Zmeny na ceste: Nižšie pokuty a reflexné vesty pre chodcov

Nižšie pokuty za drobné dopravné priestupky, ale aj povinné reflexné vesty pre chodcov. Tieto zmeny prináša novela cestného zákona, ktorá väčšinu pôvodných nariadení zmierňuje.

29.10.2013 17:30 , aktualizované: 19:59
autá Foto:
Ilustračné foto.
debata (36)

Minister vnútra Robert Kaliňák tvrdí, že tým reaguje na zlepšenie bezpečnostnej situácie na cestách.Znižovanie sankcií sa týka menej závažných priestupkov, ako je napríklad telefonovanie počas jazdy, nepoužitie bezpečnostných pásov či vyhadzovanie predmetov z auta. Pri nich sa maximálna sadzba zníži zo 60 na 50 eur. Zmierni sa aj zásada trikrát a dosť, ktorá pri opakovanom zavinení nehody rátala s automatickým odobratím vodičského preukazu ak k trom nehodám došlo v priebehu piatich rokov.

Najnovšie táto zásada bude platiť iba pri smrteľných nehodách alebo nehodách s následkom na zdraví. Ministerstvo vnútra tvrdí, že doteraz zbytočne trestalo ľudí, ktorí spôsobili drobné nehody, pri ktorých sa nikto ani nezranil.

„Nepozerajme sa na to tak, že ide o zmäkčenie zákona, ale skôr, že je to zohľadnenie závažnosti nehôd,“ hodnotí dopravný analytik Jozef Drahovský, podľa ktorého ide o správny krok na doladenie inak dobrého opatrenia. Podľa riaditeľa Slovenského autoturist klubu Petra Pokorného sa tri nehody bez zranenia počas piatich rokov mohli nazbierať aj u lepších vodičov. Dodáva tiež, že pokuty aj po ich znížení sú stále vysoké. „Celkovo si myslím, že pokuty sú nastavené príliš vysoko. Aj keď pôvodne šlo o to, aby sa nehodovosť znížila, ide najmä o to, aby si človek svoj prešľap uvedomil,“ povedal.

Od januára budú musieť chodci nosiť reflexné prvky aj v obci nielen mimo nej, ak pôjdu po okraji cesty. Na oblečení ich budú mať pripevnené za zníženej viditeľnosti. Najmä v dedinách, kde nie sú chodníky, si ľudia budú musieť brať reflexnú vestu alebo pásik na rukáv aj vtedy, ak pôjdu od obchodu alebo na návštevu k susedovi. V opačnom prípade im bude hroziť pokuta 60 eur. „Pripadá mi to už dosť nátlakové, pretože chodec, aj keď je účastníkom nejakej premávky, tak väčšinou chodí po chodníkoch a keď tam nie sú, je to jeho vlastné riziko. Malo by byť na každej obci, aby zabezpečila bezpečnosť svojich ľudí a nemal by to riešiť zákon,“ myslí si o novom opatrení Pokorný.

Táto povinnosť vyvolala diskusie pri jej schvaľovaní v parlamente, ministerstvo však ustúpiť nechcelo. Tvrdí, že reflexné označovanie sa osvedčilo už mimo obce, preto ho rozširuje. Potvrdzuje to aj polícia, ktorá uvádza, že chodci vlani zavinili až 442 dopravných nehôd, z ktorých bolo 384 v obci.

Zmien v zákone je však viac. Okrem návratu k evidenčným číslam podľa výberu ide aj o nové pravidlá pri psychologických potvrdeniach o preskúmaní závislosti či možnosť motorkárov parkovať aj v zónach. Aj keď väčšina úprav by mala začať platiť až od budúceho roka, menšie zmeny, ktoré si vyžiadala Európska únia, vstupujú do platnosti už od 7. novembra.

(pk)

Čo sa mení v zákone o cestnej premávke

Od 7. novembra

  • do evidencie vozidiel sa budú poskytovať údaje z obchodného a živnostenského registra, čím sa napríklad umožní pri právnických osobách upustiť od predkladania výpisov z obchodného registra, ktorým preukazovali svoje oprávnenie konať
  • majitelia alebo držitelia auta prihláseného do evidencie budú mať možnosť požiadať o odhlásenie vozidla do cudziny aj prostredníctvom elektronickej služ­by
  • o nové tabuľky s evidenčným číslom alebo o nové doklady k vozidlu sa bude dať požiadať aj prostredníctvom elektronickej služ­by

