Úrady sa sťahujú iba v 19 mestách, ostatné menia tabule

Kde vybaviť list vlastníctva a kde založenie živnosti? Obvodné úrady, ktoré tieto veci riešili, od októbra síce zaniknú ale sťahovanie úradov do nových priestorov sa zatiaľ nekoná. Ľudia si tak dokumenty vo väčšine okresných miest budú vybavovať tam, kde doteraz.

09.09.2013 20:00 , aktualizované: 10.09.2013 08:00
obvodny urad, sťahovanie Foto: ,
Od októbra zaniknú obvodné úrady. Nahradia ich okresné úrady, tie však budú vo väčšine miest sídliť na pôvodných adresách.
debata (10)

Namiesto obvodných úradov vznikne od októbra 72 nových okresných úradov. V 40 mestách zostanú úrady na pôvodných miestach a vymenia len tabule, v 19 mestách sa úrady presťahujú do jednej budovy.

Zmeny zavádza reforma štátnej správy ESO. Jej zámerom je, aby človek na jednom mieste vybavil všetko a nemusel behať po úradoch roztrúsených po meste. K tomu bude treba okrem presťahovania úradov pod jednu strechu aj ich elektronické prepojenie. Jeho výhodu zatiaľ pocítia iba v Nitre, kde sa od októbra spúšťa pilotný projekt.

Rezort vnútra pripúšťa, že dostať všetkých úradníkov a úrady do jednej budovy sa do konca roka všade nepodarí. Tvrdí, že v mestách, kde to priestorové kapacity umožňovali, boli spojené úrady premiestnené do budov súčasných obvodných úradov. To sa týka 19 okresných miest, v ďalších 14 okresných a dvoch krajských mestách budú sedieť úradníci nových okresných úradov zatiaľ na dvoch adresách. V ostatných 31 okresných a šiestich krajských mestách budú oddelenia okresného úradu zatiaľ na pôvodných adresách. „V mestách bez dostatočných či vyhovujúcich kapacít zostanú tieto úrady vo svojich vlastných priestoroch a budeme riešiť iné možnosti ich efektívneho premiestnenia,“ povedal Adrián Jenčo, generálny riaditeľ sekcie verejnej správy ministerstva vnútra. Nepotrebné budovy buď zostanú rezortu vnútra, alebo sa ich štát pokúsi predať.

Okresný úrad v Nitre na Štefánikovej ulici začne fungovať od októbra ako pilotný projekt. Ten by mal ukázať, ako funguje prepojenie jednotlivých oddelení novozriadených úradov s elektronickou databázou, z ktorej budú úradníci čerpať údaje, ktoré už občan odovzdal štátu. Pri skúšobnom projekte by sa mali ukázať aj vychytať problémy s novou zlúčenou štátnou správou.

Sťahovanie úradov do jednej budovy vo väčšine miest komplikuje aj to, že štát nevlastní vhodné priestory, niekde si ich len prenajíma. Napríklad budova Obvodného úradu vo Zvolene patrí mestu a štátni úradníci sú v nej nájomcami. V inej – štátnej budove – sídlia pozemkový úrad, správa katastra, odbor dopravy i obvodný lesný úrad. Prednosta obvodného pozemkového úradu Milan Blaško potvrdil, že zatiaľ sa žiadne sťahovanie úradníkov nechystá. „Zatiaľ nemáme ani bližšie informácie k plánovanému sťahovaniu,“ podčiarkol Blaško. Podobne je to aj v Rimavskej Sobote. Obvodný úrad si prenajíma priestory od mesta. Špecializované úrady majú sídlo v budovách patriacich štátu. Prednosta obvodného úradu Pavol Struhár zdôraznil, že zatiaľ budú sídliť pod jednou strechou iba obrazne, v rámci centrálneho riadenia. Či sa v budúcnosti podarí dostať úrady roztrúsené po meste do jednej budovy, to prednosta netuší.

V Žiari nad Hronom sa zatiaľ do budovy obvodného úradu sťahuje len úrad životného prostredia. Ďalšie úrady, napr. pozemkový, lesný, odbor dopravy a kataster, zostávajú na pôvodných miestach. „Problém je, že sídlime v mestskej budove a okrem nás tú sídlia aj iné spoločnosti a firmy. Priestor tu je aj na prisťahovanie ďalších úradov verejnej správy, no všetko bude treba najskôr legislatívne a organizačne doriešiť,“ poznamenala prednostka Obvodného úradu v Žiari nad Hronom Andrea Žiaková. Dodala, že ďalší presun úradníkov bude reálny v priebehu budúceho roka.

