Učitelia robia učebnice aj na kolene

Školy majú už šesť rokov učiť po novom, na niektoré predmety im však stále chýbajú nové učebnice. V základných školách a na gymnáziách nemajú celkovo 11 učebníc, na dve z nich sa pripravuje verejné obstarávanie.

14.04.2014 13:00
učiteľ, škola, trieda, žiak Foto:
Mnohí učitelia používajú pri vyučovaní aj staré učebnice.
debata (1)

V dnešnej počítačovej dobe absentujú na prvom stupni základných škôl učebnice informatiky, v čase rastu extrémizmu v spoločnosti nie sú cvičebnice etiky pre piatakov a šiestakov a druhú časť matematiky pre deviatakov spoznajú zrejme až tí budúcoroční. Ostatne ani maturanti na gymnáziách nemajú novú knihu občianskej náuky či k predmetu umenie a kultúra. Pri odborných školách je zoznam nedostatkových knižiek ešte dlhší.

Učitelia sa s problémom vysporiadavajú cez vlastnú tvorivosť i vzájomnú výpomoc. Navyše aj vydané reformné učebnice so zredukovaným učivom nie sú podľa nich vždy kvalitné. Aj preto by chceli, aby školy mali pri nových knihách na výber, podobne ako je to u prvákov pri šlabikári. „Niektoré predmety by sme radšej učili z iných učebníc ako z tých, ktoré dotuje štát. Ale tie by sme si museli platiť, čo si nemôžeme dovoliť,“ hovorí Anna Chlupíková zo Slovenskej komory učiteľov.

Učitelia problém riešia rôznymi spôsobmi. Používajú aj staré učebnice. Knihy, ktoré by chceli, a štát ich neuhrádza, si zas požičiavajú z tých škôl, kde si ich mohli dovoliť kúpiť a texty z nich si fotia. Veľa materiálov na hodiny si učitelia pripravujú sami a na viacerých internetových portáloch si vymieňajú tvorivé úlohy, ktoré k danému predmetu pre žiakov vymysleli. „Dá sa to zvládnuť aj touto formou, mnohé učebnice si nahrádzame individuálnou prípravou. Ale aj to sú zvýšené náklady – treba financie na papier, toner. Navyše tým, že materiály pripravuje učiteľ, problém je aj v domácej príprave, rodičia pri nej takto nevedia deťom pomôcť či poradiť,“ vysvetľuje Chlupíková ďalšie nevýhody systému tvorivej náhrady učebníc. „Určite by sme boli za voľný trh s učebnicami, aby sme si skutočne mohli vybrať z viacerých možností,“ dodáva Chlupíková, ktorá je riaditeľkou základnej školy v Novákoch.

Slovenčinár Ivan Dudáš zo základnej školy v Bohdanovciach hovorí, že učí osem rokov a za ten čas postupne učil už z troch učebníc slovenčiny. Najlepšia bola prvá, kvalita ďalších učebníc potom podľa neho už len klesala. „Najhoršie na učebniciach slovenčiny je to, že tam nie sú takmer žiadne cvičenia. Tak si ich vyrábam po večeroch sám. Veď aj teraz,“ hovorí. Upozorňuje tiež, že v súčasnosti sa dáva veľký dôraz na čítanie s porozumením. „Ale doteraz k tomu nie sú nijaké knihy. Robíme na kolene,“ zdôrazňuje učiteľ z Košického kraja.

Rezort školstva možnosť otvorenia trhu s učebnicami nezavrhuje, problémom sú peniaze. Slovensko je malý trh, učebnice sa vydávajú v menšom náklade, čím sa ich cena zvyšuje. V Správe o stave školstva si však dáva za úlohu postupne uvoľniť trh s učebnicami a ponechať výber na školy. Kedy k tomu dôjde, závisí od dostatku financií. Podľa tlačového oddelenia ministerstva školstva bol rozpočet schválený na tri roky vopred – do roku 2015. Na každý rok sa vyčlenilo 6,5 milióna eur. Tento rok je ministerstvo pripravené prehodnotiť výšku schváleného rozpočtu, ak to bude potrebné.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #školy #učebnice #osnovy