Situácia s kamiónmi je neúnosná, oravskí starostovia bojujú za R3

Už tridsať rokov čakajú obyvatelia Oravy na obchvat, ktorý odbremení centrá obcí od kamiónov. Rýchlostná cesta sa však buduje len veľmi pomaly, sľubované termíny začatia výstavby sa odsúvajú, zatiaľ čo doprava do Poľska naberá na intenzite.

08.10.2013 14:00 , aktualizované: 14:21
kamion, orava Foto: ,
Na cestu, ktorá odbremení Oravu od tranzitnej dopravy do Poľska, čakajú miestni už 30 rokov.
debata (8)

Starostovia a občania píšu listy, podpisujú petície. Tú poslednú za dva mesiace podpísalo 10-tisíc ľudí. Starostovia pred týždňom napísali premiérovi list, kde ho žiadajú o podporu urýchlenia výstavby cesty R3 na úseku Tvrdošín – Sedliacka Dubová. Ak neuspejú, sú rozhodnutí hlavný ťah do Poľska blokovať.

Hotových je zatiaľ len niekoľko úsekov R3. V roku 2007 ukončili na Orave trasu, ktorá obchádza Oravský Podzámok a Hornú Lehotu a o tri roky neskôr vyše 7-kilometrový obchvat Trstenej. Na budúci rok mal byť hotový úsek Tvrdošín – Nižná, no v roku 2011 sa vo výstavbe už nepokračovalo, hoci bolo vydané aj stavebné povolenie.

Pozastavenie výstavby R3 je pre hornú Oravu veľkým sklamaním, tranzitná doprava totiž prechádza priamo centrami obcí. „Zdôrazňujeme, že dopravná situácia na tomto úseku je naozaj neúnosná, kamiónová doprava cez jednotlivé obce je nevyhovujúca, vzniká tu množstvo havárií a smrteľných úrazov. Táto komunikácia je strategická nielen pre Oravu, ale pre celé Slovensko, pretože je dopravným tranzitom spojenia Európy, sever – juh,“ uviedol primátor Tvrdošína Ivan Šaško.

Na hornej Orave treba dobudovať ešte asi 18 kilometrov. „Je to hlavný ťah na Poľsko, priamo cez naše obce prechádzajú všetky kamióny, a keď sú trhy v Jablonke, tak je premávka ešte väčšia. Dorobiť treba ešte lievik, v ktorom je päť dedín a jedno mesto,“ dodáva starosta Dlhej nad Oravou Ladislav Tomáň.

Podobne kedysi bojovali aj obyvatelia a starostovia Oravského Podzámku a Hornej Lehoty. Ľudia sa nemali pred kamiónmi na úzkych dedinských cestách bez chodníkov kam uhnúť, na domoch im pukali omietky, triasol sa nábytok. Vydýchli si pred šiestimi rokmi. „Kamióny, ktoré idú do Poľska, nás obídu. Je tu väčší pokoj, zlepšilo sa životné prostredie. Ľudia si môžu opraviť domy popri ceste, kupujú sa nehnuteľnosti. Je to veľké plus,“ hovorí starosta Oravského Podzámku Jozef Záhora.

Ministerstvo dopravy vidí hlavný problém nedokončenej výstavby R3 v tom, že nie je zabezpečené jej financovanie. „Bez ohľadu na to, či by pod petíciu niekto začal zbierať podpisy, alebo nie, na tomto úseku intenzívne pracujeme. Pripravujeme štúdie realizovateľnosti, aby sme vedeli posúdiť, do akej miery môžeme rátať alebo nerátať so zdrojmi z Európskej únie,“ vysvetľoval nedávno v Žiline štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček.

