Strany už priznávajú, koľko dajú na župnú kampaň

Parlamentné strany sa nechystajú na kampaň v jesenných župných voľbách minúť veľké sumy. Viaceré sa zdráhajú oficiálne priznať finančné balíky s odôvodnením, že ich ešte dotvárajú. Predbežné náklady zverejnili len Most-Híd v objeme 50-tisíc eur a konkurenčná SMK. Tá plánuje minúť zhruba 200-tisíc eur. Smer by mal podľa našich zistení vložiť do presviedčania voličov okolo 260-tisíc eur.

14.07.2013 20:00 , aktualizované: 15.07.2013 08:00
peniaze Foto:
Ilustračné foto
debata (14)

Krajské voľby by sa finančnou náročnosťou nemali ani len zďaleka priblížiť k parlamentným voľbám, v ktorých parlamentné strany naposledy minuli necelých 10 miliónov eur.

Zákon nevyžaduje vykazovať evidenciu darov či pôžičiek a nie je nutné ani predkladať vyúčtovanie kampane. Každý tak môže urobiť len dobrovoľne. Oslovení župní kandidáti sa však nebránia odkrytiu svojich zdrojov. Napriek tomu sú pochybnosti, že sa na trhu predsa len objaví viac peňazí, ako sa oficiálne prizná. Časť sponzorov môže mať záujem neprezradiť svoju identitu. Dôvodom je snaha vyhnúť sa podozreniu, že prípadné zákazky pre župu sú za pomoc vo voľbách. Rovnako aj župani by čelili obviňovaniu z klientelizmu.

Politológ Tomáš Koziak usúdil, že celkovú sumu vynaloženú na voľby môžu skresľovať financie samotných kandidátov. Strany si podľa neho povedia, že niečo musia priznať, lebo v očiach bežného človeka ide o vyhodené peniaze. „Baviť sa však o reálnych sumách aj napriek tomu, že strany deklarujú, koľko minuli, je bezpredmetné. Ku konečnej sume sa aj tak nikdy nedostaneme,“ zhodnotil politológ.

Najväčšie výdavky možno očakávať pri voľbách županov. Veľkú časť zhltnú náklady na bilbordy, aby kandidáti dali o sebe vedieť. Kampaň sa oficiálne začína 17 dní a končí dva dni pred začiatkom volieb. To znamená, že 48 hodín pred začatím hlasovania a v deň volieb je akékoľvek presviedčanie voličov zakázané.

KDH nedá peniaze Smeru

Viacerí kandidáti priznali, že neformálne svoju propagáciu rozbehnú už cez prázdniny, našiel sa aj taký, ktorý pochybuje, či má vôbec niečo robiť. Je to banskobystrický župan Vladimír Maňka zo Smeru. „Stále sa pohrávam s myšlienkou, hoci mi to mnohí neodporúčajú, že by som žiadnu kampaň nerobil,“ naznačil Maňka. Doplnil, že keď bol primátorom Zvolena, peniaze určené na kampaň dal na opravu kostola a zvíťazil s výrazným náskokom. Ak sa nakoniec odhodlá, prispeje aj vlastným vkladom. Od sponzorov s financiami neráta. Rovnako ani od KDH, ktoré ho podporuje. „To by som od nich v živote ani nečakal, ani nepýtal.“

Maňkovým súperom bude poslanec Ľudovít Kaník z SDKÚ. Pri zmienke o tom, že Maňka možno nebude viesť kampaň, sa pousmial. Kaník predpokladá, že bude potrebovať približne 100-tisíc eur. V tom by mali byť zahrnuté vlastné zdroje, ako aj od strany a sponzorov. Vynaložené peniaze je pripravený priznať, lebo aj tak počítal, že to bude verejnosť a médiá zaujímať. S kampaňou už v podstate začal, chodí intenzívne po kraji a stretáva sa s ľuďmi. Jeho prvé bilbordy by sa mohli objaviť už v auguste. „Pozícia kandidáta, ktorý nie je županom a bojuje proti súčasnému županovi, je zložitejšia, aby si to ľudia vôbec všimli,“ mienil Kaník.

V Nitrianskom kraji takisto ide Smer s KDH v koalícii na župných poslancov. Kresťanskí demokrati sa zároveň zaviazali, že nepostavia vlastného kandidáta na župana. Finančne však kandidáta Smeru Milana Belicu nepodporia. „Vôbec o tom neuvažujeme,“ zareagoval podpredseda KDH Pavol Abrhan.

