Anketa s rodičmi: Čo očakávate od školy a čo by sa v nej malo zmeniť?

Denník Pravda vyspovedal rodičov aké majú očakávania od nového školského roka.

02.09.2014 13:00
škola, školáci, žiaci, vyučovanie, študenti Foto:
Ilustračná fotografia
debata (1)

Anketa s rodičmi

Čo očakávate od školy, kde chodí vaše dieťa, a čo by sa v nej malo zmeniť?

Zuzana Hubová (37), nezamestnaná, Ružomberok

Dcéra bude tento školský rok druháčka na základnej škole. Prvý ročník bol pre ňu aj pre mňa nesmierne náročný, pretože sme sa museli doma spoločne veľa učiť a tých domácich úloh bolo podľa mňa priveľa. V podstate jej ani nezostával čas, aby si od školy oddýchla a pohrala sa. Očakávala by som preto, že v druhom ročníku nadobudne viac vedomostí priamo na vyučovaní, čo podľa mňa závisí aj od učiteľa. Rozhodne si nemyslím, že by škola mala niečo robiť za mňa, určite aj naďalej budem dcére pomáhať, ako viem, ale chýbajú mi informácie a komunikácia so školou, aby som sa vedela zmysluplne zapojiť do dcérinho vzdelávania a spolupracovať na ňom.

Eva Šablatúrová (47), manažérka, Zvolen

Okrem toho, že sa deti v základnej škole niečo naučia, očakávam aj to, aby osobnostne rástli a boli pripravené na dnešnú dobu, aby nevedeli len rátať, ale vedeli reagovať aj na rôzne zložitejšie životné situácie. Čo by som zmenila? Možno viac odbornejšieho personálu najmä z počítačovej oblasti, väčšina učiteľov totiž nemá až také vedomosti a zručnosti ako niektorí šikovnejší žiaci. Je pravda, že skutočne erudovaného odborníka si škola nemôže dovoliť zaplatiť. Navyše učitelia to nemajú ľahké, stále ich prenasledujú nejaké zmeny a viac papierujú, ako učia, sú veľmi zaťažení byrokraciou a nemajú čas sa ani vzdelávať, pričom deti sú stále náročnejšie na zvládnutie.

Jana Nagyová (37), matka siedmačky, Šaľa

Myslím si, že moja dcéra sa v škole učí množstvo nepotrebných informácií. Určite by som dala menej učiva v niektorých predmetoch. Učitelia majú často prehnané požiadavky a vyžadujú od detí také veci, ktoré sa im v normálnom živote vôbec nezídu. Deti robia v škole len na samých projektoch, ktoré podľa mňa nemajú žiadne opodstatnenie. Načo sú dobré nejaké projekty. Neviem, čo to človeku dá, keď doma niečo vystrihuje, nalepuje a opíše nejaký text z internetu. To viem spraviť aj bez základnej školy. A už vôbec sa mi nepáčia internetové žiacke knižky, lebo vždy stratím heslo. Prečo by nemohli mať naše deti klasické papierové žiacke knižky ako sme mali my, do ktorých sa píšu normálne poznámky a ospravedlnenky.

Jana Hlaváčová (44), administratívna pracovníčka, Piešťany

Som matkou stredoškolákov a na škole sa mi nepáči dochádzkový systém. Je tam problém s dochádzkou, veľké záškoláctvo, deti majú veľa vymeškaných hodín a škola nemá na deti páky, ako tomu zabrániť. Jediné upozornenie, čo žiak dostane, je znížená známka zo správania. To pre deti nie je žiadny strašiak, tým sa nič nerieši. Keď ráno vystrojíte dieťa do školy, nemôžete vedieť, či nejde poza školu a niekedy vám to pedagóg ani neoznámi, že dieťa nebolo v škole. Okrem toho by mala škola brať do úvahy aj dopravné možnosti. Ak autobus prichádza tesne pred ôsmou hodinou, žiak má absenciu, pretože škola sa zatvára o 7.50 h. Zmeniť by sa mal aj spôsob platenia stravy, nemôžeme platiť bezhotovostne bankovým prevodom. Musíme dať peniaze fyzicky dieťaťu do ruky, aby si zaplatilo stravu. Ale ak ju nezaplatí, nemusíme o tom ani vedieť.

Katarína Tomášková (35), zamestnankyňa samosprávy, Trenčín

Momentálne očakávam, že sa na gymnáziu, kde chodí dcéra, bude kúriť a deťom nebude zima. Predpokladám, že učitelia prídu oddýchnutí po prázdninách a budú mať trpezlivosť pri práci so žiakmi. Dôležité je, aby žiaci mali k dispozícii učebnice a všetko, čo na štúdium potrebujú. S učebnicami boli doteraz veľké problémy. Čo by sa malo na školách zmeniť? Prístup ku žiakom. V poslednom čase ako rodič vnímam dosť veľkú nervozitu medzi učiteľmi, neviem, či to bolo spôsobené tými štrajkami, keď bojovali za vyššie platy. Nepáči sa mi, keď učitelia rozoberajú so študentmi otázku svojich platov, to sa dialo na strednej, a dokonca aj na základnej škole. Neviem, prečo by mali učitelia zaťahovať do svojich problémov žiakov.

Mária Lázoková (33), nezamestnaná, Rakovnica (okr. Rožňava)

Od základnej školy, kde chodia moje deti, očakávam, že sa učitelia budú viac venovať zaostávajúcim žiakom, hlavne v cudzích jazykoch. Bola by som rada, keby prispeli k tomu, aby ich vedomosti boli vyššie. Mám pocit, že tým menej šikovným sa venujú menej.

Miriam Matisovská (44), učiteľka, Sabinov

Očakávam, že pedagógov, ktorí vyučujú na strednej škole, kde chodí moje dieťa, bude ich práca baviť. Je to veľmi dôležité a odráža sa to aj na spôsobe ich výučby. Deti by mali dosiahnuť určitý stupeň znalosti vo svojom odbore. Podstatná je aj úroveň vyjadrovania sa, ktorú by mali rovnako vyžadovať aj od svojich študentov – hlavne ak ide o výberovú školu. Učitelia by mali vedieť motivovať študentov k tomu, aby dosiahli vyššiu úroveň vedomostí. Aj napriek finančným problémom by mala škola vedieť udržať vedomostný štandard prijímaných žiakov.

Erika Zimanová (40), majiteľka PR agentúry, Bratislava

Ja od strednej školy, na ktorú chodí môj syn, očakávam v prvom rade kvalitné vzdelanie na vysokej úrovni, aby mal čo najlepšiu možnosť uspieť na prijímačkách na vysokú školu. Škola má všetko, čo som očakávala. Veľmi oceňujem individuálny prístup a osobitný záujem o každého žiaka, spoluprácu triedneho, ale aj učiteľov odborných predmetov s rodičmi, záujem školy poskytovať žiakovi množstvo podnetov na jeho rozvoj, teda projektové vyučovanie. Majú výber z množstva nepovinných predmetov, v posledných ročníkoch špecializáciu najmä na predmety, z ktorých má žiak prijímačky. Majú tiež elektronickú žiacku knižku a elektronický rozvrh. Myslím si, že je to pre syna najlepšia škola. Nič by som nemenila.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #dieťa #anketa #školský rok