Učitelia nechcú donášať na svojich žiakov

Mal by sa stať z učiteľa donášač? Túto otázku si počas prázdnin kladú pedagógovia po celom Slovensku. Rezort práce totiž navrhuje, aby rodičia problémového dieťaťa prišli na tri mesiace o rodinné prídavky.

01.08.2013 20:00 , aktualizované: 02.08.2013 08:00
učiteľ, škola, žiak, žiaci Foto:
Učitelia odmietajú upozorňovať sociálnych pracovníkov na nevhodné správanie žiaka, ak by to viedlo k zastaveniu vyplácania rodinných prídavkov.
debata (29)

Učiteľ má byť ten, kto na nevhodné správanie žiaka upozorní sociálnych pracovníkov. Kým na západe Slovenska si takéto opatrenie školy vedia predstaviť, učitelia z opačného konca republiky to viac zvažujú.

Návrh novely zákona o prídavku dáva školám novú kompetenciu. Podľa nej by mali dávať podnety na úrady práce pre vymeškané hodiny žiaka alebo pre porušovanie školského poriadku s tým, že rodičom bude hroziť odobratie príspevku. Pod porušením školského poriadku sa myslí hlavne opakované agresívne správanie žiaka, bitie spolužiakov, útoky na učiteľa alebo ničenie školského majetku.

Niektorí učitelia upozorňujú, že problém záškoláctva a problémového správania detí by mali v prvom rade riešiť úrady práce. Iní zase navrhnuté opatrenie vítajú.

Ministerstvo práce zdôrazňuje, že jeho cieľom je postihovať rodičov neprispôsobivých detí, ktoré znemožňujú prácu učiteľom, obmedzujú svojich spolužiakov alebo ich dokonca priamo ohrozujú. „Riziko straty, respektíve obmedzenia rodinných prídavkov má motivovať aj tých rodičov, ktorí sa zabudli zaujímať o pôsobenie svojho potomka v škole voči učiteľom a spolužiakom,“ tvrdí ministerstvo v stanovisku.

Z východného Slovenska sa zo škôl ozývajú hlasy, že nové kompetencie môžu prácu ešte viac skomplikovať. Učitelia sa dostanú do pozície tých, ktorí budú „spúšťačmi“ procesu možného odobratia financií rodine a budú riešiť dilemu, či je to naozaj v najlepšom záujme dieťaťa. „V niektorých prípadoch by to zrejme malo nejaký efekt. Ale na druhej strane, keď vidím, že dieťa je skutočne zo sociálne slabých pomerov, ja mám byť ten, kto bude iniciovať to, aby rodina prišla o peniaze?“ pýta sa riaditeľ Strednej odbornej školy technickej v Humennom Ján Matoš.

Podobne to vidí aj Miroslav Sopko, učiteľ na Základnej škole v Zalužiciach neďaleko Michaloviec. „V niektorých školách to môže pomôcť. Ale učitelia na to môžu aj doplatiť. Ako bude verejnosť vnímať učiteľa najmä v prípadoch, keď sa bude chcieť siahnuť na prídavky ľuďom v hmotnej núdzi alebo tým, čo majú veľké finančné problémy? Boli by sme veľmi neradi, ak by sme práve my mali byť tí, čo budú bičom na ľudí, ktorí sú často na hranici finančných možností,“ hovorí Sopko.

Učitelia podľa Sopka nemajú nahrádzať prácu úradov práce. „Skôr ony majú byť nápomocné školám a učiteľom, aby sa problémy so žiakmi riešili,“ hovorí. Upozorňuje tiež, že ak sa bude siahať na peniaze tých, čo sú v hmotnej núdzi, môže dôjsť k nepokojom.

Nové pravidlá by podľa Sopka mohli tiež zvýšiť administratívne zaťaženie učiteľov. „Riešením by skôr bolo prepojenie úradov, ktoré majú slúžiť tomu, aby sa zlepšovala disciplína a dodržiavanie školských poriadkov. Už sme aj tak dosť preťažení a školy nemajú ľudí na to, aby tieto veci sledovali, evidovali a riešili,“ dodáva.

Riaditeľ Základnej školy v Spišskom Podhradí Ján Jurečko zas otvorene hovorí, že učitelia môžu byť vystavení aj väčšej agresivite zo strany časti rodičov. „Niektorí ľudia v Bratislave si zrejme neuvedomujú, pod akým tlakom je učiteľ, ktorý má napísať alebo napíše podanie na úrad práce pre vymeškané hodiny a čo všetko si potom musí vypočuť,“ hovorí Jurečko s tým, že útoky zo strany rodičov i žiakov na učiteľov pribúdajú.

S návrhom, aby vyplácanie detských prídavkov bolo naviazané na dochádzku do školy a dodržiavanie školského poriadku, však súhlasí. „Ak sa nebude nič robiť, problémy budú len narastať. Musí však byť nastavený jasný, spravodlivý a prehľadný systém a pravidlá, ako by to malo fungovať v praxi. Mali by byť presne stanovené a vymenované podmienky, za akých je škola povinná podať podnet, v akom časovom intervale a presne stanovené termíny, ako rýchlo majú úrady práce konať. Ak dostanú mailom podnet, na druhý deň by už mali ísť na výjazd,“ hovorí Jurečko. Jasné pravidlá a pružné konanie by tak podľa neho mohli chrániť aj učiteľov a školy, ktoré podnet podajú, pretože sa budú správať podľa jasne nastavených pravidiel.

Šéf Nových školských odborov Ľudovít Sebelédi dodáva, že dvojka zo správania dnes už nie je nič výnimočné a nie vždy má skutočne výchovný efekt. „Ak by sa pristúpilo k tomu, čo navrhuje ministerstvo práce, teda k možnosti odobratia prídavkov bez náhrady, bol by to silnejší nástroj, a tým by to mohlo mať v niektorých prípadoch efekt,“ povedal Sebelédi.

Zanedbanie školskej dochádzky majú školy aj teraz hlásiť na úradoch práce. Tie situáciu prešetrujú, žiadajú školy o stanoviská a výplatu prídavkov môžu preniesť na osobitného príjemcu, najčastejšie obecný úrad. Podľa oslovených učiteľov v niektorých prípadoch dôjde k náprave, v iných nie. Stávajú sa pritom aj prípady, že kým úrad začne konať, rodič „vybaví“ alebo „pritlačí na lekára“, aby dostal potvrdenia, ktorými sa neospravedlnené hodiny zmenia na ospravedlnené a v konečnom dôsledku sa „zlou“ stáva škola alebo učiteľ.

Po zmenách, ktorá navrhuje ministerstvo práce, by mali úrady práce po podnete zo školy automaticky konať. Rezort pripúšťa, že podmienky odoberania prídavkov na deti v súvislosti s porušovaním školského poriadku ešte spresní. Ak novela prejde parlamentom, výplata prídavkov rodičom detí, ktoré vymeškávajú školu alebo opakovane a hrubo porušujú školský poriadok, sa najskôr na tri mesiace presunie na osobitného príjemcu. Ak do troch mesiacov nedôjde k náprave, rodič môže po troch mesiacoch o prídavok prísť úplne. O prídavok bude potom možné znovu požiadať až o tri mesiace.

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba