Auto zavolá pomoc po nehode samo

Keby sa po dlhom čakaní na pomoc sám nedostal z havarovaného auta v priekope, nikto by si ho tam nevšimol. Muž (30) zo Starej Ľubovne koncom januára dostal na mokrej a šmykľavej ceste hodiny.

18.03.2014 14:00
záchranári, nehoda Foto: ,
Nové zariadenie eCall bude automaticky volať záchranárov k nehode.
debata (5)

Aj napriek jeho snahe udržať auto na vozovke, skončil mimo nej. So zlomeným rebrom a poriadne doudieraný sa vyškriabal späť na cestu a odtiaľ stopom do nemocnice.

Takéto situácie by už od budúceho roka nemali byť také časté. Európsky parlament totiž schválil nariadenie, aby všetky nové osobné autá boli povinne vybavené systémom tiesňového volania eCall, ktorý v prípade nehody automaticky zalarmuje záchranárov. Podľa signálu sa bude dať určiť aj presná poloha auta, čím by sa skrátil čas, za ktorý sa záchranári dostanú k havárii.

„Systém eCall bude bezplatný pre všetkých vodičov v Európe bez ohľadu na ich auto,“ vraví česká europoslankyňa a spravodajkyňa nariadenia Olga Sehnalová. Tvrdí, že tento jednoduchý systém je schopný každý rok zachrániť 2 500 životov a v desiatkach tisícov prípadov by sa mohla významne znížiť závažnosť zranení, a to vďaka rýchlejšiemu zásahu lekárov. Jedna zo slovenských europoslankýň Monika Smolková je za to, aby sa nariadenie ešte sprísnilo. „Apelujem, aby neostalo len pri osobných vozidlách, ale aby sa táto povinnosť vzťahovala aj na motocykle, autobusy a iné dopravné prostriedky v záujme ochrany života a zdravia účastníkov cestnej premávky,“ žiada.

Zariadenie by mali podľa schváleného návrhu začať montovať automobilky do všetkých osobných áut, ale aj malých úžitkových automobilov najneskôr od októbra budúceho roka. Palubná jednotka eCall by podľa Európskej komisie mohla stáť približne sto eur. Či sa to skutočne v uvedenom termíne podarí presadiť v praxi, isté zatiaľ nie je. Výrobcovia áut systém ešte len vyvíjajú a nechcú komentovať, či ovplyvní konečnú cenu automobilov.

„V tejto fáze je predčasné vyjadrovať sa k tomu, v akej miere sa plnenie tohto predpisu prejaví v úprave konečnej ceny pre zákazníka,“ uviedol hovorca žilinskej Kia Motors Slovakia Jozef Bačé. I keď závod technológiu eCall ešte len vyvíja, s dodržaním termínu vraj problém nebude. Podobne sa k cene nevedel vyjadriť ani Volkswagen Slovakia, pre ktorý pripravuje nový systém spoločnosť Porsche. Vodiči jazdených vozidiel však majú smolu, zatiaľ sa nepredpokladá, že by vyvíjali podobné zariadenie, ktoré by sa dalo do nich dodatočne domontovať.

Dopravný analytik Jozef Drahovský novinku víta. „Principiálne je to veľmi dobré zariadenie,“ myslí si. Sám si spomína na nehodu, ktorá sa mohla skončiť inak. „Vodič nezvládol riadenie na diaľnici a vletel do kukurice. Bol zranený, nedokázal si privolať pomoc a nakoniec v aute zomrel. Toto zariadenie by mu jednoznačne zachránilo život,“ dodáva Drahovský.

Údaje, ktoré bude zhromažďovať eCall sa však nemajú týkať len nehody a aktuálnej polohy. Zaznamenaná v nich bude aj trieda vozidla, používané palivo, čas kolízie a presný smer jazdy či počet zapnutých bezpečnostných pásov. Brusel však zároveň sľubuje, že autá napriek novej technológii nebude možné nepretržite sledovať.

Keďže nariadenie už schválil Európsky parlament, v súčasnosti sa čaká už len na vyjadrenie Rady EÚ, ktorú tvoria príslušní ministri členských štátov. Tí môžu text podporiť alebo navrhnúť zmeny, o ktorých by ešte následne rokoval Európsky parlament. Poslanci už avizovali, že v prípade potreby dlhšieho testovania eCallu by boli ochotní vyjsť v ústrety automobilkám a termín o niečo posunúť.

Okrem prípadov, keď vrak havarovaného auta ostatní vodiči nevidia, hrá významnú úlohu pri záchrane zranených aj ochota okolojazdiacich šoférov. Podľa polície, ktorá robila v októbri minulého roka preventívnu akciu so simulovanou nehodou, zastavuje s odhodlaním pomôcť až každý šiesty vodič. „Naším zámerom bolo zistiť, ako sú naši vodiči schopní poskytovať prvú pomoc, ako sú všímaví a či si vedia plniť svoju zákonnú povinnosť poskytovania prvej pomoci. Najčastejšou výhovorkou bolo, že si nehodu nevšimli,“ popisuje akciu riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu v Starej Ľubovni Pavol Pastirčák. Pripomína, že pomoc je povinný poskytnúť vždy a každý. „Trestný zákon jednoznačne hovorí o trestnom čine v prípade neposkytnutia pomoci,“ mieni Pastirčák.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #nehoda #auto #Európsky parlament #eCall