtami, ale nech nám dajú možnosť mať v triedach a na školách asistentov. Na škole máme napríklad dve ťažko zdravotne postihnuté deti a nedostali sme na nich asistenta učiteľa. Viete, čo to pre učiteľku znamená, ak im chce pomáhať a venovať sa dobre aj ďalším žiakom?“ dodáva riaditeľka školy.

Rezort školstva tvrdí, že pri určovaní maximálnych počtov žiakov v triedach vychádzal z „priemernej naplnenosti triedy v krajinách OECD v roku 2010“. Podľa Správy o stave školstva bol priemer v OECD 21,3 žiaka na triedu na prvom stupni a 23,3 žiaka na druhom stupni. Na Slovensku to bolo 17,9 žiaka na prvom stupni a 20,6 na druhom.

Predsedníčka Združenia samosprávnych škôl Alena Petáková vidí za návrhom rezortu predzvesť zmeny financovania škôl a snahu o ich zlučovanie. Školy sa budú financovať nielen podľa počtu žiakov, ale aj podľa počtu tried, čo bude znamenať, že sa zrejme opäť stanoví nielen najvyšší, ale aj najnižší počet žiakov v triede. Zmenu vo financovaní škôl, ktorá sa bude týkať aj stredných škôl, chce rezort pripraviť na jeseň.

„S takýmto zvýšením počtu detí v triedach rozhodne nesúhlasím. Bude to veľký skok najmä pri prvákoch. Je veľký rozdiel mať 22 prvákov v triede a 28, najmä keď je v triedach veľa problémových žiakov,“ hovorí Petáková, ktorá je zároveň riaditeľka bratislavskej základnej školy. Riaditelia škôl sa pritom zhodujú, že správanie detí dnes je iné ako pred dvadsiatimi rokmi, keď v triedach bez väčších problémov učili vyše 30 žiakov.

Novela školského zákona má zaviesť aj ďalšiu zmenu. Terajší prváci na stredných školách s maturitou by mali rátať s tým, že maturita z cudzieho jazyka bude povinná aj v prípade, že si urobia jazykový kurz a získajú certifikát. Od septembra 2015 sa zruší možnosť uznania certifikátu ako náhrady maturitnej skúšky z cudzieho jazyka. „Jazykové certifikáty poskytujú rôzne inštitúcie, ktorých úroveň nie je možné kontrolovať zo strany štátu a nie je možné preverovať priebeh a administráciu skúšky,“ uvádza v stanovisku rezort školstva.

Navyše tým, že maturitu z cudzieho jazyka nerobia všetci, sa podľa rezortu nedajú objektívne porovnať výsledky žiakov v rámci ročníka. „Celoštátne štatistiky, ktoré sú tiež cennou spätnou väzbou, sú ochudobnené o podklady žiakov, ktorí sa na maturitnej skúške z cudzieho jazyka nezúčastnia,“ dodal v stanovisku hovorca rezortu Michal Kaliňák.

PIANO

Prečítajte si aj glosu Mariána Repu Preplnené triedy. Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

Riaditelia gymnázií s takýmto krokom súhlasia. „Žiaci, ktorí si urobia certifikát, majú jednoduchšiu maturitu, ale na druhej strane je ťažké porovnať úroveň skúšok, ktoré robili, a či je certifikát na jednej úrovni s maturitnou skúškou. Mnohí učitelia sú toho názoru, aby sa to zrušilo a zachovala sa objektivita, teda aby všetci maturovali pri rovnakých podmienkach,“ hovorí riaditeľka košického Gymnázia M.¤R. Štefánika.

Podľa predsedu Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií Pavla Sadloňa si niektorí žiaci robili jazykové skúšky hlavne preto, aby sa vyhli maturitnej skúške a slabší žiaci prichádzali pred maturitou so žiadosťou o uznanie certifikátu namiesto skúšky. „Vždy budem podporovať žiakov, aby si urobili medzinárodný certifikát z cudzieho jazyka. A ak niekto získal certifikát z cudzieho jazyka na úroveň C1, nemal by mať problém urobiť aj maturitnú skúšku,“ dodáva.

Možnosť nahradiť si maturitnú skúšku certifikátom využívajú maturanti už štyri roky a ich počet z roka na rok stúpa. Vlani bolo takto namiesto maturitnej skúšky z cudzieho jazyka uznaných takmer 1¤400 certifikátov.

Čaplovič: Súčasný počet škôl Slovensko neutiahne

Minister školstva Dušan Čaplovič opripravovaných zmenách v školstve.

Prečo je dobré zvyšovať počty žiakov v triedach?
Zatiaľ je materiál len na vnútrorezortnom pripomienkovaní. Ide nám o to, aby sa v triede mohlo učiť maximálne množstvo žiakov. Pri stredných školách to bude nekompromisné, pretože ak máme dnes na Slovensku 80-tisíc miest ponúkaných na stredných školách, musíme urobiť tvrdú racionalizáciu. Pretože máme len 42-tisíc absolventov základných škôl. To neexistuje nikde na svete, takáto situácia je len na Slovensku.

Nebude to mať vplyv na kvalitu vzdelávania?
Ale prečo by to malo mať vplyv? Môže byť delená trieda, môže byť 15 a 15 žiakov, ako je to v prípade informatiky, jazykov.

Aj na slovenčine?
Riaditelia štátnych gymnázií hovoria, aby sme zvyšovali počty. Ľudia, ktorí reprezentujú základné školy, takisto hovoria, že je to veľmi zlé. Materské sú na tom podobne a vy sa ma pýtate, či to zhorší situáciu. Na stredných školách musí byť jednoznačne optimalizácia. Musí byť racionalizácia, musí byť menší počet škôl, musia byť plne obsadené školy, musia byť kvalitné školy. Lebo inak to Slovensko neutiahne. Vysoké a stredné školy stoja pred vážnou racionalizáciou a optimalizáciou, základné školy ponechávame v budúcom roku v takom istom režime, ako je teraz.

Dokáže učiteľka rovnako kvalitne odučiť 30 detí a 15 detí?
Chcete povedať, že ja som blbý?

Nie.
No tak vidíte. Nás bolo v triede 30 žiakov na základnej škole a veľmi šikovní chlapci tam boli. Veľa záleží od učiteľa, samozrejme, niečo iné je v špeciálnych školách alebo v plne integrovaných triedach. Nesúhlasím s tým, že si učitelia zjednodušujú prácu cez testy. Som za to, aby učiteľ prišiel viac do kontaktu. Ak učitelia budú súhlasiť s tým, že budú viac komunikovať so žiakmi, môžeme sa baviť o počtoch žiakov.
(aba)

© Autorské práva vyhradené

35 debata chyba