Plavbu cez Gabčíkovo povolia v sobotu

Vodné dielo Gabčíkovo je odstavené. Do soboty jeho plavebnými komorami nepreplávajú žiadne lode.

31.07.2014 10:00
Gabčíkovo Foto: ,
Technici pri pravidelnej kontrole na vodnom diele v Gabčíkove zistili, že ložiská, ktoré držia horné vráta na pravej komore, sú uvoľnené.
debata (1)

Spôsobila to závažná porucha pravej komory, ktorá sa vyskytla práve v čase, keď druhú komoru, ktorú by za normálnych okolností mohli lode využiť, rekonštruujú. Podľa riaditeľa Vodohospodárskej výstavby Ladislava Lazára za nevyhovujúci stav našej medzinárodnej vodnej diaľnice môže zanedbanie priebežných opráv počas jej vyše dvadsaťročnej existencie.

Technici pri pravidelnej kontrole v utorok zistili, že ložiská, ktoré držia horné vráta na pravej komore, sú uvoľnené. „Uchytenie horných vrát nie je také, aby sme mohli zabezpečiť bezpečnú plavbu,“ spresnil riaditeľ Vodohospodárskej výstavby, ktorá Gabčíkovo spravuje. Podobný problém pritom súčasne odstraňujú aj na ľavej komore. Tá bola podľa Lazára v horšom stave, preto začali najprv rekonštruovať ju. Pravú komoru priebežne monitorovali a zatvorili až v utorok, keď už bola situácia neúnosná.

Ak by nedošlo k prerušeniu plavby, mohlo to mať vážne následky. „Mohlo by dôjsť k väčšiemu poškodeniu aj k stratám na životoch, nakoľko sa cez plavebnú komoru plavia aj výletné lode,“ povedal Lazár. V prípade rozsiahlejšieho poškodenia by podľa neho museli odstaviť jej prevádzku až na niekoľko mesiacov a opravy by boli finančne náročnejšie. Lazár odhaduje, že oprava vrát pravej komory by nemala stáť viac ako 500-tisíc eur.

V Bratislavskom prístave, kde kotvia výletné lode, to včera vyzeralo ako v obvyklý deň. Väčšina lodí totiž kotví vo verejných prístavoch. „Nemáme informácie, že by hrozilo preplnenie prístavu v dôsledku prerušenia plavby. Situáciu však dôsledne monitorujeme,“ potvrdil vedúci odboru plavebnej bezpečnosti, vodných ciest a prístavov Petr Pavlásek zo Štátnej plavebnej spoločnosti.

V prípade, že by lode nemohli kotviť v Bratislavskom prístave, majú pre ne náhradné riešenie. Buď by loď zakotvila v prístavných bazénoch v Bratislave, alebo v Komárne, alebo vo Viedni. Húfny príchod výletných lodí z rakúskej strany, ktoré by pokračovali smerom do Maďarska, nehrozí. Zo Štátnej plavebnej správy totiž vydali plavebné upozornenie ešte včera ráno, keď dostali od Vodohospodárskej výstavby oficiálnu žiadosť o zastavenie plavby.

Ani nákladné lode nemajú problém s nedostatočnou kapacitou na kotvenie. Podľa pracovníčky z Verejných prístavov včera v ich prístavisku bolo spolu 19 remorkérov, čo je podľa nej štandardný počet.

Podľa Lazára môže veľa lodí kotviť aj v Budapešti a vo Viedni. Aby ich dlho nezdržiavali, snažia sa pracovníci z Vodohospodárskej výstavby čo najskôr zahradiť v pravej komore horné vráta, aby do nej voda nemala prístup. Opravy robia na suchu, je to takto rýchlejšie, ako keby ich robili potápači pod vodou. Keďže majú len jedno hradidlo, budú ho musieť najprv presunúť z ľavej komory, ktorú práve rekonštruujú. „Trvať by to malo 24 hodín. Následne dôjde k výmene poškodených častí a odhradeniu,“ vysvetlil Lazár. Všetko by to mali stihnúť do soboty. Nevylúčil, že plavbu by sa mohlo podariť spustiť aj skôr.

Nevyhovujúci stav oboch komôr podľa Lazára nie je až taký prekvapujúci. „Vodné dielo má už viac ako 20 rokov a tie zásadné rekonštrukcie horných a dolných vrát sa tu nerealizovali,“ povedal. Podľa pôvodného plánu chceli najprv zrekonštruovať ľavú komoru a až potom začať s pravou. Práce na ľavej sú podľa neho už takmer na konci, jediné, čo treba dokončiť, je oprava horných vrát. Pravá komora po urýchlenej nevyhnutnej oprave prejde zhruba po troch mesiacoch tiež kompletnou rekonštrukciou. Lazár dodal, že do budúcnosti plánujú vymeniť všetkých štvoro vrát.

Opravovaná komora vo vodnom diele v Gabčíkove.
Opravovaná komora vo vodnom diele v Gabčíkove.
+5Opravovaná komora vo vodnom diele v Gabčíkove.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Vodná elektráreň Gabčíkovo