Nedostatkom miesta zase trpí Obvodný úrad v Trenčíne. „Úrad životného prostredia sa už presťahoval zo Štefánikovej ulice do našej budovy, obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie sa ide sťahovať začiatkom októbra tiež. Kataster, pozemkový aj lesný úrad zostávajú zatiaľ vo svojich budovách. Sú to obrovské inštitúcie, hlavne kataster, fyzicky je zatiaľ nemožné ich sem nasťahovať,“ vraví Juraj Gerlici, prednosta Obvodného úradu v Trenčíne. Podľa Gerliciho chcú na úrade urobiť viaceré zmeny, napríklad zlúčiť archívy a vytvoriť jeden spoločný, aby získali priestory. Potom môžu rozmýšľať nad presťahovaním pozemkového a lesného úradu. Kataster zostáva na svojom mieste na Piaristickej ulici, ten by sa mal sťahovať až v poslednom balíku.

V Prievidzi budú úrady rozptýlené v piatich budovách aj po 1.¤októbri. Organizačne sa síce zlúčia, ale zostanú na svojich miestach. Musia si počkať na dostatočne veľkú budovu. „Tento stav zostane dovtedy, kým neprejde pod okresný úrad aj súčasný úrad práce v Prievidzi. To bude tretia etapa ESO, kedy by mal prejsť pod úrad aj úrad práce a veterina. Úrad práce má najväčšiu budovu, tam by sa potom mohli nasťahovať všetky úrady pod jednu strechu,“ dodal Jozef Stopka, prednosta Obvodného úradu v Prievidzi.

Asi 4-tisíc úradníkov obvodných úradov nepríde o prácu, od októbra prejdú na novovzniknuté okresné úrady. Podľa ministerstva vnútra sa ich stavy sa budú postupne znižovať, celá reforma má pokračovať do roku 2020. V rámci reformy získa ministerstvo väčšie kompetencie. Pre 72 nových okresných úradov bude nakupovať tovar alebo služby a robiť personálnu politiku.

Fakty o reforme štátnej správy

  • od 1. októbra zanikne 50 obvodných úradov a 248 ďalších inštitúcií miestnej štátnej správy
  • od októbra budú sídliť len v 19 okresných mestách všetky zlúčené úrady pod jednou strechou – v Senci, Piešťanoch, Hlohovci, Skalici, Novom Meste nad Váhom, Ilave, Myjave, Púchove, Zlatých Moravciach, Bytči, Turčianskych Tepliciach, Banskej Štiavnici, Detve, Krupine, Žarnovici, Bardejove, vo Svidníku, v Snine a Gelnici
  • dve adresy budú mať okresné úrady – v Nitre, Trnave, Galante, Bánovciach na Bebravou, Považskej Bystrici, Partizánskom, Topoľčanoch, Dolnom Kubíne, Lučenci, Revúcej, Starej Ľubovni, vo Vranove nad Topľou, v Levoči, Košiciach-okolie, Michalovciach a Sobranciach
  • v ostatných 31 okresných a 6 krajských mestách budú sídliť zlúčené úrady zatiaľ na pôvodných adresách
  • osem správ katastra v krajských mestách sa premiestni do budov okresných úradov najskôr až na budúci rok, dôvodom je meškanie v projekte automatizácie procesov a zapracovania on-line služieb
  • vláda na návrh ministra vnútra vymenuje do 1. októbra 23 nových prednostov okresných úradov, 49 prednostov pôvodných 50 obvodných úradov prejde na funkciu prednostov okresných úradov
  • okresné úrady sa dostanú aj do 22 miest, kde doteraz obvodné úrady nesídlili, najviac ich pribudne v Banskobystrickom kraji v okresoch Banská Štiavnica, Detva, Krupina, Poltár, Revúca a Žarnovica, naopak, v Bratislave a Košiciach sa počet úradov z pôvodných piatich a štyroch zníži len na jeden

(vv, MV SR)

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #úrady #sťahovanie #presťahovanie