Kde skončia železniční hasiči?

Závodní hasiči na železniciach sa boja o svoju budúcnosť. Železničné spoločnosti si dali vypracovať analýzy, či vôbec takúto profesiu potrebujú. Ich výsledky zatiaľ nie sú v prospech požiarnikov a hrozí, že časť požiarnych útvarov zanikne. Na železniciach pritom fungujú už 60 rokov.

10.03.2014 13:00
zeleznica, vlak, vykolajenie, havaria, rimavska... Foto: ,
Železniční hasiči majú ročne vyše 200 výjazdov a pomáhajú pri železničných nešťastiach, nehodách či rôznych ekologických katastrofách.
debata (18)

Bezpečnosť na koľajniciach mali doteraz na starosti Železnice Slovenskej republiky, ktoré mali so závodnými hasičmi zmluvu. Podľa ich hovorkyne Martiny Pavlikovej náklady na túto službu boli vlani štyri milióny eur. Zmluva so železnicami sa k 31. marcu končí. Železničnú dopravu na Slovensku zabezpečuje aj ZSSK a Cargo a tie si odteraz otázku bezpečnosti budú riešiť samostatne.

Závod protipožiarnej ochrany železníc má dnes šesť útvarov. Bratislavský, novozámocký a košický útvar majú po vypršaní zmluvy prejsť pod ZSSK. Útvary vo Zvolene, Žiline a Čiernej nad Tisou majú spadať pod Cargo.

„V tichosti nás likvidujú. Vedenie s nami nehovorí. Občas nám odborári ťahajú medové motúzy popod nos, ale my už sme stratili nádej. Robota nás baví, ale stratili sme všetok elán. Myslím, že skončíme na úrade práce, pritom niektorí tu robia viac ako 30 rokov,“ povedal k situácii závodný hasič pod podmienkou zachovania anonymity.

Železničné spoločnosti si dali vypracovať analýzy, ktoré zisťujú mieru požiarneho rizika na ich úsekoch. Majú im potvrdiť, či závodných hasičov vôbec potrebujú. Tieto analýzy však vychádzajú v neprospech požiarnikov. „Ešte nemáme rozhodnutie, ale na 99 percent je isté, že končí útvar vo Zvolene a v Žiline a tiež časť útvaru v Čiernej nad Tisou. Podľa analýz Carga totiž na železniciach nie sme potrební,“ vysvetľuje veliteľ žilinského požiarneho útvaru Tibor Pajtina.

Cargo analýzu priznáva. „Tam, kde to bude opodstatnené, máme záujem a povinnosť zriadiť a prevádzkovať závodný hasičský útvar. K existencii jednotlivých útvarov sa definitívne ešte nemôžeme vyjadrovať,“ tvrdí Martin Halanda, hovorca Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia. Rozhodnutie by podľa neho malo padnúť tento týždeň. O prepúšťaní zatiaľ nechcú hovoriť ani Železnice SR.

Hasiči analýzy spochybňujú. Podľa nich sú v nich účelovo vyberané prevádzky s čo najmenším požiarnym zaťažením, kde je predpoklad malého rizika. Čo umožňuje rušenie hasičských jednotiek. Podľa hovorcu Carga je to však absolútny nezmysel.

Iná situácia je v ZSSK. Ako nám potvrdila riaditeľka odboru komunikácie Jana Morháčová, z ich analýzy vyplynulo, že závodných hasičov potrebujú. „Od apríla si od Železníc SR prenajímame spolu 105 požiarnikov,“ hovorí Morháčová.

Aký bude osud ďalších útvarov vo Zvolene, v Žiline a Čiernej nad Tisou, je zatiaľ otázne. Riešením by mohol byť aj prechod pod ministerstvo dopravy, o čom uvažujú hasiči. „Tým by sa vyriešila situácia, pre ktorú spoločnosť zasahovať, alebo nezasahovať, či musí, alebo nemusí mať hasičov. Napríklad rušeň je spoločnosti ZSSK, vagóny patria Cargu a nehoda sa stane na koľajach ŽSR. Pre ktorú spoločnosť sa vlastne vykonáva daný zásah?“ pýtajú sa hasiči v otvorenom liste, ktorý zverejnili na svojej webovej stránke. Ministerstvo dopravy o tomto návrhu ani neuvažuje, vraj by nijako nevyriešil daný problém.

Závodní hasiči majú ročne vyše 200 výjazdov a pomáhajú pri železničných nešťastiach, nehodách či rôznych ekologických katastrofách. „Nepatríme pod Hasičský a záchranný zbor. Nikto o nás nevie. Často o nás nevedia ani rušňovodiči. Pýtajú sa nás, či na Slovensku naozaj máme železničných hasičov. Pritom pri havárii by nám mohli okamžite zavolať. Náš závod oslávil už 60 rokov vzniku a nevedia o nás ani na železniciach. To je absurdné,“ píšu hasiči ďalej v liste.

V prípade, že by boli prepustení, ich úlohy by zrejme prebral Hasičský a záchranný zbor. Železniční požiarnici sa bránia, že na výkon tohto povolania majú špeciálne školenia a bohaté skúsenosti. Hovorkyňa prezídia hasičského zboru Silvia Jančovičová uviedla, že ich príslušníci bežne zasahujú pri udalostiach, ktoré spadajú pod závodných hasičov. Preto si myslí, že ich kompetencie by mohli prebrať. Ak by sa tak stalo, bez práce by sa ocitlo okolo 200 ľudí.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #železniční hasiči