Premena úradov bude ťažkou skúškou

Slovenské mestá čaká na jeseň najväčšia zaťažkávacia skúška od 90. rokov. Pre ľudí by mali mať pripravený jeden úrad, na ktorom budú môcť vybaviť takmer všetko. Zvládnu to? A čo najväčšie slovenské mestá Bratislava a Košice? V každom prípade, celá obria reforma by sa mala odskúšať v Nitre.

20.06.2013 20:00 , aktualizované: 21.06.2013 08:00
správa katastra, kataster Foto: ,
Ľudia dúfajú, že po zavedení zmien vybavia svoje veci na úradoch rýchlejšie. Snímka zo štvrtka je zo Správy katastra v Bratislave.
debata (15)

Najväčšie mestá Bratislava a Košice budú mať od októbra po jednom okresnom úrade, na ktorom ľudia vybavia takmer všetky doklady. Zavádza to reforma, ktorá ruší obvodné úrady a namiesto nich zavádza okresné. Bratislavčania dnes obiehajú po ôsmich obvodných úradoch, Košičania po štyroch. Ako sa od jesene obyvatelia stotisícových miest zmestia na jeden úrad?

Vznik okresných úradov má priniesť občanom tú výhodu, že dokumenty týkajúce sa katastra, životného prostredia, živnosti, stavby domu aj poľovný lístok vybavia na jednom mieste. V praxi to však nebude znamenať, že Bratislavčania alebo Košičania sa nahrnú do jednej budovy. S okresnými úradmi totiž začnú postupne vznikať klientske centrá, v ktorých bude možné odovzdať žiadosti. Kým nezačnú fungovať, ľudia budú chodiť do pôvodných budov zrušených úradov. Centrá budú zriadené v miestach, kde je najväčšia koncentrácia ľudí a dobrý dopravný prístup, napríklad pri veľkých obchodných centrách.

V Bratislave zostane sídlom okresného úradu Staromestská ulica, centrá by mali pribudnúť v Starom Meste, Ružinove či Karlovej Vsi. Podobne to bude aj v Košiciach. „Okresný úrad bude len taká výrobňa rozhodnutí. Žiadosti si budú podávať ľudia v pobočkách,“ hovorí minister vnútra Robert Kaliňák, ktorého rezort pripravil najväčšiu reformu štátnej správy od 90. rokov. Žiadateľ napríklad o poľovný lístok odovzdá v centre žiadosť, tú úradníci presunú na okresný úrad a jeho zamestnanci si od potrebných inštitúcií vyžiadajú ostatné doklady sami. Občan si už len príde po povolenie.

Pilotne by sa mal celý projekt rozbehnúť v Nitre. Ten by mal ukázať, ako funguje prepojenie jednotlivých oddelení novozriadených úradov s elektronickou databázou, z ktorej budú úradníci čerpať údaje, ktoré už občan opakovane odovzdal štátu. Pri skúšobnom projekte by sa mali ukázať aj vychytať problémy s novou zlúčenou štátnou správou.

Behanie po úradoch odpadne najviac ľuďom z menších obcí či miest, ktorí za potrebnými povoleniami často precestujú desiatky kilometrov a stojí ich to nemalé peniaze, ale aj osobné voľno.

Rezort vnútra vypočítal, že občan takýmto zlúčením úradov ušetrí okolo 600 eur na výdavkoch za cestovanie a nepríde aj o podstatnú časť dovolenky, ktorú potrebuje dnes na vybavovanie na rôznych úradoch. „Občan navštívi klientske pracovisko úradu iba raz, keď jednoduché podanie vybaví obratom a pri zložitejšej agende bude s informáciami pracovať úrad, ktorý zabezpečí všetko potrebné pre občana. Klientske centrá budú zodpovedné za zabezpečenie komunikácie s úradmi a doručenie dokladu či vydaného rozhodnutia pre občana,“ uviedla Dana Pohlová z tlačového oddelenia ministerstva vnútra.

Prvých 16 klientskych centier začne fungovať po celom Slovensku od začiatku roka. Budú v okresných mestách, kde už rezort našiel vhodné priestory. Podľa hovorkyne rezort rokuje so samosprávami a postupne v priebehu roka 2014 chce uviesť do prevádzky klientske centrá v každom okrese.

V centrách by mali ľudia vybavovať zložitejšie agendy, pri ktorých úradné rozhodnutie trvá dlhšie. Okresné úrady budú riešiť jednoduchšie agendy na počkanie. Úrady budú prepojené jednotnou elektronickou databázou. Z nej budú získavať doklady, ktoré pri vybavovaní od občana potrebujú, či je to už výpis z registra trestov, rodný list, alebo údaje zo žiadosti o občiansky preukaz.

V klientskych centrách bude štát poskytovať služby pre občanov pri vybavovaní živnosti, matrike, štátnom občianstve, výpise z obchodného registra, v oblasti priestupkov, doklady z katastra. Od roku 2015 sa by agenda mala postupne rozširovať aj o agendu z ministerstva práce, Sociálnej a zdravotných poisťovní či daňovej správy.

====== Fakty o reforme ======
Reforma má priniesť komfort pre občanov pri vybavovaní dokladov.
Podľa prepočtov ministerstva vnútra občan po zmenách ušetrí 25 dní dovolenky na čase strávenom na úradoch, ako aj 609 eur na poplatkoch menej kvôli zlúčenej agende.
Doteraz stál kontakt občana so štátnymi úradmi viac ako 1 500 eur a 50 dní dovolenky, na čase strávenom na úradoch.
K októbru vzniknú okresné úrady so sídlami v 72 okresoch.
Na vybavovanie agendy občana aj podnikateľov so štátom budú od budúceho roka slúžiť klientske centrá. K januáru 2014 ich bude do prevádzky uvedených približne 16, ostatné budú postupne otvárané v priebehu roka, celkom ich bude 79.
Zámerom klientskych centier je oddeliť komunikáciu občanov od realizácie rozhodnutí, zjednodušiť, uľahčiť a zlacniť prístup k občanovi.
Klientske centrá budú dostupné pre každého do vzdialenosti 50 km od trvalého bydliska, resp. maximálne jednu hodinu cesty verejnou dopravou.
Od januára začnú klientske centrá poskytovať základné služby, ktoré sa budú postupne rozširovať.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba