Prenajme si Slovensko nové stíhačky? Obrana to zvažuje

Slovenské bojové letectvo, ktoré v ostatných rokoch zápasí o prežitie, dostane druhú šancu. A to buď vo forme spoločnej obrany neba s niektorým zo susedných štátov, nákupom nových lietadiel, alebo aj vrtuľníkov, alebo prenájmom lietadiel. Tieto možnosti obsahuje dokument ministerstva obrany, ktorým sa má v najbližších rokoch riadiť jeho letectvo.

01.04.2014 15:45 , aktualizované: 02.04.2014 09:00
Mig-29, stíhačky, lietadlo, armáda, letectvo Foto: ,
Stíhačky Mig-29, ktoré už dosluhujú, by Slovensko mohlo v budúcnosti nahradiť prenajatými lietadlami Jas-39 Gripen alebo F16.
debata (12)

Podrobnosti materiálu známe nie sú, no ministerstvo ho odprezentovalo expertom v oblasti vojenského letectva a tiež politikom, ktorí sa obranou zaoberajú. „Po vyhodnotení ich pripomienok sa budeme snažiť o to, aby koncepcia letectva odzrkadľovala politický aj odborný konsenzus,“ povedala hovorkyňa rezortu Martina Balleková.

Armáda v súčasnosti využíva dosluhujúce stíhačky MiG-29. Podľa oficiálnych vyjadrení má k dispozícii 12 strojov, no použiteľných je len pár. Expremiérka Iveta Radičová, ktorá bola aj dočasne poverenou ministerkou obrany, hovorila o dvoch bojaschopných kusoch s tým, že tretia stíhačka je záložná. Keďže minister obrany Martin Glváč viackrát uviedol, že Slovensko na nákup nových lietadiel nemá, najviac sa hovorí o ich prenájme. Takýto systém využíva aj susedné Česko, ktoré si dlhodobo požičiava švédske nadzvukové stíhačky Jas-39 Gripen. Okrem tých by Slovensko mohlo využiť druhého dodávateľa, s ktorým Česi rokovali. Ide o americké stíhačky F16, ktoré zas využíva napríklad Poľsko.

Bývalý vojenský pilot a vysoký armády funkcionár Peter Švec hovorí, že Slovensko už dnes nie je schopné dostatočne zabezpečovať vzdušný priestor, keďže stíhacie letectvo je extrémne drahé. Chýba kvalitná technika aj nalietané hodiny. Podľa neho je možným riešením prenájom, možnosť spoločnej ochrany vzdušného priestoru s iným štátom, považuje za nereálnu. „Aby bola spoločná ochrana výhodná aj z ekonomického hľadiska, muselo by ísť o širšiu spoluprácu a bolo by potrebné spojiť obyvateľstvo asi desiatich štátov s približne 130 miliónmi ľudí. Až vtedy by to malo zmysel,“ tvrdí Švec.

Rezort obrany sľubuje, že ak sa rozhodne, že lietadlá si budeme prenajímať, bude sa snažiť vyrokovať čo najnižšiu cenu. „Po schválení koncepcie budú vyhlásené medzinárodné tendre. V prípade, že bude možnosť spoločného verejného obstarávania s iným štátom, ktorá bude efektívna, nebudeme sa tomu určite brániť,“ vraví Balleková.

Exminister obrany Martin Fedor upozorňuje, že tu ministerstvo zaspalo. Česká vláda totiž len začiatkom minulého mesiaca odobrila predĺženie nájmu Gripenov do roku 2027. Podľa kontraktu zaplatí za používanie 14 strojov 550 miliónov eur. „Keby sme boli postupovali spoločne s Českom, mohlo to byť efektívnejšie a výhodnejšie pre oba štáty,“ tvrdí Fedor. Chce tiež naliehať, aby ministerstvo predložilo rozvojové plány celej armády.

Koncepcia, ktorú pripravuje obrana, by mala byť hotová podľa hovorkyne do niekoľkých týždňov. Týkať sa má nielen stíhacieho, ale aj dopravného letectva, vrtuľníkov či radarov, ktorým sa tiež končí životnosť. „Nastavená je tak, aby zohľadňovala ekonomické možnosti rezortu,“ dopĺňa Balleková. Glváč počas svojho ministrovania už raz letectvo vynovoval. Na konci roku 2012 kúpil dve nové dopravné lietadlá typu L410 za takmer desať miliónov eur.

Pôvodnú agentúrnu správu nahradil autorský článok denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #armáda #ministerstvo vnútra #letectvo #stíhačky #Martin Fedor