Prestížny súboj o Bratislavu

Pravdepodobne najmohutnejšiu kampaň budú viesť kandidáti v Bratislavskom kraji. Župan Pavol Frešo z SDKÚ považuje za predčasné hovoriť, akú sumu použije. Na svojej internetovej stránke zverejnil číslo účtu, ak ho chcú fyzické osoby podporiť.

Kandidátka Smeru Monika Flašíková-Beňová ešte nemá vypočítané zdroje na kampaň. Nemá ani žiadnu reklamnú a mediálnu agentúru. Orientuje sa na osobné stretnutia s ľuďmi na uliciach. Až v septembri sa bude zaoberať financiami na vonkajšiu inzerciu, ktorá je najdrahšia. Cez leto má v pláne 580 stretnutí. „Uvidíme, ako sa to osvedčí. Ľudia sú z bilbordových kampaní trochu otrávení aj ich to irituje. Politici sú im veľmi vzdialení a chcú sa stretávať osobne,“ zhodnotila. Založila si v Slovenskej sporiteľni transparentný účet, na ktorom vidno, kto peniaze posiela a komu za čo platí. „Je to prístupné na internete komukoľvek. Väčšina zdrojov do kampane budú moje súkromné peniaze,“ dodala.

O kreslo župana sa bude uchádzať aj poslanec Daniel Krajcer zo strany Nova. Ani on nehovorí o financiách, teraz sa zameriava na program. Podľa neho strana príjmy pravidelne zverejňuje, takže nemá problém s prezentáciou nákladov.

Súčasný žilinský župan Juraj Blanár zo Smeru sa zmienil o skromnom rozpočte a tiež chce použiť aj vlastné peniaze. Koľko to bude, ešte nevie. Pravdepodobne jeho najvážnejším súperom bude europoslanec Miroslav Mikolášik z KDH. V kraji vidno bilbordy s jeho podobizňou už dlhšie. Koľko chce minúť v kampani, nevedno. S Mikolášikom sa nám spojiť nepodarilo.

Voľby županov a poslancov krajských zastupiteľstiev sa uskutočnia v sobotu 9. novembra.

Predstavy o financovaní kampane

- Smer – strany by každá krajská kancelária mala dostať okolo 33-tisíc eur. Smer ráta so vznikom centrálneho volebného štábu, kampaň v krajoch bude v kompetencii tamojších organizácií. Na celoštátnej úrovni sa počíta s aktívnou účasťou predsedu strany Roberta Fica.

- KDH – Kampaň bude na pleciach regionálnych štruktúr. Centrála tiež prispeje financiami, ale konkrétne čísla známe nie sú. Podľa podpredsedu Pavla Abrhana len čo budú známe dohody na kandidátoch v rámci celého Slovenska, bude možné nejaký balík rozdeliť.

- SDKÚ – Tvrdí, že v súčasnosti ešte len kampaň finalizuje. Finančné náklady preto neuviedla. Nechce viesť nákladnú a bombastickú kampaň. Má byť založená na priamom kontakte s voličmi.

- Most-Híd – Vyčlenil 50-tisíc eur. V tom sú obsiahnuté aj výdavky, ktorými prispeje na prezentáciu kandidátov na županov i poslancov. Strana nepočíta s peniazmi od firiem a jednotlivcov. Most-Híd už má vytvorený centrálny volebný štáb, vedie ho podpredseda strany László Solymos. Strana bude spolupracovať s agentúrou iSTEP communication.

- SaS – Nenominuje kandidátov na županov, koľko dá na kampaň na poslancov, neuzatvorila. Zdôvodňuje to tým, že musela otvoriť finančný balík na krajské voľby, pretože postavila kandidáta na prezidenta Petra Osuského. <info>Nova – Oznámila, že nemá záväzný rozpočet. Hnutie ustanovilo volebného manažéra. Spolupracovať mieni aj s reklamnou agentúrou, zatiaľ ju Nova nevybrala. <info>SMK – Oznámila predbežnú sumu 200-tisíc eur. V nej sú zahrnuté výdavky na poslancov i županov. Podporu očakáva od jednotlivcov i firiem. Zatiaľ má oficiálne jedného kandidáta. V Trnavskom kraji kandiduje za župana predseda strany József Berényi.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba