Baška: Odhlasovanie áut čestným vyhlásením stojí zato schváliť

Poslanec Jaroslav Baška (Smer) je presvedčený, že novelu zákona o odpadoch prinášajúcu možnosť odhlásiť neexistujúce vozidlo na základe čestného vyhlásenia, stojí zato opätovne v parlamente schváliť.

19.07.2013 10:07
most Lafrankony, kolóny, doprava, autá Foto: ,
Ilustračné foto
debata

Uviedol to v reakcii na rozhodnutie prezidenta Ivana Gašparoviča, ktorý právnu normu NR SR vrátil a odporučil ju neprijať ako celok. Pri takomto druhu veta poslanci v zákone nemôžu nič meniť, rozhodujú len o jeho schválení či neschválení.

„Pomôžeme občanom, ktorým chodia exekúcie za nezaplatené povinné zmluvné poistenie vo výške až 3000 eur. V súčasnosti totiž nie je možné neexistujúce vozidlo odhlásiť. Chceme teda ľuďom pomôcť, aby exekúcie nenarastali,“ tvrdí Baška a dopĺňa, že majitelia takýchto vozidiel sú aj pokutovaní, a to zo strany obvodných úradov dopravy za nevykonanie technických kontrol.

Na rozdiel od hlavy štátu si Baška myslí, že čestné vyhlásenie o neexistencii vozidla je dostatočným dôvodom, aby to bolo akceptované. „Ak dotyčný klame aj v čestnom vyhlásení, môže byť trestne stíhaný,“ upozornil. Baška zároveň nesúhlasí ani s Gašparovičovym argumentom, že poplatok do Environmentálneho fondu vo výške 50 až 150 eur, ktorý predchádza vyradeniu takéhoto vozidla, je prinízky. „Je adekvátny k výške zostatkovej hodnoty automobilu resp. k spôsobenej environmentálnej záťaži,“ upozornil poslanec.

Baška verí, že jeho novela na septembrovej schôdzi parlamentu získa potrebných 76 hlasov, aby bolo prezidentovo veto prelomené. Keď ju snemovňa v júni schválila po prvýkrát, hlasovalo za ňu až 90 poslancov. „Je to dobrá vec, ktorá pomôže mnohým občanom tejto krajiny,“ dodal Baška.

Prezident vo svojom odôvodnení tvrdí, že ide o plošné riešenie bez ustanovenia kritérií na likvidáciu vozidiel a na ich vyradenie z evidencie a riešenie bez časového obmedzenia. „Jediným kritériom je, že držiteľ starého vozidla nevie preukázať, ako s ním naložil,“ upozorňuje s tým, že ide o subjektívne hľadisko. Podľa neho sa bez akýchkoľvek objektívnych zákonných kritérií ukladá obvodnému úradu životného prostredia povinnosť vydať žiadateľovi potvrdenie o neexistencii starého vozidla.

V novele vidí riziko uprednostnenia iných hľadísk pred ekologickým riešením autorizovaného spracovania starých vozidiel, a teda riziko pre ďalšie neúmerné zaťažovanie životného prostredia. Ďalšie nebezpečenstvo vidí Gašparovič v tom, že by sa takto vyradené vozidlo mohlo ďalej používať bez technických, emisných a iných kontrol, prípadne demontovať na neautorizovaných šrotoviskách.

Možnosť vyradiť neexistujúce autá na základe čestného vyhlásenia presadil ešte za vlády Ivety Radičovej vtedajší poslanec za SaS Jaroslav Suja. Aj vtedy Gašparovič právnu normu parlamentu vrátil, poslanci ju opätovne neschválili.

debata chyba