Od januára

  • horná hranica výšky pokuty za menej závažné priestupky sa zníži zo 60 na 50 eur
  • jesť, piť či fajčiť bude zakázané aj na motorkách a trojkolkách, a to aj pre spolujazdcov
  • chodci idúci po krajnici alebo po okraji vozovky budú musieť mať na sebe reflexné prvky za zníženej viditeľnosti nielen mimo obce, ale aj v obci
  • zmiernia sa pravidlá pre odoberanie vodičských preukazov – vodič príde o svoje oprávnenie, ak spôsobil tri dopravné nehody v priebehu piatich rokov, pri ktorých došlo k ublíženiu na zdraví alebo k smrti
  • ak niekto bude musieť absolvovať vyšetrenie, či nie je závislý od alkoholu, kópiu týchto výsledkov bude musieť po novom zasielať aj na políciu, rovnako ako lekár, ktorý doklad vystavil
  • v zákone bude presne definované, čo všetko majú lekári skúmať pri zisťovaní závislosti od alkoholu a iných návykových látok, ako aj obsah a vzor dokladu o tomto preskúšaní
  • preskúšanie odbornej spôsobilosti budú musieť absolvovať aj tí, ktorí nevrátili vodičský preukaz a zakázali im na nejaký čas šoférovať
  • prevziať vyhotovený vodičský preukaz bude môcť aj poverená osoba, a to aj bez splnomocnenia s osvedčeným podpisom
  • motorkári budú môcť parkovať na chodníkoch v zóne, ktorá zakazuje státie, resp. zastavenie (a to aj v lokalitách s plateným státím) – musia však nechať voľný priestor aspoň na 1,5 m chodníka
  • taxíky budú môcť jazdiť v jazdných pruhoch pre autobusy
  • vinník havárie, ktorý niekomu poškodí majetok (nie auto), bude povinný vyplniť správu o nehode a podpísať ju
  • obnovuje sa možnosť získať za poplatok evidenčné číslo podľa vlastného výberu, táto služba má stáť 80 eur
  • umožní sa požiadať o vyradenie starého vozidla z evidencie, ktoré už fyzicky neexistuje, čo podľa súčasných zákonov nebolo možné
  • zmenia sa poplatky za vyradenie z evidencie

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.

Taxíky budú môcť jazdiť v pruhoch pre autobusy a trolejbusy

Taxikárom sa bude v mestách jazdiť ľahšie. Poslanci Juraj Droba a Martin Chren (obaja nezávislí) cez pozmeňujúci návrh k novele zákona o cestnej premávke presadili, že riadne označené vozidlá taxislužby budú môcť jazdiť v jazdných pruhoch pre autobusy a trolejbusy tak, aby vozidlá verejnej dopravy nijako neobmedzovali.

Podľa opozičných poslancov sa pre plynulosť cestnej premávky ukazuje ako čoraz viac výhodné využívanie inej než individuálnej formy prepravy. „Najmä vo väčších mestách sú osobitne vyznačené jazdné pruhy pre vozidlá mestskej hromadnej dopravy. Máme za to, že využívanie taxislužby je tiež jedna z foriem prepravy osôb, ktorá odľahčuje cesty v mestách a znižuje počet účastníkov cestnej premávky,“ vysvetľovali Droba a Chren.

Podporu však nezískal ich pozmeňujúci návrh, aby vodič na križovatke odbočujúci vpravo mohol pokračovať v jazde aj v prípade, že svieti červená. Nesmel by však ohroziť ďalších účastníkov cestnej premávky, a to ani v jazde za križovatkou. „Jazda cez križovatku sa stane plynulejšia,“ vyhlasovali poslanci.

Droba a Chren neuspeli ani s návrhom, že ak bude cyklistu obiehať automobil, bude musieť od neho dodržať minimálnu vzdialenosť aspoň 1,5 metra. Droba priznal, že v prípade nehody sa vzdialenosť bude dokazovať ťažko, chcel však upozorniť na to, že na cestách nie sú len automobily.

Dvojica poslancov do tretice neuspela ani s návrhom, podľa ktorého by sa vodič mohol na križovatke otáčať vždy, ak to nezakazuje dopravná značka. V súčasnosti je možné sa otáčať len vtedy, ak to značka dovoľuje. Droba a Chren takto chceli docieliť, aby v prípade, že šofér zle odbočil, resp. už nemá šancu preradiť sa do správneho pruhu, mohol by vykonať tento manéver a vyhnúť sa tak často pridlhej obchádzke. „V zásade to môže šetriť čas a pohonné hmoty,“ tvrdili poslanci.

Podmienky prihlasovania taxíkov sa zmiernia

Do koncesie ako vozidlo taxislužby sa bude dať prihlásiť auto, ktoré má najviac osem rokov od uvedenia do prevádzky. Počet najazdených kilometrov nebude hrať žiadnu úlohu. Vyplýva to z pozmeňujúceho návrh poslanca za Smer Borisa Suska, ktorý predložil k novele zákona o cestnej premávke.

Parlament jeho návrh i právnu normu ako celok schválil. Susko tak zmierňuje podmienky prihlasovania taxíkov, keďže podľa platného zákona bolo možné zaevidovať do koncesie ako vozidlo taxislužby len také vozidlo, ktoré má najviac päť rokov od uvedenia do prevádzky alebo najazdených najviac 100-tisíc km s benzínovým alebo hybridným pohonom, alebo najviac 150 000 km s naftovým motorom.

Kritérium najazdených kilometrov Susko podľa vlastných slov zo zákona vypúšťa preto, lebo ho nepovažuje za objektívne. Navrhnutú úpravu Susko vníma ako kompromisné riešenie, ktoré zohľadňuje požiadavky prevádzkovateľov taxislužieb a požiadavkami na bezpečnosť vozidiel taxislužby.

Po podpísaní prezidentom nové pravidlá nadobudnú účinnosť 30. novembra. Konania na udelenie koncesie na taxislužbu začaté a právoplatne neukončené pred 30. novembrom sa dokončia podľa doterajších predpisov.

36 debata chyba
Viac na túto tému: #pokuty #taxi #cestný zákon