Tisícky policajtov na cestách, na vine sú opití vodiči

Ani vyššie tresty, ani časté kontroly neodrádzajú mnohých Slovákov, aby si sadli za volant opití. Takýchto vodičov chytajú policajné hliadky každý deň.

25.06.2014 16:34 , aktualizované: 19:36
polícia, šofér Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (138)

Ale to, čo sa dialo za posledné dva týždne, nemá obdobu. Pri kontrolách nafúkalo 1 151 šoférov, z nich malo viac ako jedno promile až 614. To je 44 denne. Policajný prezident Tibor Gašpar hovorí o „rekordnom množstve“ a od štvrtka rozbieha ďalšiu celoslovenskú policajnú akciu.

Do manévrov nevídaných rozmerov sa majú zapojiť majú tisícky policajtov, okrem dopravákov dokonca aj členovia poriadkovej, kriminálnej, hraničnej ba aj Železničnej polície. Odborníci však upozorňujú, že to nestačí, a navrhujú netradičné riešenia. Je však otázne, či budú mať politici odvahu ich zaviesť.

Najviac opitých počas poslednej veľkej akcie od 9. do 22. júna bolo v Nitrianskom a Banskobystrickom kraji. Alarmujúce je, že napriek tomu, že jazda s viac ako jedným promile alkoholu je už vyše dvoch rokov trestným činom a takýto šofér končí pred sudcom, čoraz viac vodičov prekračuje hranicu viac ako dve promile. To je už podľa odborníkov ťažká opitosť, pri ktorej má človek zníženú pozornosť. Takýchto hazardérov chytila polícia najmä na bratislavských, seneckých, trenčianskych či žilinských cestách.

zväčšiť
alkohol za volantom, dopravné nehody,

Takmer 2,5 promile nafúkal šofér (41) mercedesu, ktorého hliadka zastavila cez víkend v obci Tomášov v Seneckom okrese. Taxikára s 0,9 promile, vezúceho zákazníčku, zastavili policajti na trenčianskom sídlisku Juh. Neodradilo ho ani to, že nebude môcť jazdiť až tri roky a čaká ho pokuta do 800 eur. Za volant si opití sadajú aj vodiči, ktorým pre alkohol súdy zakázali šoférovať.

Jedného s takýmto zákazom do roku 2016 chytili v nitrianskej časti Drážovce. Namerali mu 1,73 promile. Pod vplyvom alkoholu jazdí aj čoraz viac žien. Cez víkend v Partizánskom Marcela (35) nafúkala 1,63 promile. Rekordérom bol minulý týždeň vodič fabie, ktorého policajti kontrolovali v Hurbanove. O tretej popoludní mu namerali rekordných 4,04 promile. Pri takomto množstve alkoholu podľa odborníkov nastávajú u človeka ťažké poruchy vedomia a takto ťažko opitý nereaguje už ani na podnety.

Len vlani každú deviatu nehodu zapríčinil opitý vodič. Zomrelo pri nich 23 ľudí, ďalších vyše 120 utrpelo ťažké zranenia. Najviac opitých vodičov v minulom roku prichytili v Košickom kraji.

Problém je podľa Ľubomíra Okruhlicu, odborníka na liečbu závislostí, v tom, že alkohol je na Slovensku celospoločensky vysoko tolerovaný a mnohí vodiči, ktorých polícia prichytí, majú s pitím problémy dlhodobo. Podľa prieskumov je na Slovensku okolo 400-tisíc ľudí, ktorí majú problém s alkoholom a nevyhľadali pomoc odborníka.

„Spoločnosť na alkohol prihliada tak, že to patrí k životu. Čo u nás nefunguje, je poradenstvo tak, ako je to v iných európskych krajinách,“ upozorňuje Okruhlica. Zákon ukladá každému, kto pre alkohol prišiel o vodičský preukaz, navštíviť psychiatra alebo psychológa. Ak ten potvrdí diagnózu alkoholika, šofér by sa mal liečiť. Ak chce získať vodičák späť.

