S klientskymi centrami pribudli na východe aj problémy

Už aj na východe Slovenska budú mať ľudia jednoduchší prístup k úradníkom. V Stropkove a vo Svidníku v piatok otvorili ďalšie klientske centrá, v ktorých si obyvatelia týchto okresov vybavia všetko od vodičských a občianskych preukazov cez "techničáky" áut až po záležitosti týkajúce sa úradu práce či Sociálnej poisťovne.

02.02.2014 16:00
Robert Fico, Svidník, ESO Foto: ,
Premiér Robert Fico sa zúčastnil v piatok na otvorení klientských centier v Stropkove a vo Svidníku.
debata (4)

V Stropkove v čerstvo zrekonštruovanej budove okresného úradu, kde klientske centrum sídli, bola predtým len Sociálna poisťovňa a úrad práce. Teraz tam stačí prísť, zobrať si číslo a po zavolaní vybaviť takmer všetku svoju agendu v príslušnej kancelárii. „Tu sme z troch adries urobili dve, ročne ušetríme 23-tisíc eur. Nepodarilo sa nám premiestniť lesný a katastrálny úrad, ktorý potrebuje množstvo priestorov na dokumenty. Všetko ostatné majú občania okresu Stropkov na jednom mieste a pre kataster sme tu zriadili podateľňu,“ povedal v piatok pri otvorení klientskeho centra premiér Robert Fico. Vo Svidníku sa podarilo spojiť do jedného dokonca až päť miest.

Minister vnútra Robert Kaliňák podotkol, že klientske centrá v Stropkove a vo Svidníku sa podarilo otvoriť najmä vďaka spolupráci prednostov okresných úradov a primátorov miest. Nie všade je to však ideálne. „Zatiaľ dva najväčšie problémy máme v Prešove, kde komunikácia viazne a pružnosť je trochu obmedzená, a vo Vranove nad Topľou, kde je situácia najhoršia. Tam ide o jeden z prípadov, keď budovu mesto nevrátilo späť štátnej správe, ale bola predaná súkromnej firme. Tam má občan zatiaľ ďaleko k tomu, aby mohol využívať kvalitné služby štátu,“ uviedol Kaliňák.

Reforma ESO by v prípade Stropkova mala priniesť úsporu 32 percent ročne. Navyše je podľa ministra vnútra úspechom, že náklady na prestavbu budovy zodpovedajú práve tejto úspore. „Rozdiel je aj v tom, že predtým museli obyvatelia Stropkovského okresu prejsť od autobusovej stanice dva kilometre, aby si vybavili doklady, teraz to majú v centre mesta a je to omnoho pohodlnejšie,“ uzavrel Kaliňák. Dodal, že ďalšie klientske centrá v Prešovskom kraji otvoria v Kežmarku, Starej Ľubovni a Snine.

Možnosť vybaviť si všetko pod jednou strechou oceňujú aj Stropkovčania. „Keď sme vybavovali doklady a iné veci predtým, bolo to ďaleko od centra mesta. Takže je to určite lepšie aj pre starších ľudí. Navyše ak sa dosiahne úspora, je to ďalšie plus. Takto to malo fungovať už dávno,“ myslí si Stropkovčanka Dana Lehotská. „Ja síce nepotrebujem často chodiť za úradníkmi, ale, samozrejme, že je lepšie, ak je všetko na jednom mieste. Predtým to bolo až na druhom konci Stropkova a ľudia museli behať hore-dolu,“ povedala Mária Kalafová.

Premiér v piatok ocenil, že klientske centrá sa neotvárajú spôsobom „od západu na východ, ale otvárajú sa v podobnom tempe aj na východe Slovenska“. „Rovnako, ako sme to už urobili v Nitre a Galante. Cieľom reformy ESO je nielen šetrenie financií, ale aj priblíženie výkonu miestnej štátnej správy občanovi,“ zdôraznil Fico. Reforma ESO je podľa neho najväčšia reforma miestnej štátnej správy od 90. rokov. A ako dodal, integrované okresné úrady sa stanú najdôležitejším centrom a predstaviteľom výkonu štátnej správy v príslušnom regióne. Premiér očakáva po skončení celej reformy ročnú úsporu 700 miliónov eur. Podľa neho sa zatiaľ plány v tejto oblasti napĺňajú podľa predstáv, tento rok by mali úspory dosiahnuť dokopy 200 miliónov eur.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Robert Fico #reforma verejnej správy #klientske centrum