Starším autám už nehrozí STK každý rok

Jednotné predpisy pre technický stav áut by mali v únii platiť o dva roky. I keď všetky podrobnosti zatiaľ nie sú známe, už dnes sa vie, že medzi ne nebude patriť povinnosť absolvovať každý rok technickú kontrolu pre autá staršie ako šesť rokov.

15.07.2013 15:00
STK Foto:
Dnes musia autá staršie ako šesť rokov prejsť kontrolou každé dva roky.
debata (12)

Dnes musia prejsť kontrolou každé dva roky. Častejšie prehliadky starších áut chcela zaviesť Európska komisia, europarlament jej návrh v júli odmietol.

Komisia aj napriek tomu plánuje presadiť jednotné pravidlá pre kontroly áut, ktoré sa dnes v EÚ líšia. Argumentuje nepriaznivými štatistikami úmrtnosti pri dopravných nehodách. Vlani pri nich v Európe zomrelo 28-tisíc ľudí, 1,5 milióna bolo zranených, z toho 300-tisíc ťažko. Definitívne schválenie predpisov sa očakáva ku koncu tohto roka, platiť by mali od roku 2015.

Priemerný vek áut v únii je 8 rokov, na Slovensku je to až 11 rokov. Na cestách u nás jazdí okolo 2,5 milióna áut, z toho starších ako šesť rokov je viac ako polovica. Zlý technický stav vozidla sa vlani na Slovensku podpísal pod 48 dopravných nehôd z celkového počtu takmer 14– tisíc.

Odborníci by navrhovali častejšie kontroly najmä pre autá s vysokým počtom najazdených kilometrov, ako sú taxíky či sanitky. Prísnejšie pravidlá platia zatiaľ pre autobusy, tie po ôsmich rokoch musia STK absolvovať každý polrok. „Pri vozidlách určených na hromadnú prepravu je to oprávnené, pretože sa k nám často dovážajú staré a vyradené autobusy zo zahraničia. Tie sú potom nasadzované v plnom obsadení, pričom v prípade nehody sú následky katastrofálne,“ hovorí dopravný analytik František Kocúr z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Technici, ktorí stav áut kontrolujú, tvrdia, že osemročný limit, ako je pri autobusoch, by mohol platiť aj pri ostatných vozidlách. „Po nejakých ôsmich rokoch by sprísnená kontrola mohla mať opodstatnenie, no dovtedy autá zväčša nemajú výraznejšie nedostatky,“ hovorí technik Peter Dotek z Bytče. Od začiatku júla sú stanice technickej a emisnej kontroly pod prísnejším dohľadom, prehliadky vozidiel sleduje kamerový systém. Týmto opatrením sa má zamedziť fiktívnym kontrolám. Potvrdenie o vykonaní STK tak už nedostane auto, ktoré neprešlo kontrolnou linkou.

Monitorovacie zariadenie tvoria minimálne tri záznamové zariadenia, ktoré robia digitálne snímky i videozáznamy kontrolnej linky STK. Tento systém je napojený na celoslovenský automatizovaný informačný systém technických a emisných kontrol. Okrem toho na linkách sú namontované zariadenia na čítanie čiarového kódu a terminály, ktoré umožnia spojenie s centrálnou databázou. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu je vďaka kamerám možné efektívnejšie a lepšie kontrolovať kvalitu práce technikov i priebežne zlepšovať služby. Priestory, ktoré kamery monitorujú, sú označené.

Väčšina staníc technickej kontroly tvrdí, že ceny za STK po zavedení kamerového systému nešli hore. „Ceny sme nezvýšili. Za technickú aj emisnú kontrolu sa platí aj dnes tak ako predtým,“ uviedla prevádzkovateľka stanice v Strážskom Irena Cmarová. Prevádzkovateľ viacerých staníc technickej kontroly po celom Slovensku, ktorý si neželal zverejniť meno, hovorí, že ceny sa oproti zníženej jarnej ponuke vrátili znova na tú istú úroveň. Niektoré stanice STK ponúkajú vodičom tzv. letné akcie, kde cena technickej a emisnej kontroly nepresiahne spolu 48 eur. Stanice si za kontrolu technického stavu vozidla vypýtajú v priemere od 22 do 26 eur a emisií od 18 do 32 eur.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba