Kritika odtiaľ potiaľ, odkázali pacientom lekári

Kritika od pacientov všetkým lekárom zrejme nevonia. Až tak, že lekárska komora zaplatila právnikov, ktorí vypracovali manuál, ako majú žiadať o vymazanie poznámok pacientov na internetových fórach. Ak nepochodia, právnici ponúkajú spísanie žaloby na súd alebo vymáhanie odškodného.

24.02.2014 20:00 , aktualizované: 25.02.2014 08:00
Lekár, doktor Foto:
Lekárom sa kritika pacientov na internetových fórach nepozdáva.
debata (107)

Sociologička to nehodnotí ako dobrý krok. Poukazuje na to, že referencie verejnosti sú bežným trendom aj v iných oblastiach a lekári by mali kritiku verejnosti, pokiaľ nie je vulgárna, podľa nej zniesť.

Na internete existuje viacero portálov a majú niekoľkotisícovú databázu lekárov. Sú prehľadné a dá sa v nich jednoducho orientovať. Pacienti môžu na nich hodnotiť doktorov po celom Slovensku. Vyhľadať si ich môžu podľa mena, bydliska alebo špecializácie. Hviezdičkami alebo percentami klasifikujú prístup lekára, najmä správanie personálu ambulancie, spokojnosť s vyšetrením aj liečbou. Pridávajú aj slovné komentáre a opisujú vlastné príbehy. Lekári môžu na jednotlivé príspevky reagovať, väčšinou to nevyužívajú.

Niektorí lekári sa obrátili na lekársku komoru, aby negatívne hodnotenia riešila. Tá to posunula právnickej kancelárii Ondreja Škodlera. Advokáti vypracovali pre lekárov postup, ako majú žiadať o odstránenie hodnotení z internetu. Ak prevádzkovateľ webu neodpovie, majú kontaktovať kanceláriu, ktorá posúdi ďalšie kroky na ochranu osobných práv vrátane žaloby alebo aj žiadosti o odškodné. Rady zverejnili v časopise pre lekárov.

Webovú stránku lekar.sk spravuje spoločnosť Naši lekári, ktorej majiteľom je Martin Šujan. Ten tvrdí, že ide o pacientsky projekt. Vie, že doktorom sa niektoré hodnotenia nepáčia. „Keď vznikla táto stránka, tak niektorí lekári boli veľmi nahnevaní, dokonca sa aj vyhrážali. Teraz mám pocit, že si už trochu na to zvykli, hoci aj dnes to skúšajú s právnikmi,“ povedal Šujan. Podotkol, že občas sa stane, že vyjdú v ústrety právnikom, keď ide o oprávnenú sťažnosť. Ako napríklad, keď pacient poukazoval na kapitačné platby lekára, ten však kapitačnú platbu od zdravotnej poisťovne nedostával. Doteraz však mali len jeden prípad, keď museli na základe rozhodnutia polície komentár odstrániť. Šujan tvrdí, že kontrolujú každé jedno hodnotenie a vymazávajú ho vtedy, ak sú v ňom vulgarizmy a vyhrážky.

Slovenská lekárska komora vysvetlila, že internetové portály s hodnoteniami pacientov nesleduje. Považuje ich za neodborné a subjektívne. Dodala, že lekárom iba sprostredkováva právnu pomoc v advokátskej kancelárii Škodler & Partners. Právnik Zdenko Seneši z tejto firmy povedal, že pri niektorých žiadostiach o stiahnutie hodnotení boli úspešní.

Mnohé reakcie na internetových stránkach sú pritom pozitívne. Pacienti lekárov chvália, ďakujú im za prístup a starostlivosť a odporúčajú ich do pozornosti aj iným. Asi jednu tretinu tvoria lekári, s ktorými sú ľudia nespokojní. Kritizujú hlavne ich prístup, arogantné správanie, neochotu komunikovať, ale aj nesprávne stanovenie diagnózy, vyčítajú aj komplikácie pri liečbe alebo po operáciách.

