Na R1 pribudli vodiace prahy

Na rýchlostnej ceste R1 minulý týždeň pribudli nové vodiace prahy. Šoférom majú zabrániť vojsť do protismeru. Na tejto ceste si totiž od začiatku roka zmýlilo smer jazdy 13 vodičov. Jeden z nich spôsobil smrteľnú nehodu.

31.08.2014 20:30
debata (9)

Vyvýšené prahy, ktoré oddeľujú jednotlivé jazdné pruhy, nainštalovali na piatich križovatkách. Ide o križovatku Nitra západ – Lehota, Nitra juh – Čermáň, Nitra východ – Selenec, Čaradice a na severnom obchvate Banskej Bystrice – Rudlová. R1 PR1BINA siaha od Nitry až po Tekovské Nemce. Spadá pod ňu aj severný obchvat Banskej Bystrice.

„Napriek niekoľkonásobnému značeniu sme pristúpili k dodatočnému bezpečnostnému riešeniu. Chceme pomôcť vodičom predísť individuálnym zlyhaniam,“ vysvetlil Robert Kišš, PR manažér Granvie Operation, ktorá túto cestu spravuje.

Na spomínaných križovatkách boli už predtým plné čiary, značky zákazu vjazdu, ako aj žlté „stopky“ s dlaňou a nápisom Ste v protismere. Napriek tomu sa na nich od začiatku roka nesprávne napojilo 13 vodičov, ktorí sa následne dostali do protismeru.

„Od januára prešlo rýchlostnou cestou R1 približne 6,5 milióna vozidiel. Tých 13 prípadov predstavuje nepatrné promile. Považujeme to za individuálnu ľudskú chybu vodičov,“ hovorí Kišš s tým, že stačí sledovať značky a na križovatkách byť pozorný.

Dopravný analytik Jozef Drahovský nové prahy víta, neskúseným vodičom môžu pomôcť. „Ak prehliadnu značku, fyzickú prekážku si už pravdepodobne všimnú a nebudú ju prekonávať. Projektant zjazdov a výjazdov na to mal myslieť skôr, nie až keď sa niečo stalo,“ hovorí.

V januári tu vošiel do protismeru aj 40-ročný vodič z Partizánskeho. Zle sa napojil na lehotskej križovatke v Nitre a krátko nato sa zrazil s iným autom. Nikto sa nezranil, a tak pokračoval v jazde. Fatálne následky mala až jeho čelná zrážka s ďalším vozidlom, ku ktorej došlo už na starej R1 medzi Nitrou a Trnavou. Na mieste zomreli obaja vodiči a spolujazdkyňa utrpela vážne zranenia. Podľa pitevnej správy mal Partizánčan v krvi viac ako 1,7 promile alkoholu.

Ak sa už vodič dostane do protismeru, podľa Drahovského by nemal podľahnúť panike. S autom by mal zastať čo najbližšie pri krajnici a zapnúť výstražné svetlá. V aute by nemal ostávať, v reflexnej veste by mal radšej odísť mimo cesty. Následne by mal zavolať políciu alebo správcu cesty, ktorí úsek uzavrú a pomôžu mu dostať sa z neho.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #R1