Ešte pred pár rokmi hlavnou príčinou nehôd bola nedovolená rýchlosť, dnes je to podľa polície v niektorých krajoch už len druhý či až tretí faktor. Najviac nehôd spôsobuje nedodržiavanie základných povinností vodiča, medzi ktorými dominuje pitie alkoholu pred jazdou a počas nej, tvrdí polícia.

Aj napriek všetkým týmto poznatkom sa kompetentní nehrnú do toho, aby na opitých vodičov vymysleli tresty, ktoré by účinkovali viac ako tie v súčasnosti platné. Napríklad verejné práce, tabule hanby, zabezpečenie auta pred opitým šoférom či zavedenie povinného fúkania pred každou jazdou.

Ministerstvo vnútra chce zatiaľ len otvoriť odbornú diskusiu o tom, či by sme mohli pri alkohole častejšie používať napríklad krátkodobý pobyt za mrežami. Na to bude však nutné zmeniť Trestný zákon. Jeho pripravovaná novela na ministerstve spravodlivosti s tvrdšími trestami pre opitých vodičov neráta.

„V rámci pripravovanej novely nie sú navrhnuté zmeny týkajúce sa trestného činu ohrozovania pod vplyvom návykovej látky. Aj kriminologické výskumy potvrdzujú, že zvyšovanie trestnej sadzby nemá v konečnom dôsledku v praxi odraz v znižovaní trestnej činnosti,“ reagovala hovorkyňa rezortu spravodlivosti Alexandra Donevová.

Prax podľa sudcov ukazuje, že peňažné a podmienečné tresty nezaberajú. „Ľudí odrádza iba zákaz činnosti viesť motorové vozidlá, ale takýto trest sa ukladal aj v priestupkovom konaní,“ upozorňuje sudca Okresného súdu v Pezinku Peter Šamko. Súdy vlani odsúdili za tento trestný čin 5 619 vodičov, každý mesiac riešili priemerne 470 takýchto prípadov. Roku 2012 to bolo mesačne 425 a roku 2011 len 164 sporov s opitými vodičmi.

Tresty pre opitých vodičov súdy neposudzujú jednotne. Len každý druhý vodič prichytený pri šoférovaní s viac ako jedným promile alkoholu skončil s podmienkou, tretina iba s odobratými vodičskými preukazmi. Necelé jedno percento vodičov neprišlo ani o vodičský preukaz, súdy im udelili len pokutu. Tá je od 300 do 1 300 eur.

Polícia vo štvrtok pošle na cesty ešte viac hliadok. Na nedisciplinovaných vodičov budú striehnuť všetky výkonné zložky polície, od dopravnej, poriadkovej, kriminálnej, hraničnej až po Železničnú políciu. To môže byť z 23-tisícového Policajného zboru až niekoľko tisíc policajtov. Táto akcia sa skončí v nedeľu. Cez letné prázdniny bude polícia ďalej kontrolovať vodičov, nie však s takým vysokým počtom mužov v uniformách.

Anaketa – Prečo si vodiči stále sadajú za volant opití a ako tomu zabrániť?

Ivan Motolný (19), študent, Bratislava
Podľa mňa k tomu ľudí občas vedie nevyhnutnosť. Niektorí si zas myslia, že ich nikto nechytí a niektorým ľuďom je to skrátka jedno. Podľa mňa tomu nepredídu vyššie sankcie, pretože Slováci pijú naďalej, napriek tomu, že tresty sa ustavične zvyšujú.

Milan Hlinka (38), živnostník, Bratislava
Pre mňa je to nepochopiteľná vec, na alkohol za volantom som zvlášť alergický. Podľa mňa by sa takéto priestupky mali trestať ešte tvrdšie, ako sa trestajú. Riešil by som to tak, že ak vodič nafúka viac ako jedno promile, čo je už závažný problém, odobral by som mu vodičský preukaz doživotne. Zároveň by som pripustil malú toleranciu, ako to funguje napríklad v Rakúsku. Pretože ak si dá človek poobede malé pivo a o pár hodín si sadne za volant, na šoférovanie to nemá žiadny vplyv.