Takéto reakcie považuje advokátska kancelária za neobjektívne a zavádzajúce, ktoré môžu lekárovi spôsobiť majetkovú aj nemajetkovú ujmu. V časopise určenom pre lekárov advokáti vysvetľujú, že lekár sa môže brániť žalobou na ochranu osobnosti a žiadať pritom aj odškodné.

Komerčný právnik Stanislav Pavol si myslí, že o práve na ochranu osobnosti možno hovoriť vtedy, ak ide o prejavy neslušného charakteru, dehonestáciu človeka v písomnej forme alebo vo forme fotografie či zvukovej nahrávky. „Ak niekto vyjadruje svoj osobný názor v rámci spoločenských konvencií a slušnosti, tak vtedy už je na posúdenie, či to je na ochranu osobnosti, alebo nie. O tejto otázke potom vždy rozhodne súd,“ vysvetľuje Pavol.

Za obsah portálu je podľa Pavla zodpovedný prevádzkovateľ, a pokiaľ je komentár vulgárny a dehonestujúci, tak by ho mal odstrániť. „Ak je to hodnotiaci úsudok v rámci spoločenských konvencií, tak nie je dôvod na vymazanie príspevku. Je na prevádzkovateľovi portálu, či vyhovie požiadavke lekára,“ dodáva.

Juraj Herda z Občianskeho združenia Slovenský pacient považuje tieto portály za dobré a podľa neho plnia určitú službu. „Aj keď môžu mať aj nežiaduce účinky, to znamená, že niektoré hodnotenia môžu zraňovať. Zatiaľ tu nemáme lepší model a je otázka, ako sa s tým vysporiadať,“ myslí si. Zdravotníctvo má byť orientované na pacienta, a ak také portály vznikajú, to znamená, že tu hodnotiaca funkcia chýba a niečo zlyháva.

„Ak sa tento spôsob lekárom nepáči, tak nech navrhnú niečo, čo bude rovnako dobré. Urobte funkčnú etickú komisiu, prijímajte žiadosti od pacientov, odpovedajte ľuďom do 24 hodín, komunikujte s Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, riešte každú vec zvlášť, buďte citliví k pacientom. A potom nemusia byť také portály ako lekar.sk,“ uzavrel Herda.

Podľa sociologičky Silvie Porubänovej internetová komunikácia slúži osobnému monitoringu služieb. „Ľudia sa na základe referencií iných rozhodujú, ktorého lekára si vyberú. Mnohokrát ide o doplnkové testovanie toho, čo už sme mnohokrát počuli niekde či prečítali si a chceme si to potvrdiť,“ povedala Porubänová.

Ako príklad uviedla voľbu medzi dvomi výbornými lekármi. „Pacient sa rozhoduje pre toho, kto má viac skúsenosti alebo viac pozitívnejších reakcií. V konečnom dôsledku to nemusí byť jediné kritérium. Internetové hodnotenia skôr pomáhajú v definitívnom utvrdení voľby,“ konštatuje sociologička. Poukazuje na to, že aj keď pre lekára môže byť kritika nepríjemná, väčšinou na webe prevládajú pozitívne reakcie.

Porubänová si preto nemyslí, že sú tieto portály na škodu. „Takýmto spôsobom sa testujú aj služby v iných oblastiach, tak prečo nie aj pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti,“ pýta sa sociologička.

Najväčší portál lekar.sk s databázou takmer 30-tisíc lekárov má viac než 62-tisíc hodnotení. Ďalší poradlekara.sk uvádza databázu 22-tisíc lekárov s 1 045 hodno­teniam. Weby znamylekar.sk a tvojlekar.sk neuvádzajú, akou veľkou databázou disponujú.

© Autorské práva vyhradené

107 debata chyba
Viac na túto tému: #kritika #lekári #pacienti