Ukrajinskí letci predviedli obávanú kobru

Ktorá stíhačka je pružná ako had? A ktorý typ lietadla by mohol nahradiť starnúcu pýchu slovenských vzdušných síl?

31.08.2013 15:04 , aktualizované: 01.09.2013 21:12
SIAF, letecké dni, Sliač Foto: ,
Slávnostné otvorenie medzinárodných leteckých dní SIAF 2013 na leteckej základni Sliač.
debata (13)

Dokedy vlastne vydrží lietať MiG-29? Podobné otázky vírili v hlave tisícom návštevníkov Medzinárodných leteckých dní SIAF 2013 na letisku na Sliači. Zletela sa tu približne stovka lietadiel zo 14 krajín sveta. Od obrovských nákladných strojov až po lietadlo, ktoré lieta aj bez pilota.

Jedno z najväčších lákadiel víkendovej leteckej šou prišlo s ukrajinským znakom na chvoste a v neprehliadnu­teľnom modro-sivom kabáte. Keď preletel na hlavami suchoj Su-27, nebo zapraskalo a ľudia zatajili dych. Tento 16-tonový kolos dokáže ako jedno z mála lietadiel na celom svete poľahky urobiť manéver kobra. Vtedy sa lietadlo vzpriami skoro ako had a prudko zníži rýchlosť na 150 kilometrov za hodinu. Maximálna je pritom 2 500 kilometrov za hodinu.

Takto sa dokáže pilot v poslednej chvíli uhnúť prenasledujúcej rakete. Alebo si zachráni život pri leteckých súbojoch. Z koristi sa podľa šéfa tímu ukrajinských technikov Volodymyra Bilonizhka zrazu stane lovec. „Prišli sme sem s modifikáciou Su-27UB, čo je výučbová verzia pre dvojicu pilotov. Je tu minimum výpočtovej techniky, veľa závisí od pilota.“ Pri otázke na životnosť sa Bilonizhko usmeje, akoby chcel potvrdiť úslovie, že ruská technika vydrží večnosť. „Tento konkrétny stroj lieta od roku 1990. Nuž a po nejakom čase sa urobí generálna oprava a… lieta bez problémov ďalej,“ dodal.

Na leteckých dňoch sa predvedie aj stíhačka... Foto: Andrej Barát, Pravda
SIAF, letecké dni, stíhačka Na leteckých dňoch sa predvedie aj stíhačka Su-27, ktorá vyniká svojou obratnosťou a manévrovateľnosťou.

Hneď vedľa po krátkom prelete zastavil MiG-29. To najlepšie a jediné nadzvukové lietadlo, ktoré slúži v slovenských vzdušných silách. Slovensko ich vlastní spolu 12 a ich životnosť stanovil starší technik Peter Beracko na rozdiel od ukrajinského kolegu presne na 40 rokov, čo vychádza na rok 2035. „Majú muchy, systémy už majú svoje roky, ale je to spoľahlivý stíhač, ktorý lieta v každom počasí. Motory sa nekazia. Žiaľ, už nemá perspektívu. Nevyrába sa a je problém s náhradnými dielmi,“ naznačil muž, ktorý s migmi pracuje už vyše 18 rokov. Ešte pripomenul, že úlohou slovenských migov je aj pomáhať civilným lietadlám. Môžu ich sprevádzať napríklad pri strate spojenia alebo najnovšie pri únosoch.

To je podľa viacerých oslovených pilotov a technikov kľúčové pri budúcom výbere nových stíhačiek slovenského letectva. Mnohí sa zhodli na tom, že by mali byť určite nadzvukové. Inak by jednoducho nestihli nad územím Slovenska dobehnúť dopravné lietadlo, ktoré lieta rýchlosťou síce „len“ 800 kilometrov za hodinu, ale vo výške 10 kilometrov.

Na leteckých dňoch sa predstavila aj legenda MiG-15, pravdepodobne najúspešnejšie prúdové lietadlo všetkých čias. Obratnosť a precíznosť predviedla španielska akrobatická skupina Patrula Águilla. Premiéru mal aj taliansky PIONEER TEAM z mestečka Pordenone, ktorý založili veteráni z letky Frecce Tricolori. Pri príležitosti 20. výročia Ozbrojených síl SR predviedli slovenskí vojaci napríklad aj špeciálny pyrotechnický oblek, ktorý využívajú počas misií v Afganistane. V tejto nestabilnej krajine robí prieskum izraelské bezpilotné lietadlo HERMES 450, a každý, kto prišiel na letisko na Sliači, si ho mohol obzrieť zblízka.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Sliač #Glváč #Medzinárodné letecké dni