Auto s Richterom havarovalo, zranený minister je v nemocnici

Vládna limuzína s ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny Jánom Richterom havarovala predpoludním pri obci Pata v okrese Galanta.

11.06.2013 11:58 , aktualizované: 14:01
Ján Richter,  Zákonník práce, minister práce Foto: ,
Ján Richter
debata

Ministra previezli do ružinovskej nemocnice v Bratislave. Podľa informácií Pravdy má problémy s chrbticou. Do nemocnice sa prišli informovať o jeho stave premiér Fico, ministerka zdravotníctva Zvolenská a minister vnútra Kaliňák. Premiér Fico oznámil verejnosti, že stav ministra a vodiča jeho auta je stabilizovaný, že obaja komunikujú.

Hovorkyňa nemocnice Patra Stano Maťašovská spresnila, že prebieha diagnostika oboch pacientov, ktorí nie sú v stave ohrozenia života. Obaja sa nachádzajú na ARO. Podľa vyjadrenia Maťašovskej sa momentálne nedá stopercentne vylúčiť, či bude u ministra potrebná operácia.

Centrálny príjem ružinovskej nemocnice, kde... Foto: Robert Hüttner, Pravda
Ján Richter, ružinovská nemocnica Centrálny príjem ružinovskej nemocnice, kde krátko po 12.00 priviezli zraneného ministra Richtera.

Policajti na mieste nehodu dokumentujú, jej príčiny zatiaľ nie sú známe. Podľa informácií Pravdy auto dostalo aquaplaning, vraj urobilo niekoľko kotrmelcov. (Aquaplaning je strata priľnavosti pneumatiky k vozovke spôsobená vodou, ktorá je medzi pneumatikou a vozovkou.) K nehode došlo počas búrky.

Prejazdný je len jeden jazdný pruh cesty. Podľa krajskej policajnej hovorkyne v Trnave Martiny Kredatusovej došlo k nehode služobného vozidla ministra, ktoré sa dostalo mimo vozovku okolo 11.00 h.

„Príčiny nehody v súčasnosti polícia dokumentuje a vyšetruje, zatiaľ nie sú známe,“ dodala Kredatusová. R1 je podľa jej slov prejazdná v súčasnosti v danom úseku v jednom jazdnom pruhu.

Ministerstvo práce zatiaľ bližšie informácie nemá, podľa hovorcu Michala Stušku sa však zaujíma o zdravotný stav ministra aj vodiča. „Veríme, že ich stav nie je vážny. Minister však podľa našich informácií bezprostredne po nehode komunikoval, rovnako aj vodič vozidla,“ uviedol Stuška.

Zradný úsek so zvýšeným rizkom aquaplaningu

Cesta, na ktorej sa stala nehoda, býva podľa skúsených vodičov v týchto úsekoch zradná a odporúčajú pri výdatnejšom daždi preventívne spomaliť, na niektorých miestach sa totiž tvoria kaluže. Od pondelka sa v tejto lokalite striedajú prietrže mračien a vodiči musia rátať s výrazným zhoršením jazdných podmienok a zvýšeným rizikom aquaplaningu.

Aj napriek tomu, prezident Autoklubu Slovenskej republiky Štefan Mihálik mieni, že vodiči vládnych limuzín musia zvládať aj kritické situácie pri aquaplaningu. „V prvom rade to musí vodič predvídať. Vidíte, aké je počasie. Ak tam bol prudký lejak, mal spomaliť. Navyše tie vozidlá majú v sebe toľko elektroniky, ktoré zvyšujú komfort a bezpečnosť jazdy a šofér by ju mal všetku ovládať. A napokon, šofér by mal zvládať bez problémov aj takúto krízovú situáciu, aj keď sa dostane do neriadeného šmyku.“

Aquaplaning nie je podľa Mihálika otázkou len vysokej rýchlosti. Záleží od viacerých faktorov, napríklad aj od šírky pneumatiky, výšky hladiny v kaluži. Na tento „zákerný“ jav doplácajú už pri nízkych rýchlostiach, niekedy aj pri 80-ke, aj takí vodiči, ktorí zanedbávajú pneumatiky a jazdia na zodratom dezéne. Toto by však pri vládnych limuzínach podľa Mihálika hroziť nemalo. „Je predpoklad, že tieto vozidlá sú v 100-percentnom stave, tam sa nemôže šetriť.“

Otázne je podľa neho to, či bol minister pripútaný. Podľa neho to má fatálne následky, ak sa vodiči a pasažieri v špičkových autách spoliehajú len na airbagy a najvyspelejšiu elektroniku a zabudnú na to najhlavnejšie. Na pás. „Takáto frajerina sa nevypláca,“ podotkol.

debata chyba