Vyraďovať neexistujúce autá bude možné na základe čestného prehlásenia

Držitelia neexistujúcich vozidiel budú môcť od septembra dosiahnuť ich vyradenie z evidencie na základe čestného prehlásenia, že ich autá už neexistujú.

26.06.2013 18:31
debata

Vyplýva to z novely zákona o odpadoch z dielne poslancov vládneho Smeru Jaroslava Bašku a Róberta Puciho, ktorú v stredu 90 hlasmi schválili členovia snemovne.

V súčasnosti nie je možné staré auto, ktoré už fyzicky neexistuje, vyradiť z evidencie, pretože majiteľ nevie preukázať, ako naložil s týmto vozidlom, ktoré podľa jeho tvrdenia už neexistuje. Na riešenie situácie platilo v roku 2009 osemmesačné prechodné obdobie, ktoré vtedy využilo 64-tisíc vlastníkov starých áut. „V súčasnosti podali občania na políciu v tejto súvislosti približne 4 500 podnetov, ktoré sa týkali otázky vyradenia neexistujúceho vozidla. Je predpoklad, že existuje väčšia skupina občanov, ktorí chcú takéto neexistujúce vozidlo vyradiť z evidencie,“ myslia si Baška a Puci.

Ich návrh teda dáva možnosť odhlásenia vozidla z evidencie na základe podaného vysvetlenia a čestného prehlásenia pre Obvodný úrad životného prostredia, že vozidlo fyzicky neexistuje. Takýto krok však nebude zadarmo. Majiteľ bude musieť najskôr zaplatiť príspevok do Environmentálneho fondu, a to 50, 100 alebo 150 eur v závislosti od dátumu prvej evidencie tohto vozidla s tým, že čím je starší, tým menej bude platiť.

Po uhradení príspevku bude môcť držiteľ požiadať obvodný úrad životného prostredia o vydanie potvrdenia o neexistencii tohto starého vozidla, ktorý potrebuje na jeho vyradenie z evidencie. Novela časové obmedzenie na tieto úkony na rozdiel od predchádzajúcich „amnestií“ nemá.

Možnosť vyradiť neexistujúce autá na základe čestného prehlásenia presadil ešte za vlády Ivety Radičovej vtedajší poslanec za SaS Jaroslav Suja. Prezident Ivan Gašparovič však právnu normu parlamentu vrátil. Hlava štátu totiž v roku 2011 videla pri používaní čestných vyhlásení riziko. Podľa Gašparoviča bolo možné, že sa takto vyradené vozidlá z evidencie budú aj naďalej používať bez príslušných technických kontrol, prípadne sa demontujú na neautorizovaných šrotoviskách. Upozornil tiež na hrozbu uprednostnenia iných hľadísk pred ekologickým riešením autorizovaného spracovania starých vozidiel. Parlament vtedy prezidentovi vyhovel a jeho pripomienku hlasmi všetkých poslancov až na SaS, Pavla Hrušovského (KDH) a Igora Matoviča (vtedy nezaradený) schválil.

Baška v súčasnosti ale tvrdí, že jeho návrh je oproti Sujovmu zásadne iný, keďže obsahuje aj povinnosť držiteľa zaplatiť poplatok do Environmentálneho fondu, čím sa vykryje záťaž na životné prostredie, s ktorou bol „zánik“ jeho auta spojený. Baška už nezdieľa vtedajšiu prezidentovu obavu, že takto vyradené vozidlá z evidencie bude možné aj naďalej používať bez príslušných technických kontrol, prípadne sa demontujú na neautorizovaných šrotoviskách. „To sa predsa môže stať aj dnes. Aj dnes môže majiteľ auto odhlásiť, odovzdá značky a čo s ním potom robí, to je na ňom,“ uzavrel Baška.

debata chyba