Adela Sláviková (33), pracovníčka banky, Bratislava
Zásadne s tým nesúhlasím, určite by si za volant pod vplyvom alkoholu nikto sadať nemal. Nezodpovední vodiči tým ohrozujú nielen seba, ale aj chodcov a ako rodič sa preto bojím aj o svoje deti. Všetky kontroly a opatrenia sú očividne neefektívne. Každý si musí sám uvedomiť, či si za ten volant sadne, alebo nie.

Ivan Strieborný (27), stavebný majster, Bratislava
Netuším, čo k tomu ľudí vedie, myslím si, že by mali začať viac rozmýšľať. Stačí si trochu vstúpiť do svedomia a začať sa správať zodpovednejšie. Zvýšené tresty nepomohli doteraz, takže nepomôžu ani potom.

Andrea (47), trénerka, Bratislava
Ja osobne to nechápem, pretože by som to v živote nespravila. Napriek vysokým trestom sa to stále deje, takže tadiaľto asi cesta nevedie. Asi by bolo potrebné klásť väčší dôraz na prevenciu, výchovu mladých a preberanie tejto témy v školách. (ma)

V Škandinávii opití vodiči nenaštartujú auto

V zahraničí zakročili proti opitým vodičom rázne. Vo Francúzku uzákonili, že vodič, ktorého polícia prichytila opitého za volantom, musí mať v aute povinne dräger a pred jazdou musí fúkať. Ak si aj napriek tomu, že nafúkal, sadne za volant a chytí ho polícia, dostane prísny trest. Ešte ďalej zašli v škandinávskych krajinách. Tam vodiči, ktorých už raz polícia prichytila opitých, majú nálepkou označené autá. Do nich si musia na vlastné náklady namontovať tzv. autolockové zámky, ktoré im nedovolia naštartovať, ak nafúkajú. Teda aj tam je povinnou výbavou dräger. Fúkať však musia, inak nenaštartujú. Aby za vodiča nefúkal niekto iný, zámka je zabezpečená odtlačkom prsta, hovorí odborník na alkoholizmus a šéf bratislavskeho Centra na liečbu drogových závislosti Ľubomír Okruhlica. Takéto zariadenia má v týchto krajinách aj mestská hromadná doprava.

V Českej republike zas vodičom, ktorých prichytí polícia, že šoférujú napriek zákazu, jednoducho na príkaz sudcu zhabú auto. Umožňuje im to zákon. Podobne je to riešené aj v slovenskom Trestnom zákone. Ako hovorí odborníčka na trestné právo Lucia Kurilovská, naša norma umožňuje sudcovi nariadiť trest prepadnutia veci. „Musí to byť však proporcionálne a vec musela byť použitá pri trestnom čine,“ upozornila Kurilovská. (vv)

Štádiá opitosti

  • Podľa odborníkov je individuálna znášanlivosť alkoholu veľmi široká. Trénovaní jedinci (tzv. jedinci pravidelne pijúci na vrchole tolerancie) sú schopní i s hladinou alkoholu blížiacou sa k trom promile pôsobiť v kontakte s okolím úplne nenápadne.
  • Excitačná opitosť (do 0,99 promile) – povznesená nálada. Od 0,8 promile vyššie nie je vodič schopný bezpečne viesť vozidlo.
  • Mierna opitosť (1,00 – 1,49 promile) – zvýšené sebavedomie a sebadôvera. Psychomotorika je už ovplyvnená, reakčný čas je predĺžený.
  • Stredná opitosť (1,50 – 1,99 promile) – psychomotorika je už výraznejšie narušená, prítomné sú poruchy koordinácie, znížená pozornosť, nastupuje celkový útlm.
  • Ťažká opitosť (2,00 – 2,99 promile) – psychomotorika výrazne narušená.
  • Vážna otrava alkoholom (3,00 – 3,99 promile) – ťažké poruchy vedomia, opitý nereaguje na podnety.
  • Riziko smrteľnej otravy alkoholom (nad 4,00 promile) – komatózny stav.

    vv, Svetová zdravotnícka organizácia

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

138 debata chyba
Viac na túto tému: #polícia #Tibor Gašpar #Ľubomír Ábel