Kandidáti skúšajú úspešnú stratégiu

Do vypuknutia oficiálnej prezidentskej kampane zostáva necelých šesť týždňov, niektorí kandidáti na post hlavy štátu už vyrazili do miest a obcí medzi voličov. Detailnejšie však svoju volebnú stratégiu neprezrádzajú. Tá sa môže sčasti meniť podľa aktuálneho vývoja.

20.01.2014 12:00
prezidentský palác, bratislava, putin, prezident Foto: ,
Oficiálna prezidentská kampaň sa začne o necelých šesť týždňov.
debata (6)

Oficiálna kampaň sa začne v piatok 28. februára. Boj o voliča sa skončí vo štvrtok 13. marca ráno a potom nastane dvojdňové moratórium, keď už presviedčanie voličov za alebo proti zákon zakazuje.

Odborník na reklamu a marketing Michal Ruttkay povedal, že dôležité je správne dávkovanie a definovanie cieľov. „Správna volebná stratégia existuje, ale nedá sa povedať, že by bola rovnaká pre všetkých. Ktorá bola správna, sa ukáže až po voľbách,“ uviedol Ruttkay. Podľa neho bude dôležité, aby sa kandidáti dokázali odlíšiť a kontinuálne komunikovať.

Sociológ Pavel Haulík považuje posledných 13 dní za kľúčové obdobie kampane, keď sa budú v elektronických médiách odohrávať diskusie kandidátov. Prvé kolo 15. marca označil za primárky o druhom postupujúcom kandidátovi popri kandidátovi Smeru Robertovi Ficovi.

„V týchto voľbách veľmi veľa závisí od tvorivosti kandidátov a ich tímov, ale aj od náhody, ako sa veci vyvinú vzhľadom na to, že ponuka je na naše pomery extrémne široká,“ mienil Haulík.

Málo prieskumov

Zatiaľ nie je oficiálne známy žiadny prieskum popularity kandidátov po ich registrácii. Otázkou je, či sa budú voliči viac prikláňať ku skupine piatich či šiestich najsilnejších kandidátov spomedzi pätnástich. Podľa Haulíka úlohu tohto typu môžu prieskumy zohrať, keďže kandidátov je veľa a nie je jasný favorit na druhé kolo popri Ficovi. „Práve preto je podivuhodné, že prieskumy nie sú. Všetko je to v kalných vodách a neusudzuje sa podľa empirických poznatkov. Je to veľké mínus kampane. Keby prieskumy boli, možno by aj obsah kampane bol nasmerovaný tam, kde volič cíti silné alebo slabé miesto, a obsahovo by to mohlo byť oveľa zaujímavejšie. Dnes sa však strieľa naslepo,“ zhodnotil Haulík.

Viacerí kandidáti využili víkend na prítomnosť medzi voličmi. Premiér Fico mal plánované akcie na hornej Nitre, otváral tiež novú hasičskú stanicu v Topoľčanoch. Včera bol na spomienkových podujatiach na výročie vypálenia obcí Kľak a Ostrý Grúň. Hovorkyňa Smeru Monika Počátková na otázku, kedy začne Fico s mítingami, odpovedala, že bez ohľadu na prezidentskú kampaň si Smer aj tento rok, ako tradične v marci, pripomenie MDŽ akciami po celom Slovensku. Mali by sa začať prvý marcový týždeň. Detailnejšie sa Smer k postupu v kampani nevyjadril. „Stratégiu kampane z taktických dôvodov nebudeme prezrádzať,“ podotkla Počátková.

Taktika sa neprezrádza

Kandidát KDH, Mostu-Híd a SDKÚ Pavol Hrušovský tiež o stratégii nehovorí. Podľa jeho hovorcu Martina Krajčoviča je naplánovaná tak, aby bola úspešná. Cez víkend Hrušovský volebné aktivity nemal. Bol gratulovať starému priateľovi, ktorý sa dožil 97 rokov. Podľa Krajčoviča Hrušovský sa s občanmi stretáva od podpisovej petičnej akcie. Záverečnú fázu turné po Slovensku začne koncom januára.

Kandidát Andrej Kiska sa najbližšie stretne s občanmi vo štvrtok v Michalovciach a v piatok v Levoči. Podľa manažéra kampane Tomáša Lehotského stratégia kampane vychádza z toho, že Kiska je nezávislý kandidát, za ktorým nestoja strany ani sponzor, a „ani nemôže na kampaň zneužívať vládnu funkciu“.

Prezidentský kandidát Radoslav Procházka povedal, že obrie mítingy podľa vzoru Smeru neplánuje a s občanmi sa stretáva pravidelne od leta minulého roka. V sobotu bol na výstave psov v Trenčíne a na mestskom plese v Prievidzi. Včera začal stretnutia v Žiline a poobede sa premiestnil do Košíc.

Kandidát Milan Kňažko začína mítingy s voličmi v utorok v Košiciach. Každý deň počas turné absolvuje stretnutia vo väčšom a menšom meste alebo obci. „Aktivity sa budú do konca kampane upravovať a prispôsobovať situácii. K stratégii, akou sa chceme odlíšiť od ostatných kandidátov, sa vyjadriť nechcem, pretože by prestala byť našou internou stratégiou,“ povedal šéf jeho volebného štábu Martin Lengyel.

Kandidát Ján Čarnogurský v týchto dňoch postupne absolvuje stretnutia so županmi, aby sa dozvedel o problémoch v krajoch, a svoje zistenia bude konfrontovať na stretnutiach s občanmi. Cez víkend sa venoval právnemu problému Oskara Dobrovodského z Malaciek.

Sociológ Haulík považuje možnosti rozšíriť voličský okruh cez priame kontakty s ľuďmi za veľmi obmedzený aj preto, že kandidátov je veľa. Mítingy s ľuďmi označil za zaujímavú aktivitu v prípade, ak sa dostane aj do médií, lebo „inak sa to rozplynie vo vetre“.

Odborník na reklamu Ruttkay by nevedel povedať, kto z kandidátov zatiaľ robí profesionálnu kampaň, vedel by však povedať, kde sa zúčastňujú profesionálne tímy. Tie podľa neho vidno u Fica, Kisku a Čarnogurského.

Z plejády 15 kandidátov budú viacerí asi len do počtu a ťažko u nich počítať s prekvapujúcim úspechom. Na otázku, čo by mali oni robiť v kampani, Ruttkay odvetil, že ich cieľ je reálne iný ako byť zvolený a musia to dobre vedieť. „Zrejme sledujú niečo iné, musia sa tým asi len dobre zabávať a užívať si tú chvíľu slávy, ktorá príde,“ dodal odborník.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #kandidáti #prezidentské voľby 2014 #stratégia volieb