Bilbordy o sexuálnej výchove musia stiahnuť alebo prelepiť

Bilbordy o sexuálnej výchove, ktoré prekrútili slová zdravotníckej organizácie, sa už o pár dní nebudú vylepovať.

23.03.2014 17:00
reklama, bilbord Foto: ,
Slogan, ktorý varuje pred sexuálnou výchovou batoliat a škôlkarov, preveruje rada pre reklamu.
debata (12)

Tie, ktoré stoja, sa musia upraviť. Rozhodla o tom Rada pre reklamu, ktorá konštatovala, že táto reklama nie je etická. Rozhodnutie však bude musieť doručiť len firme, ktorá bilbordy prenajala. Zadávateľ reklamy totiž neodhalil svoju totožnosť.

Kontroverzná reklama sa v uliciach miest objavila asi pred dvoma týždňami. Text na bilborde varuje pred skorou sexuálnou výchovou batoliat a detí do štyroch rokov. Tá má učiť „potešenie z dotýkania sa svojho tela, skorú detskú masturbáciu“. Ide o citáciu z dokumentu Svetovej zdravotníckej organizácie z roku 2010. Viacerí ľudskoprávni aktivisti konštatovali, že ide o časť vytrhnutú z kontextu a zámerné prekrúcanie faktov. Rada pre reklamu vo štvrtok rozhodla, že takýto text na verejné bilbordy nepatrí.

Riaditeľka rady Eva Rajčáková vraví, že komisia rozhodla o porušení etického kódexu z troch dôvodov. „Reklama nebola pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi najmä preto, že obsahuje informácie, ktoré môžu ovplyvniť aj iné cieľové skupiny, ako len tie, pre ktoré je to komunikačné posolstvo určené, napríklad deti,“ vysvetľuje. Komisia sa podľa Rajčákovej zhodla, že hovoriť o tejto problematike je vhodné skôr na odbornej diskusii ako cez verejné bilbordy.

Problém bol aj v tom, že reklama je skrytá a nebolo jasné, čo sa ňou sledovalo. „Nebolo možné určiť, kto je zadávateľom reklamy, alebo či ide o reklamu a čo je jej posolstvom,“ spresnila Rajčáková. Komisii, ktorá etickosť reklamy posudzovala, tiež prekážalo, že na pozadí sloganu bolo zobrazené malé dieťa.

Hoci sa rada snažila dopátrať, kto si takúto reklamu objednal, nepodarilo sa jej to. Dostala len anonymný list, ktorý mal byť od zadávateľa. S takýmto prístupom sa rada ešte nestretla. Rozhodnutie na úpravu reklamy a výzvu na zamedzenie jej ďalšieho šírenia pošlú firme, ktorá bilbordy prenajíma. „Časový limit na to stanovený nemá, ale ak sa zadávateľ rozhodne, že sa bude správať eticky, a pristúpi k rozhodnutiu komisie, zo skúseností vieme, že to dokáže vyriešiť v priebehu týždňa,“ dodala Rajčáková.

Pravda pred časom zisťovala, kto za kontroverznou kampaňou stojí. Dištancovali sa od nej viaceré konzervatívne organizácie ako Fórum života, Aliancia za rodinu či Jana Tutková z centra pre bioetickú reformu. Robert Mátéffy z Inštitútu Leva XIII. na otázku odpovedať odmietol.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #sexuálna výchova #bilbord