Úsek Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová by sa mohol začať stavať na budúci rok, hovorí o termíne výstavby rezort dopravy. „V zásobníku projektov Operačného programu doprava je aj úsek Tvrdošín – Nižná. S financovaním týchto úsekov sa počíta z eurofondov. Problémy oravských starostov by mohla v blízkej budúcnosti vyriešiť diaľnica D3, ktorá je v štádiu prípravy a bude súvisle spájať Žilinu s priemyselnými centrami v Poľsku. To by malo výrazne odľahčiť predovšetkým kamiónovú dopravu aj v regióne Oravy,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

„V žiadnom prípade sa neovplyvňujú dopravné intenzity len vybudovaním jednej cesty, a to buď polovičného profilu D3, alebo rýchlostnej cesty R3. Každý menovaný koridor má svoj význam a život,“ píšu v spoločnom liste premiérovi oravskí starostovia. Počkajú, ako na ich list a žiadosť o riešenie zareaguje premiér Robert Fico, ktorého požiadali o stretnutie. Inak chcú na neúnosnú dopravnú situáciu na hornej Orave upozorniť blokovaním cesty do Poľska.

Absolútnou prioritou rezortu dopravy je diaľnica D1 z Bratislavy do Košíc

Absolútnou prioritou z celoslovenského hľadiska je jednoznačne diaľničné prepojenie D1 z Bratislavy do Košíc, aj R2 však patrí medzi širšie priority. R2 je momentálne jedinou rýchlostnou cestou na Slovensku, kde by sa v najbližších mesiacoch mali začať stavebné práce. Uviedol to hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Martin Kóňa v reakcii na vyjadrenia primátorky Prievidze Kataríny Macháčkovej, ktorá na Úrade vlády SR odovzdala petíciu so 16 673 podpismi občanov Prievidze a okolia za urýchlené vybudovanie cesty R2.

Absentujúca rýchlostná cesta R2 je podľa primátorky aj príčinou toho, prečo priemyselný park v Prievidzi zíva prázdnotou. „Od marca 2013 organizujeme spolu s poslancami nášho mestského zastupiteľstva petíciu za urýchlené vybudovanie cestnej komunikácie R2 medzi Prievidzou a Trenčínom. Táto komunikácia je dlhodobý problém celej hornej Nitry, nielen Prievidze, ale všetkých obcí a miest smerom k Trenčínu. Pokiaľ táto cesta nebude vybudovaná, ťažko získame investorov,“ spresnila Macháčková.

Na trase na západ od Zvolena sa podľa Kóňu na rýchlostnej ceste R2 už stavia obchvat Žiaru nad Hronom. „Predpokladáme, že úsek medzi Ruskovcami a Pravoticami (okolo Bánoviec nad Bebravou) začneme v polovičnom profile stavať ešte v tomto roku. Vodiči by po tejto ceste mali jazdiť už v roku 2015. Nasledovať bude úsek medzi Mníchovou Lehotou a Ruskovcami, ktorý by sa mal začať stavať v roku 2015. Ostatné úseky by mali nasledovať postupne v nasledujúcich rokoch, podľa toho, aké budú možnosti štátneho rozpočtu a aj podľa toho, koľko bude k dispozícii peňazí v nasledujúcom programovom období v Operačnom programe Doprava,“ informoval.

Národná diaľničná spoločnosť podľa hovorcu už začala súťaže na štúdiu realizovateľnosti na toto spojenie Hornej Nitry s diaľnicou D1 pri Trenčíne. „Táto štúdia je základnou podmienkou financovania prostredníctvom eurofondov. Jej úlohou je nájsť najvýhodnejšie riešenia, a to z dopravného, ekonomického, environmentálneho a technického hľadiska. Výsledky tejto štúdie by sme mali mať k dispozícii v priebehu budúceho roka,“ podčiarkol.

„Pri plánovaní výstavby diaľničnej siete vychádzame z technických údajov ako je intenzita dopravy a podobne. Práve tieto dokazujú opodstatnenosť výstavby toho – ktorého úseku a sú aj argumentom na financovanie z eurofondov. R2 je momentálne jedinou rýchlostnou cestou, kde by sa v najbližších mesiacoch mali začať stavebné práce. Samozrejme, absolútnou prioritou je diaľnica D1, ale aj R2 sa dá považovať za širšiu prioritu,“ dodal hovorca MDVRR SR.
(TASR)

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #Orava #obchvat #kamión